عوامل مشارکت افزایی نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیشیوا مقدم 1 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 2 , سید رضا صالحی امیری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: مشارکت, سیاستگذاری فرهنگی, نخبگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی مورد مطالعه واقع شده است. تاکنون خاستگاههای مشارکت نخبگان در قلمروهای سیاسی و اجتماعی بررسی گردیده؛ امّا حوزه فرهنگ از این حیث دچار خلأ است. نمونه تحقیق شامل صد و چهل متخصّص حوزه نخبگی، عضو هیأت علمی دانشگاه، کارشناس عالی حوزه آموزش و پرورش و امور فرهنگی و نیز فارغ التّحصیلان مراکز نخبگی ایران میباشند از مصاحبه اکتشافی و ابزار فهرست مشارکت فرهنگی نخبگان برای جمعآوری اطّلاعات بهرهگیری شده است. روش پژوهش روش تحلیل عاملی اکتشافی (به شیوه واریماکس) برای تحلیل دادههای کمی به کار رفت. یافتهها: دستاوردهای تحلیلی عوامل در مراحل متوالی به ساختاری دو بخشی مرکّب از سیاستهای مشارکت فرهنگی نخبگان منجرّ گردید که در دو راهبرد کلّی جمعبندی شد: الف) توجه به ویژگیهای نخبگان و ب) بهسازی نظام اداری فرهنگی دارد. راهبرد توجّه به ویژگیهای نخبگان چهار سیاست را در بر گرفت: 1) ارتقای تعهّد ملّی نخبگان، 2) بکارگیری تخصّص حرفهای نخبگان، 3) توجّه به شایستگیهای نخبگان فرهنگی، 4) بهرهگیری از ظرفیّتهای نخبگان فرهنگی. نتیجهگیری: راهبرد نظام اداری فرهنگی نیز شامل دو سیاست شد: 1) کفایت مدیران و 2) مشارکتافزایی عمومی. در استنباط کلّی برای پیریزی زمینههای مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی بر رعایت نظام اداری خاص، تعهّد ملّی نخبگان، توجّه به هویّت نخبگان و پیریزی قطبهای نخبگانی تأکید میشود.
The origins of articipation of elites have been studied in the political and social realms, but the scope of culture is in a vacuum. Therefore, the factors influencing the participation of elites in cultural policy were studied from a social psychological point of view. The statistical population of the study was elite elite specialists, elite education experts and graduate students of elite centers. One hundred and three experts, senior experts and graduates of Sampad were selected through available sampling method. The "Exploration Interview" and the "Cultural Elite Census List" tool were used to collect information. Exploratory Factor Analysis was used to analyze quantitative data. The results are sequentially structured into two parts: a) strategies, b) policies. There were two strategies for participation: (a) "elite qualities" and (b) "administrative cultural system." The strategy of "elite attributes" embraced four policies: (1) national elite commitment, (2) professional elite expertise, (3) cultural elite qualities, (4) exploitation of cultural elites. The strategy of the "administrative-cultural system" also included two policies: (1) the adequacy of managers, and (2) public participation. In conclusion, the general conclusion is drawn in order to elucidate the areas of participation of elites in cultural policy regarding the observance of a particular administrative system, the national commitment of elites, attention to the identity of elites and the establishment of elite poles.
اشتریان، کیومرث (1391). مقدّمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، نشر جامعه شناسان.
صالحی امیری، سیّدرضا (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی،ققنوس، تهران.
صالحیامیری، سیّدرضا (1387). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی، پژوهشکده استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صفحة 28.
غفاری، غلامرضا؛ نیازی، محسن (1386). جامعه شناسی مشارکت، نشر نزدیک.
فاضلی، نعمتالله، قلیچ، مرتضی (1392). نگرشی نو به سیاست فرهنگی، تیسا، تهران.
فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، انتشارات آگاه، تهران.
قانعیراد، محمّدامین (1389). مشارکت سیاسی اجتماعی نخبگان انتشارات راه دان.
قانعیراد، محمّدامین (1396). نخبگان دانش، مشارکت یا مهاجرت؟ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.
