شناسایی بایسته های ارتقاء جایگاه بین المللی سینمای ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیرضا میرمحرابی 1 , طاهر روشندل اربطانی 2 , علی اکبر فرهنگی 3 , عطا الله ابطحی 4
1 - دانشجوي دكتري، گروه مديريت رسانه، دانشكده مديريت و اقتصاد، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامي، تهـران، ايـران.
2 - استاد، گروه مديريت رسانه، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران (نویسنده مسئول).
3 - استاد، گروه مديريت رسانه، دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران.
4 - استاديار، گروه مديريت رسـانه، دانشـكده مـديريت و اقتصـاد، واحـد علـوم و تحقيقـات، دانشـگاه آزاد اسـلامي، تهـران، ايـران.
کلید واژه: سینمای ایران, صنعت سینما, مدیریت فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی بایستههای ارتقاء جایگاه بینالمللی سینمای ایران است.
روش پژوهش: روش این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و براساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از شاخهی پیمایشی (تحلیلی) محسوب میشود. جامعه آماری در این تحقیق، متخصصان و خبرگان در صنعت سینمای کشور است که نمونه آماری براساس روش نمونه در دسترس (گلوله برفی) انتخاب شدند به همین منظور، در مرحله اول با استفاده از مطالعهای که در زمینه کیفی و مصاحبه انجام شد، مصاحبهها با 10 نفر از خبرگان صورت گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد به منظور ارتقاء جایگاه بینالمللی سینمای ایران چهار عامل فراگیر و اصلی شامل ابعاد الزامآور، بسترساز، تسهیلگر و بازدارنده میبایست توسط سازمانهای ذی نقش مورد توجه قرار گیرد. در بُعد الزامآور عوامل شامل 1- حمایت و پشتیبانی دولت از سینمای ایران، 2- تدوین سند راهبری سینمای ایران، 3- به روز نمودن قوانین در حوزه سینما، 4- تحول در ساختارهای مدیریتی و 5- بازتعریف نقش دولت در عرصه سینما؛ بُعد بسترساز شامل عوامل 1- ایجاد ساختار یکپارچه در حوزه سینمایی، 2- تقویت بنیه مالی در صنعت سینما، 3- بازاریابی و برندسازی در حوزه سینما، 4- توسعه سختافزاری و نرمافزاری، 5- به کارگیری روشهای نوین تأمین مالی، 6- تغییر نقش دولت از تصدی گری به تسهیلگری، 7- اولویت دادن به اقتصاد سینما و 8- اصلاحات نهادی و ساختاری؛ بُعد تسهیلگر شامل عوامل 1- تعامل و همافزایی داخلی و خارجی در حوزه سینما، 2- تقویت دیپلماسی فرهنگی در سطح بینالمللی، 3- گفتمانسازی و فرهنگسازی سینمای ایران در جهان، 4- تقویت مؤلفههای قدرت در عرصه فرهنگی، 5- به کارگیری پلتفرمهای دیجیتال، 6- ارتقاء تخصصگرایی، 7- متناسبسازی فیلمها با مخاطبان هدف، 8- تعریف مدلهای کسب و کار در عرصه سینما است.
نتیجهگیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که صنعت سینمای کشور نقش مهم و کلیدی در اقتصاد و ارتقاء سطح فرهنگی کشور در حوزهی بینالمللی دارد و برای شکوفایی آن باید اقدامهای متعدد و مهمی را در دستور کار قرار داد.
Findings: The results of the research showed that in order to improve the international status of Iranian cinema, four comprehensive and main factors including binding, platform-building, facilitating and restraining dimensions should be taken into consideration by relevant organizations. 1- The government's support for Iranian cinema, 2- Drafting the governing document of Iranian cinema, 3- Updating laws in the field of cinema, 4- Transformation in management structures and 5- Redefining the role of the government in the field of cinema; The platform dimension includes factors 1- creating an integrated structure in the cinema field, 2- strengthening the financial base in the cinema industry, 3- marketing and branding in the cinema field, 4- hardware and software development, 5- applying new financing methods, 6- changing the role of the government from undertaking to facilitation, 7- prioritizing the cinema economy and 8- institutional and structural reforms, the facilitating dimension including factors 1- internal and external interaction and synergy in the field of cinema, 2- strengthening cultural diplomacy in International level, 3- Creating discourse and culture of Iranian cinema in the world, 4- Strengthening the power components in the cultural field, 5- Using digital platforms, 6- Promoting specialization, 7- Adapting films to the target audience, 8- Definition of business models in the field of cinema.