ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیامیر محسن مدنی 1 , الهام محمد اسمعیلی 2 , مرضیه محمدی 3 , عباسعلی قیومی 4
1 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام ره ،ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ُتهران ُایران
4 - دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ُتهران ُایران
کلید واژه: هویت , هویت سازمانی کارکنان , سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هویت سازمانی، اصطلاح ارزشمندی است که محرک پنهان بسیاری از اعمال گروهی و تلاشهای اجتماعی وبازتابی از هویت اجتماعی میباشد پژوهش حاضر به ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران پرداخته است.
روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از روشهای کیفی و کمیمیباشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران میباشند. همچنین از خبرگان علمیو دانشگاهی در زمینه فرهنگ نیز استفاده شد ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. جامعه آماری در مرحله دوم تحقیق، را کارکنان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تشکيل ميدهند که حدودا 250 نفر میباشند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 160 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت.
یافتهها: نشان داد که عوامل مرتبط با مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در قالب 13 مقوله و در ابعاد 5گانه به صورت عوامل محوری (هویت سازمانی کارکنان)، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند.
نتیجهگیری: نشان داد که از بین ابعاد مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، بعد شرایط علی با میانگین (90/0) بیشترین و بعد پیامدها با میانگین (53/0) کمترین تاثیر را در هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دارند.
The research has presented the organizational identity model of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts Organization of Tehran Province. This research is practical in terms of purpose This research is a sequential and exploratory qualitative strategy, and the statistical sample in the qualitative section includes academic experts and experts in the field of culture, which were equal to 20 people. The research tool included researcher-made coding sheets, whose validity was confirmed by the members of the Delphi group, and whose reliability was calculated with the P-Scott criterion of 0.95. The findings showed that the factors related to the organizational identity model of the cultural heritage organization were placed in the form of 13 categories and in 5 dimensions in the form of core factors (organizational identity of employees), causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences.. In the second stage of the research, the statistical population is about 250 people. The sample size was estimated to be 160 people based on Cochran's formula, and after collecting the data, statistical analysis of the data was performed at two descriptive levels and all the obtained coefficients are significant. It can be concluded that by using the findings of the study, we will achieve comprehensive and diverse plans for the organizational identity of the employees of the country's cultural organizations and institutions in "macro", "intermediate" and "operational" strategies, so that the organizational identity of the tourism and handicrafts cultural heritage organization Tehran province is obtained. and can be used to improve the organization,