کاظمی حقیقی، ناصرالدّین؛ فرزاد، ولیالله؛ خوشخلق، ایرج؛ یزدانیپژوه، مریم (1388). بررسی مبانی نظری نخبگی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (پژوهشکده تعلیم و تربیت، گروه اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی) به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش.
کاظمیحقیقی، ناصرالدّین (1394). خلّاقیّت، انتشارات تابان خرد، انتشارات تابان خرد، فصول دوم و دهم.
کاظمیحقیقی، ناصرالدّین؛ مقدّم، شیوا (1393). استعداد و تیزهوشی فرهنگی، فصلنامه استعدادهای درخشان.
وان کامپنهود، لوک؛ کیوی، ریمون (1388). روش تحقیق در علوم اجتماعی (ترجمه عبدالحسین نیک گهر)، توتیا، تهران.
همایون، محمّد هادی؛ جعفری هفتخوانی نادر (1387). درآمدی برمفهوم وروش سیاستگذاری فرهنگی، اندیشه مدیریت، سال دوم، ش 2.
_||_Anheier et al (2017). cultural participation and inclusive societies, council of europe publishing.
Bennett, tony (2001). differing diversities, council of europe publishing.
Chan, David W )2009 (. Perfectionism and Goal Orientations among Chinese Gifted Students in
Gonzalez, Virginia and Others (1996). Identifying Gifted Bilingual Hispanic Kindergartners with Alternative Sociocultural Dual Language Assessments
Gonzalez, Virginia (2006). Profiles of Cognitive Developmental Performance in Gifted Children: Effect of Bilingualism, Monolingualism and Socio economic Status Factors.
Green, Kathleen and Others )1988(. Family Systems Characteristics and Underachieving Gifted Adolescent Males. Gifted Child Quarterly.
Griffer, Mona R, Perlis, Susan M (2007). Developing CulturalIntelligence in Preservice Speech-Language Pathologists and Educators, Communication Disorders Quarterly, v29 n1 p28-35
Harslett, Mort )1996(. The Concept of Giftedness from an Aboriginal Cultural Perspective. Gifted Education International.
Hebert, Thomas P (2006). Gifted University Males in a Greek Fraternity: Creating a Culture of Achievement, Gifted Child Quarterly.
Hogan, Marliese G.)1996 (Increasing the Responsibility Levels of Fourth Grade Gifted Children by Promoting Positive Character Traits and Caring Behaviors.
Imai, Lynn, Gelfand, Michele J (2010). The Culturally Intelligent Negotiator: The Impact of Cultural Intelligence (CQ) on Negotiation Sequences and Outcomes, Organizational Behavior and Human Decision Processes.
Lee, Mi-Soon, Siegle, Dela )2008(. Multilevel Analysis of Gifted Korean American Students' Characteristics and School Context Effects on Learning Style Preferences.Gifted and Talented International.
Lopez, Matias (2013). Eelite theory, Sociopedia.
Margot, Kelly C, Rinn, Anne N (2016). Perfectionism in Gifted Adolescents: A Replication and Extension, Journal of Advanced Academics.
Oliveira, Arnaldo (2007). Decision- Making Theories and Models, Electronic Journal of Business and Organization Studies.
Quick, Kathryn S, Bryson, John M (2016). Public participation (in Handbook in theories of Governance, edited by Jacob Torbing and Chric Ansell,Edward Elgar Press, Chapter 12.
Robertson, Shari A (2007). Got EQ?: Increasing Cultural and Clinical Competence through Emotional Intelligence.Communication Disorders Quarterly.
Speirs- Neumeister, Kristie L (2004). Understanding the Relationship between Perfectionism and Achievement Motivation in Gifted College Students, Gifted Child Quarterly.
Steele, Connie (1989). Cognitive Style and the Gifted Young Child, Early Child Development and Care.
Mofield, Emily L, Parker Peters, Megan (2018). Mindset Misconception? Comparing Mindsets, Perfectionism, and Attitudes of Achievement in Gifted, Advanced, and Typical Students, Gifted Child Quarterly