فرهنگ سازمانی و اداره امور عمومی: مورد حوزه ستادی وزارت تعاون
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمهدی نوربخش 1 , سمانه توکلی 2 , احسان منصوریان 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, اداره امور عمومی, وزارت تعاون,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این اولین بار است که پژوهشی با استفاده از مدل دنیسون در حوزه ستادی وزارت تعاون اجرا میشود. و با توجه به اهمیت فرهنگ در سازمان میتواند برای مدیران و خط مشی گذاران آن مفید باشد. در این پیمایش هدف شناسایی وضعیت فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون است. مدیران حوزه عمومی میتوانند از طریق شناخت فرهنگ سازمانی این امکان را پیدا کنند تا ضمن مقایسه بخشهای مختلف سازمان، ادراکات و انتظارات کارکنان و کمیها و کاستیها را شناسایی نمایند و از طریق آن برای رفع نواقص و بهبود امور بکوشند. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی است با استفاده از آمارههای توصیفی برای تشریح مختصات فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز حجم نمونه، 102نفر، و پرسشنامه 62 موردی دنیسون به صورت تصادفی سیستماتیک توزیع گردید. یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، تصویر فرهنگ سازمانی وزارت تعاون (حوزه ستادی) بر اساس مدل دنیسون ترسیم شد. فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون بر اساس مدل دنیسون در ابعاد یکپارچگی و رسالت دارای بالاترین شاخصها و در بعد درگیر شدن در کار از پایینترین سطح برخوردار است. نتیجه گیری: مدیران عالی و برنامهریزان در این سازمان بهتر است در برنامههایشان این ابعاد فرهنگ سازمانی را بصورت زیر مد نظر قرار دهند: درگیر شدن در کار و انطباق پذیری به عنوان نقطه ضعف و یکپارچگی و رسالت به عنوان نقطهی قوت.
Introduction and Purpose: The purpose of this survey is to evaluate four dimensions of Denison`s organizational culture model in ministry of cooperatives in Iran. Method: we used descriptive statistics and standardized questionnaire devised by Denison (2000) to evaluate four cultural traits believed to be the most influential factors in organizations performance Findings: Based on data gathered from 102 employees of ministry’s Headquarter the results show the highest indices in both consistency and mission and lowest indices are in involvement and adaptability. Conclusions: It is the first time that this study has been conducted in Ministry of cooperatives. While shared value of an organization (culture) is as Denison believed glue that holds the entire system together. So, this survey could have an important contribution to planners and managers in that respected organization. Practical implications – management and policy makers in this organization must pay more attention to these cultural traits: involvement and adaptability as weak point and consistency and mission as strong points.