بررسی نقش سرمایههای انسانی هتل در رتبهبندی و خدمات هتلهای ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیامیرمحسن مدنی 1 * , لیلا باقری نظام آباد 2 *
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی
مسئول مکاتبات
کلید واژه: صنعت هتلداری, میهمان نوازی, مدیریت سرمایههای انسانی, رتبه بندی هتل,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: میهمان نوازی و هتلداری از بخشهای پویای صنعت گردشگردی استکه از نظر تولید اشتغال و سرمایه، در معادلات اجتماعی امروز نقش مهمی ایفاء کرده و به عنوان یکی از صنایع درآمدزا پس از نفت و خودروسازی مورد توجه بسیاری از دولتها قرار گرفته است.بنابراین به منظور پویایی و ارتقاء صنعت هتلداری در عرصة رقابتهای بین المللی، شناخت نقش تأثیر گذار مدیران و کارکنان هتل در رتبه بندی هتلها از اهمیت ویژهای برخوردار است. روش پژوهش: این پژوهش، از نظر هدف در ردیف پژوهشهای کاربردی است و در پی شناسایی شاخصهای موثر درسرمایههای انسانی و مدیریت هتل جهت رتبه بندی هتلها است. بنابراین به منظور اجرای عملی، از کارتهای فیش برداری، و در مطالعه میدانی برای اندازه گیری وضعیت موجود از حیث نمادهای درجه و میزان تاثیرگذاری در فرآیند توسعه صنعت هتلداری، پرسشنامة صاحبنظران طراحی شده است. یافتههای پژوهش: بر اساس پژوهش انجام شده، شاخصهای مؤثر در عملکرد مدیران و کارکنان هتل شناسایی و در بارة میزان اهمیت و نقش هر یک از شاخص ها، نتایج منطقی و قابل استنادی به دست آمد و در انتهای پژوهش برای اصلاح و بهبود کیفی بر پایة 9 مورد از یافته ها پیشنهادهایی ارائه شده است. نتیجه گیری: بر اساس پژوهش انجام شده، شاخصهای مؤثر در عملکرد مدیران و کارکنان هتل شناسایی و در تجزیه و تحلیل محاسبات آماری مشخص شد نقش مدیر و کارکنان هتل در ارتقاء سطح کیفی ارائه خدمات میهمان نوازی انکار ناپذیر است و ویژگیهای مهارتی، فردی و همچنین تحصیلات مرتبط با تشریفات هتلداری تأثیر زیادی در رتبه و دریافت نشان ستاره دارد.
Introduction and Objectives: Hospitality is of dynamic sectors in tourism industry which interms of job and capital creation plays an important role in today's social model and after oiland automotive industries, as an income maker industry has been considered by manygovernments. So, in order to upgrade the hotel industry in the international competitionfield, the impact of hotel managers and employees recognition will be of particularimportance in the ranking of hotels.Research method: This study is applied in terms of goal and is trying to identify effectivedimensions in human capital and hotel managers. Thus, in order to execute the plan, fichetaking cards has been used and for the field study to assess the status quo in terms of gradesymbols and the amount of affecting the development of hotel industry, somequestionnaires for the experts were designed.Finding: According to the research conducted, the main components of hotel ranking andclassifying in Iran were determined and the importance of each were identified. Finally,some solutions are offered to improve the status of hotel and tourism industries in Iran.Conclusion: Based on the study, the effective indicators in managers and hotel staff wereidentified and it was indicated the role of manager and hotel staff is not deniable inimproving the quality of hospitality services and special dimensions of human capital such astheir education and personal skills have a significant role in gaining star.