موانع و امکانهای فرهنگی در پیوند حقوقی میان حقوق کیفری مبتنی بر شرع با حقوق حرفهای در غرب
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیحمید رضا اثیمی 1 , امیر بارانی بیرانوند 2
1 - دانشجوی دکتری جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: پیشداوری, فرهنگباوری, پیوند حقوقی, دستگاه عدالت کیفری, هرمنوتیک حقوقی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: بنابر باور بسیاری از اندیشمندان دانش حقوق تطبیقی، پیوند حقوقی اصلیترین مساله در توسعه و رشد دستگاههای حقوقی کشورها بوده است. از این منظر، دستگاههای حقوقی، غالباً بیتوجه به سایر دانشها و به صورت خودگواه، به علت تجربهی مشکلات مشابه، در نخستین گام برای یافتن پاسخ، به سراغ سایر دستگاههای حقوقی همخانواده میروند. درمقابل، باورمندان به فرهنگباوری حقوقی و رویکرد هرمنوتیک، با تکیه بر درهمتنیدگی دستگاههای عدالت کیفری با طیف وسیعی از مسائل فرهنگی، دینی و دشواری فهم دیگری و تکثّر عناصر سازندهی حقوق بر پیچیدگی زیاد یا حتّی امتناع رخداد پیوند حقوقی اصرار میورزند. از طرف دیگر، گاه انتقال نهادها از دستگاه حقوقی دیگر، نه تنها به ایجاد تغییرات و اصلاحات مدنظر نمیانجامد، بلکه چارچوبهای حقوق داخلی را در برابر نفوذ خارجی مستحکمتر میسازد. هدف این مطالعه شناسایی مولفههای موثر؛ موانع و امکانهای فرهنگی در پیوند حقوقی میان حقوق کیفری متاخذ از شرع با حقوق حرفهای در غرب است.
روش پژوهش: این جستار با روش تحلیلی-تطبیقی و تکیه بر شیوه کتابخانهای شکل یافته است.
یافتهها و نتیجهگیری: در این پژوهش ضمن تبیین دیدگاههای گوناگون این نتیجه حاصل شد که رویداد فهم از چه رو دشوار است، و از چه رو به خاطر ماهیّت غیرسکولار حقوق کیفری مبتنی بر شرع و فرهنگ حاکم بر جامعه، امکان پیوند موفق با دستگاههای غربی غیرمحتمل به نظر میرسد و در صورت رخداد نیز، نهایتاً به نوعی از محافظهکاری و مقاومت بیشتر، با رونمایی از اصلاحات خارجی منجر خواهد شد.
According to the belief of many comparative legal scholars, legal transplantation has been the primary driver in the development and growth of legal systems in countries. From this perspective, legal systems, often disregarding other fields and autonomously, due to their shared experience of similar problems, initially seek answers by turning to other related legal systems. In contrast, proponents of legal culturalism and a hermeneutical approach, relying on the intertwining of criminal justice systems with a wide range of cultural, religious, and other interpretive difficulties and the diversity of legal elements, insist on the complexity or even the impossibility of successful legal convergence. Moreover, the transfer of institutions from one legal system to another not only fails to bring about the desired changes and reforms but also strengthens the domestic legal frameworks against external influence. Using a comparative analytical approach and drawing on a literature review, this article attempts to demonstrate the challenging nature of understanding convergence and why, due to the non-secular nature of sharia-based criminal law, successful convergence with Western systems seems unlikely. In the event of convergence, it will ultimately lead to a form of conservatism and greater resistance, marked by the introduction of foreign reforms.