امکان نقشآفرینی رسانه ملی در همبستگی اقوام ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی اکبر فرهنگی 1 , فاطمه پورمعصوم 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: قومی, اقوام ایرانی, انسجام و همبستگی, رسانه ملی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: بر اساس نظریه رشد هویتها و جنبشهای قومی و زوال هویت ملی نظریات افرادی چون فدراتسون و گیدنز، جهانی شدن باعث گسترش آگاهی و فشرده شدن زمان و مکان در آن به خاص گرایی فرهنگی و ظهور هویتهای خاص قومی و تضعیف هویتهای ملی شده است و رسانهها نیز در این عرصه دخیل داشته و به رشد هویتهای خاص قومی و در بعضی اوقات هویتهای ملی کمک شایانی کرده است، بنابراین هدف از مقاله حاضر، مطالعه امکان رسانه ملی در تقویت و تعمیق همبستگی اقوام ایرانی است. روش پژوهش: در این نوشتار از روش کیفی با استفاده از روش نظریه مبنائی پیرامون امکان نقش آفرینی رسانه ملی و همبستگی اقوام ایرانی، بهره گرفتهایم چنانکه از طریق پرسش سئوالاتی از کارشناسان و اصحاب رسانه به تعداد 18 نفر که متعلق به اقوام ایرانی هستند این مباحث مورد مداقه قرار گرفتهاند همچنین روش نمونه گیری هدفمند بوده و در ادامه با استفاده از روش گلوله برفی انجام شده است. یافتهها:بنابراین پژوهشگر بعد از دسترسی به اشباع نظری با تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی به فرضیاتی در مورد لزوم وجود ویژگیهای غیر متمرکز بودن، قانونمندی، اعتمادسازی، ملی بودن و مخاطب شناسی برای ایفای نقش همبستگی میان اقوام ایرانی برای رسانه ملی دست یافته است. نتیجه گیری:ر نتیجه این مطالعات نشان میدهد که رسانه ملی ظرفیتهای لازم برای تقویت همبستگی اقوام ایرانی را داراست و میتواند با توجه به یافتهها و فرضیات بدست آمده از روش نظریه مبنائی، امکان ایفای نقش همبستگی میان اقوام ایرانی را داشته باشد.
Introduction and Research objectives: There were issues in Iran and according to Giddens and Fdratsvn global growth, increased ethnic identity. But the media also played a role and ethnic indentity and national identity sometimes boost, so in this paper aims to study the possible role of national media for Iranian ethnic solidarity. Methods : In this paper a qualitative approach using Grounded Theory to study the possible role on the national media and have used Iranian ethnic's solidarity. Through purposive sampling and snowball method are interviewed whit 18 experts frome the media and communication sciences from the Iranian people. Results : As the three stages of coding, the researcher came to the assumptions, there are assumptions about the necessary features: decentralized, legitimacy, confidence, understanding the audience. Conclusion: In conclusion, this study shows that the national media has the capacity to strengthen the solidarity of Iranian ethnic groups and can be obtained according to the findings and assumptions of Grounded Theory approach, it is the role of solidarity among the Iranian ethnics.