تحلیل انتقادی گفتمان حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانه ملی تحت پارادایم توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزینب ضیائی 1 , عباس عباس پور 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 -
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بازنشسته دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش جهت شناسایی سیر تحول گفتمانی حمایت از برند ایرانی در اسناد رسانه ملی به روش تحلیل انتقادی گفتمان انجام پذیرفته. روش پژوهش: تحلیل انتقادی گفتمان مبتنی بر نظریه لاکلا و موف و و دستورالعمل جوپ و نوریس در سطح توصیف واژگانی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، و در جهت توسعه و تقویت حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانۀ ملی انجام پذیرفت. با توجه به اهداف و سؤالات پژوهش و براساس دو معیار ذهنی و عینی سند چشم انداز 1404 به عنوان سند مورد مطالعه انتخاب شد. به منظوراحصاء اعتبار سند و این که نمونه انتخابی بتواند معرف معتبری برای تحلیل باشد از نظرات کارشناسان و دست اندرکاران حوزه رسانه ملی استفاده گردید. يافتهها: دستاوردهای پژوهش حاکی از آن بود که رسانۀ ملی به عنوان یک نهاد اطلاعاتی و ارتباطی تاکنون کمتر از ظرفیت های گفتمان سازی و اقناع گری افکار عمومی در جهت حمایت از برندهای ایرانی بهره برداری کرده است و صرفاً با یک مجموعه دستور العمل¬های الزام آور و غیر اقناع گر به حمایت از سیاست های اقتصاد مقاومتی مبادرت ¬ورزیده است نتيجه گيري: ضروری است با رویکرد نوینی باز تنظیم اسناد در کانون توجه قرار گیرد؛ تا بتوان انتظار داشت که با رویکرد توانمندسازی می توان قائل به وجدانی سازی و درونی کردن فعالیت های اجتماعی بود و در بستر پارادایم توسعه فرهنگی، می توان دیدگاه نوسازی را نسبت به مفهوم برند و برند ایرانی بسط و گسترش داد. از این طریق است که می شود مناسبات نوینی را پی ریزی کرد و با برانگیختن حساسیت های فطری جامعه در جهت تقویت عرق ملی، انتخاب برند ایرانی را جایگزین انتخاب های دیگر قرار داد.
Introduction and Purpose of The Research: This research was conducted with the aim of identifying the evolution of the discourse of Iranian brand support in national media documents by the method of critical discourse analysis Research Method: using the method of critical discourse analysis based on the theory of Lacla and Moff and the guidelines of Jupp and Norris at the level of lexical description and with a descriptive-analytical approach, and in order to develop and strengthen support It was carried out from the Iranian brand in the upstream documents of the national media. According to the goals and questions of the research and based on two subjective and objective criteria, the vision document of 1404 was selected as the study document. In order to evaluate the credibility of the document and that the selected sample can be a valid representative for the analysis, the opinions of experts and those involved in the field of national media were used. Findings: IRI National Media, as an information and communication institution, has used less than the capacities of discourse creation and persuasion of public opinion in order to support Iranian brands, and only with a set of instructions. Binding and non-persuasive policies to support resistance economic policies. Conclusions: that it is necessary to reorganize documents with a new approach. So that it can be expected that with the approach of empowerment, one can believe in making social activities conscientious and internalized, and in the framework of the development paradigm, one can expand and expand the perspective of modernization in relation to the concept of brand and Iranian brand. It is in this way that it is possible to establish new relationships and by arousing the innate sensitivities of the society in order to strengthen the national identity, the choice of the Iranian brand can be replaced by other choices.
- اسدی، عباس؛ مجیدی، مصطفی.(1397). تحلیل گفتمان حاکم برساختار تبلیغاتی داعش(مورد مطالعه: مجله دابق) ، پژوهش های انقلاب اسلامی، شماره 24
-اشتریان، کیومرث .(1381).روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران، کتاب آشنا
- الوانی ، سید مهدی .(1367). کاربرد الگوی تحقیق تجربی در مدیریت ، نشریه دانش مدیریت ، شماره ۲
- ابتكار،فردین.(1381). كانون تبليغاتي، صنعت تبليغات
-اسوليوان، تام و همكاران.(1385). مفاهيم كليدي ارتباطات ، ترجمه ميرحسين رييس زاده،تهران: فصل نو.
