آسیبشناسی روشهای تبلیغ دین در فضای مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیانسیه اسدی 1 , حجت اله ایوبی 2 , محمد سلطانی فر 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ایران (نویسنده مسئول)
hayoubi110@gmail.com
3 -
کلید واژه: دین و فضای مجازی, فضای مجازی, دین, تبلیغ,
چکیده مقاله :
مقدمه: در جهان امروز که بحرانهای فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت میباشند، تبلیغ دین ضروری می باشد.با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزار و روشهای جدیدی برای تبلیغ دین وجود دارد لذا شناخت دقیق فضای مجازی و تلاش برای روش های تأثیرگذاری دین در این فضا جهت ارتقای فرهنگ دینی جامعه ضروری می باشد. هدف: با توجه به اینکه فضای مجازی توانسته است مخاطبان زیادی را جذب کند و این فضا می تواند موقعیت مناسبی را برای تأثیرگذاری فرهنگی بر این مخاطبان فراهم کند ولی با وجود تلاش برخی بخشهای فرهنگی در این فضا هنوز شاهد مشکلات فرهنگی در جامعه هستیم، در این بین آسیبشناسی روشهای تبلیغات دین در فضای مجازی موجب شناخت ریشهها، علل و عوامل آسیبها و ضعفهایی میگردد که موجب عدم کارایی تبلیغات دینی میشوند. روش: در تدوین چارچوب نظری از نظریه عمل بوردیو، نظریات ارتباطات و دیدگاههایی در باب آثار اینترنت استفاده شده است. همچنین در بحث ابعاد و نشانههای دین داری از مدل دینداری شجاعی زند بهره گرفته شده است. با عنایت به موضوع تحقیق، مناسبترین روش برای انجامدادن آن، روش پیمایش است وجامعه آماری تحقیق شامل دختران دبیرستان 13 آبان منطقه 8 تهران است و حجم نمونه این تحقیق طبق فرمول کوکران 175 نفر محاسبه شده است. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر این است که بین میزان استفاده از روشهای تبلیغ دین در فضای مجازی با نیازهای کاربر، میزان اعتبار رسانه، معتقد بودن، انجام اعمال اخلاقی، داشتن ظاهر دینی و سرمایه اینترنتی، رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد بین میزان استفاده از روشهای تبلیغ دین در فضای مجازی با میزان استفاده کاربر از فضای مجازی، میزان احساس گمنامی، میزان مشارکت دینی، انجام اعمال عبادی، رعایت احکام دینی و تعظیم شعائر دینی رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنیدار بین برخی متغیرها، ابعاد و نشانهها، بایستی برای بالابردن میزان استفاده از روشهای تبلیغ دین در فضای مجازی، روی این موارد برنامهریزیهای لازم صورت گیرد تا با پررنگتر شدن هر چه بیشتر حضور دین در بین مردم، مشکلات جامعه کاهش یابد.
Introduction: Intoday’s world that cultural crisises seek to empty man of spirituality, propagating religion becomes necessary. With given the advancement of technology, there are new tools and methods for propagating religion. Therefore, the exact recognition of cyberspace and trying to influence the methods of religion in this space to promoting the religious culture of society is essential. Purpose: Given that Cybercafe has been able to attract a lot of audience and this space can be provides a good place for cultural influence on these audiences but despite the efforts of some cultural sectors in this space, we still see cultural problems in society in this regard, the pathology of propaganda methods of religion in cyberspace leads to recognition of the roots, causes and causes of injuries and weaknesses which causes to ineffective religious propaganda. Methodology: To codify the theoritical framework, the research uses the practice theory of bourdieu, theories of communication and some viewpoints on the effects of internet. Regarding the discussion of aspects and signs of religiousness, it also utilizes the model of Shojaeezand’s religiousness. According to the research topic, the most appropriate method for doing it is the scrolling method. Statistical society of the research include the girls of 13-Aban highschool located in region 8 of Tehran and the sample‘s volume of the research according to Cochran's formula is 175. Results: The results of research shows that there is not a meaningful relationship between the amount of usage of ways of promotion of religion in cyberspace and the needs of user, the credibility of media, being a believer, act of moral deeds, having of religious appearance and the amount of internet capital. Furthermore, these results expresses that there is a meaningful relationship between the amount of usage of ways of religion’s promotion in cyberspace and the amount of usage of internet by user, the amount of feeling of being unknown, the amount of religious participation, doing of ritual practices, observance of religious laws, glorification of religious regulations. Innovation and Implications: According to meaningful relationship between some variables, aspects and signs, some planning’s on these items must be made to increase the amount of usage of ways of religion’s promotion in cyberspace which would intensify the role of religion among people and this respectively would cause to decrease the problems of society.
_||_