بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
کلید واژه: مصرف کالاهای فرهنگی, کالاهای فرهنگی, دانش آموزان شاهد,
چکیده مقاله :
مصرف فرهنگ و کالاهای فرهنگی را می توان فعالیتی غیراقتصادی و سیاسی تعریف کرد. چنان که در درک معمول هم چنین تلقی ای وجود دارد و به طور ضمنی فعالیت اجتماعی آزادانه را هم شامل می شود. با توجه به اینکه میزان گرایش به مصرف کالاهای فرهنگی در جوامع رو به افزایش بوده و از طرفی در طول سالیان اخیر شیوه و روش ارائه این کالاها دچار تغییرات بسیار زیادی گردیده است و در هر جامعه و در هر برهه زمانی خاص دسته بندی های گوناگونی از این کالاها ارائه شده و باتوجه به اینکه در این پژوهش به دنبال تعیین میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان استان لرستان هستیم لذا در یک تقسیم بندی دقیقتر کالاهای فرهنگی را در نه گروه دست هبندی نمودیم. در این پژوهش که از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد، از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی محتوایی آن از طریق مراجعه به کارشناسان و متخصصان بررسی گردید. جامعه آماری این پژوهش 580 نفر 1387 به تعداد 290 - می باشد که در برگیرنده دانش آموزان شاهد دوره متوسطه استان لرستان در سال تحصیلی 88 نفر و به جهت مقایسه همین تعداد ( 290 نفر) از دانش آموزان عادی همتراز آنها انتخاب گردیدند و با توجه به محدود بودن اعضای جامعه آماری همه ی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که میزان مصرف اغلب کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد در سطح مناسبی نیست و صرفاً در خصوص برخی از کالاها همانند کالاهای مربوط به بازی و سرگرمی عملکرد مطلوبی دارند. در ضمن بین میزان مصرف کالاهای فرهنگی دانش آموزان شاهد و غیرشاهد نیز در بیشتر موارد تفاوت معناداری وجود ندارد
Cultural goods and culture consumption can be defined as none economic andpolitical activity, as in implicitly common there is such an understanding andimplicitly covering volunteer's social activity.With regard to increasing tendency to cultural goods changes in presentingmethods of these goods in recent years. And in each society in different times, variousgrouping of cultural goods were presented. And with regard to purpose of thisresearch that want to determine the rate of cultural goods consumption amongveteran’s students of Lorestan province. Therefore a more accurate grouping ofcultural goods with nine categories was presented.This research has been done through the Description- measurement method. And aresearcher's questionnaire were been used, that its content validity was investigatedthrough experts’ opinions. The statistics population of this research wan 580 persons,including 290 veteran's high school students of Lorestan province in 81-88educational years and 290 persons of none veteran’s students. And with regard tosmall size of population. We don't need sampling and all of them were investigatedand According to its results, the rate of most cultural goods consumption isn't in asuitable level. And merely in the case of some goods like hobby have a goodperformance. By the way in most cases there isn't a meaningful different between therate of cultural goods consumption of veterans and none – veterans students.