- افتاده، جواد .(1391). «تفاوت بین رسانههای اجتماعی و رسانههای جمعی»، نشریه علوم اجتماعی، شماره 56، صص 67- 72، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
- اداره كل بازرگاني.( 1380). سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران
- احمدی، حسن.(۱۳۷۰).روش برنامه ریزی در بخش فرهنگ، تهران، مدیریت فرهنگ و هنر و تربیت بدنی، سازمان برنامه و بودجه
-آقاگل زاده، فردوس؛ دهقان ، مسعود.(1392). تحلیل شیوه های بازنمایی گزینش خبر، برمبنای تحلیل گفتمان انتقادی،جستارهای زبانی شماره 4، ص 1-16
- بهاری ،زهرا.(1392).تهیه و تدوین کتاب خودآموز واژگان پرپسامد فارسی به غیر زبانان براساس مدل 504 واژه ضروری انگلیسی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی مشهد
-پرایس، وینسنت. (1382). افکار عمومی، ترجمه علی رستمی و الهام میرتهامی، تهران: انتشارات مطالعات راهبردی
- پیام نوروزی مقام معظم رهبری، 1/1/1391
- پویا، علیرضا.(1390).نقش رسانههای جمعی(بویژه رسانه ملی)درپشتیبانی ازراهبردهای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران،فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي، سال دهم،شماره1 (پياپي65 ) ،ص161-143
- تفنگچی، سینا؛ کاظمی، هاجر. (1396). تحلیل گفتمان انتقادی سیاست های رسانه ای بی بی سی فارسی (مطالعه موردی برنامه « صفحه 2 آخر هفته » )، مجله: مطالعات رسانه ای ، شماره 36
- تاس.اچ. مك لئود.(1381).(سرپرست اجرایی گروه اعزامی مشاوران دانشگاه هاروارد به ایران )برنامه ریزی در ایران ، ترجمه : علی اعظم محمد بیگی ، نشر نی ف چاپ دوم
-چاوش باشی، فرزانه.(1390) طراحی مدلی جهت سنجش تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصاد فرهنگی ایران، مجله مدیریت فرهنگی دوره 5، ، صفحه 110-123
-صائمیان، صدیقه؛ محمدیان، مقدسه.(1392) بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگی های فردی. مجله مدیریت فرهنگی دوره 7، ص 71-86
-عزیزي، شهریار؛ جمالی کاپک، شهرام؛ رضایی، مرتضی. (1391 ).بررسی ارتباط بین ارزش ویژه برند با همخوانی شخصیت برند و مشتري ،فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین2 (4)،ص81-63
-عزیزی، غلامرضا.(1390).بررسی تعریف سند از دیدگاه های گوناگون ، فصلنامه گنجینه اسناد ،21(1) ، صص120-151
-عطاردی ، سمیه.(1397). تحلیل گفتمان انتقادی کیهان بچه ها در مواجهه با پدیده ی اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی بر اساس شماره های چاپ شده در سال های( 1353تا 1363 ) ، مطالعات ادبیات کودک، سال نهم ، شماره 1 (پیاپی 17)
-علامه حائري،علي.(1351).بايگاني اسناد و مدارك اداري در روش تلفيقي تهران: بى نا
-علوی،امین الله.(1374). فشارهای عصبی و روانی در سازمان (استرس)، تجارت ، نشریه داخلی بانک تجارت شماره 2،ص 43-42
-غلامرضا کاشی، محمدجواد.( ( 1382 . سیاست گذاری اقتدارگرایانه و دموکراتیک فرهنگی، سیاست گذاری و فرهنگ در ایران امروز، تهران : باز
فرقانی، محمد مهدی. (1382). راه دراز گذار، تهران: فرهنگ و اندیشه، چاپ اول
-فرقانی، محمد مهدی؛ شمسایی نیا، رامین.(1396). تعامل رسانههای جمعی و فناوریهای نوین ارتباطی؛ بازنمایی اقتصادمقاومتی درفضای مجازی، مطالعات رسانه های نوین، شماره10.
فرمانفرمایی، تکتم؛پلنگی، محبوبه (1395). شناسایی مولفههای برندسازی در گالریهای هنری شهر تهران. مجله مدیریت فرهنگی. دوره 10، شماره 31، خرداد 1395، ص 57-69
-فرهنگي، علي اكبر .(1380). بررسي وضعيت رسانه ها در حوزه جوانان،گزارش ملي جوانان
-فركلاف، نورمن.(1379). تحليل انتقادي گفتمان، ترجمه و مقدمه شعبانعلي بهرام پور، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها
-فرامرزیانی، سعید ؛ جعفری، علی. (1392). تحلیل گفتمان اخبار انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم ، مجله: مطالعات انتخابات ، شماره 4 ، ص 91-116
منابع انگلیسی:
-Aaker, D.A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizaing on the Value of a Brand Name, New York: Free Press.
-Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets,California Management Review, 38, 102-120.
-Baker, R.S.J.D. and Yacef, K. (2009) .The State of Educational Data Mining in 2009: A Review and Future Visions. Journal of Educational Data Mining, 1, 3-16.
-Becerra, Javier.(2006).Better Know a District -California's 31st .colbertnation.com. August 17
-Brochado, A., Da Silva, R. & Vinhas Laplaca, P. (2015). Assessing Brand Personality Associations of Topof-Mind Wine Brands. International Journal of Wine Business Research, 27 (2), 125 -142.
-Branaghan, R. J. & Hildebrand, E. A. (2011). Brand Personality, Self-Congruity, and Preference: A Knowledge Structures Approach. Journal of Consumer Behaviour, 10(5), 304–312.
-Boohene, R. & Agyapong, G.K.Q. (2011). Analysis of the Antecedents of Customer Loyalty of Telecommunication Industry in Ghana: The Case of Vodafone (Ghana). International Business Research, 4(1), 229-240.
