ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و ارایه راهبردهایی برای بهبود آن
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
کلید واژه: سازمان, سازمان یادگیرنده, یادگیری سازمانی, دانشگاه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: سازمان یادگیرنده یک آرمان است، آن یک مسیر و راه است، نه یک هدف و مقصد. مبنای سازمان یادگیرنده، ایده یادگیری از طریق عمل یا یادگیری تجربی است. ایده یادگیری از طریق عمل بر خلاف بسیاری از مفروضات فرهنگی درباره یادگیری بوده است. هدف این پژوهش ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و ارایه راهبردهایی برای بهبود آن است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر روسای واحدها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروه و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی میباشند که از طریق روش نمونه گیری طبقهای ـ تصادفی تعداد 385 نفر انتخاب شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد از نظر اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مولفههای، یادگیری از تجارب درون سازمانی و یادگیری از تجارب بیرون سازمانی از مولفههای اصلی سازمان یادگیرنده در حد ضعیفی قرار دارد و از نظر مدیران دانشگاه مولفههای، توانایی حل مساله و یادگیری از تجارب درون سازمانی در حد ضعیفی قرار دارند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت موضوع نتایج زیر در جهت تقویت مولفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی ارایه گردیده است: همگرایی در نگرشها و انگیزههای اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهها، ایجاد فرصت و موقعیت مناسب برای همفکری و تبادل نظر اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهها، حمایتهای مالی ومعنوی کافی از فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه، ایجاد استراتژیها، نظام و ساختار معین برای فعالیتهای علمی و پژوهشی و استفاده از ملاکهای علمی و حرفهای در انتخاب و یا انتصاب مدیران دانشگاهی.
Learning organization is a mission; it’s not bydeveloped country in the entire world used crisis management courses and texts inuniversity and colleague. To know this you can see Learning organizationmanagement in several natural and disnature Learning organization.Method: According the importance of topic, learning organization criteria in I.A.U.this research is applied research. Population is all of the top and middle managementand faculty from I.A.U.in this research use Cochran model to select sample ofpopulation 385 persons.Finding: The result of research shows, the ideal relationship between an organizationand its knowledge management Program should mirror the pattern of “courtship,”“engagement”, and “marriage” that occurs in romantic love, and, to a degree, thisalready has begun to take shape. After all, we have observed knowledge managementactivities in organizations for quite some time. The field of knowledge Managementhas its roots in the works of philosophers who spent much effort probing theepistemological issues of knowledge.Results: According to the study in this research, suggested: In discussion with seniormanagers at the regional offices, we learnt that the regional approach rather than anorganization-wide endeavor gives theBenefit of shorter lead-time between thought and action. Organization-wideendeavors take years to be executed owing to the sheer mass of personnel, networks,and inter-relationships that require management. Regional efforts are substantiallyless time-consuming owing to the close-knit ties and commonality found betweenlocal offices. One adverse effect of this strategy was the difficulty in sharingknowledge beyond the individual regions. Since each region deployed its own toolsand initiatives to capture and store knowledge, exchanges between regions becameCumbersome, with email as the only viable exchange mechanism