-Chafe, W. (1980). the Pear Stories: Cognitive Cultural & Linguistics Aspects of Narrative Production, Norwood, N.J.: Ablex.
-Cornish, E. (2004). Futuring the exploration of the future, world future society.
Coulthard, Carmen Rosa Caldas - And Malcolm Coulthard .(1996). Readings in Critical Discourse Analysis, London And New York: Routledg
-Chang, S.J. & Gibson, H. (2015). The Relationships between Four Concepts (Involvement, Commitment, Loyalty, and Habit) and Consistency in Behavior across Leisure and Tourism. Tourism Management Perspectives, 13, 41–50.
-De Vos, P. (2003). Discourse Theory and the Study of Ideological Transformations: Oxford: Oxford University Press.
-Das, G. (2014). Impacts of Retail Brand Personality and Self-Congruity on Store Loyalty: The Moderating Role of Gender. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(2), 130-138.
-Des Freedman.(2008). The politics of media policy, Cambridge, UK, Polity Press, ISBN 978-07456-2842-4
-Dolnicar, S., Grabler, K., Grün, B. & Kulnig, A. (2011). Key Drivers of Airline Loyalty. Tourism Management, 32 (5), 1020-1026.
-Jupp, Victor .(2006). The Sage dictionary of social research methods, London: SAGE publications
-Ghorbani Azar, M., Karimi, S., Mohammadi,S. (2013). “The role of banks in the realization of resistive economy goals”,European Online Journal of Natural and Social Sciences vol.2, No.3 pp. 1043-1051
-Keller, K.L. (2003). “Understanding brands, branding and brand equity”,Interactive Marketing , 5 (1), 7-20
-Louis, D. & Lombart, C. (2010). Impact of Brand Personality on Three Major Relational Consequences (Trust, Attachment, and Commitment to the Brand). Journal of Product & Brand Management, 19(2), 114-130.
-Li, X. (2004). How brand knowledge influences consumers' purchase intentions. Published doctoral disertation, Auburn University.
-Lewin, J. K., Rajamma, R. K. & Paswan, A. (2015). Customer Loyalty in Entertainment Venues: The Reality TV Genre. Journal of Business Research, 68, 616–622.
-Lee ,v . schoen ,r.s edgar ,l. &laizner ,a. ( 2006) . meaning – making intervention during breast or colorectal cancer treatment imptoves self – esteem , optimism , and self – efficacy . social science medicine vol . 62 . 10
-Lanza, K. M. (2008). The Antecedents of Automotive Loyalty and Repurchase Intentions. A Dissertation Presented for the Doctor of Philosophy Degree Business Aadministration: The University of Phoenlx
-Louro, M. & Cunha, p.(2010). Brand Management Paradigm, Journal of Marketing Management ,Volume 17, P7-8.
- Lucarelli,A & giovanardi, M. (2014). The political nature of brand governance: A discourse analysis approach to a regional brand building process. Journal of Public Affairs 16(1)
-McQuail, D. (2009). Mass communication theory, London: sage.
-Mittal,B.,Ratchford,B. and Prabhakar,P.(1990). Funchional and expressive attributes as determinants of brand attitude Research in Marketing 10 ,135-155
-Oliver, P. (2003). The Student’s Guide to Research Ethics. Maidenhead: Open University Press.
-Parasuraman, A. Zeithaml, V. and Berry, L. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing, 60, 31-46.
-Patwardhan, B., A.D.B. Vaidya and M. Chorghade.(2004). Ayurveda and natural products drug discovery. Curr. Sci., 86: 789-799.
-Routledge, FaircloughN.(2003).Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research, London: Routledge.
-Richards, Jack et. al. (1985). Dictionary of Applied Linguistics, Essex: Longman.
-Smith, A M. (1998). Laclau and Mouffe, the radical democratic imaginarg, Mouffe London, Routledge press.
-Scott, S.G., Bruce, R.A. (1990). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the work place. Academy of Management Journal 37,PP 580–607.
-Sankofa,N.(2022).Critical method of document analysis, International Journal of Social Research Methodology, DOI: 10.1080/13645579.2022.2113664
-Teddlie, C. and Tashakkori, A.(2009). Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Sage, London.
-Touchette, B; Schanski,M; Lee,M (2015). Apparel Brands ‘Use Of Facebook: An Exploratory Content Analysis Of Branded Entertainment Journal of Fashion Marketing and Management., 19 (2), pp. 107-119
-Trasorras, R. & Russell, A.(2009).Value, Satisfaction, Loyalty and Retention in Professional Services. Marketing Intelligence & Planning, 27 (5), 615 - 639
- VanDijk,T.A .(2008). Discourse and Power.Contributions to Critical Discourse Studies. Houndsmills: Palgrave MacMillan
-Wijaya, B.S. (2020). Brand Discourse Analysis (BDA) Conceptual and Methodological Propositions, Jornal of branding and marketing communication. Vol2. No.1
- Wang, Y; Feng, D (2021), Identity, lifestyle, and face-mask branding: A social semiotic multimodal discourse analysis, Multimodality & Society jornal. Volume 1, Issue 2