تحلیل انتقادی گفتمان حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانه ملی تحت پارادایم توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزینب ضیائی 1 , عباس عباس پور 2 * , علی اکبر فرهنگی 3
1 -
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بازنشسته دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش جهت شناسایی سیر تحول گفتمانی حمایت از برند ایرانی در اسناد رسانه ملی به روش تحلیل انتقادی گفتمان انجام پذیرفته. روش پژوهش: تحلیل انتقادی گفتمان مبتنی بر نظریه لاکلا و موف و و دستورالعمل جوپ و نوریس در سطح توصیف واژگانی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، و در جهت توسعه و تقویت حمایت از برند ایرانی در اسناد بالادستی رسانۀ ملی انجام پذیرفت. با توجه به اهداف و سؤالات پژوهش و براساس دو معیار ذهنی و عینی سند چشم انداز 1404 به عنوان سند مورد مطالعه انتخاب شد. به منظوراحصاء اعتبار سند و این که نمونه انتخابی بتواند معرف معتبری برای تحلیل باشد از نظرات کارشناسان و دست اندرکاران حوزه رسانه ملی استفاده گردید. يافتهها: دستاوردهای پژوهش حاکی از آن بود که رسانۀ ملی به عنوان یک نهاد اطلاعاتی و ارتباطی تاکنون کمتر از ظرفیت های گفتمان سازی و اقناع گری افکار عمومی در جهت حمایت از برندهای ایرانی بهره برداری کرده است و صرفاً با یک مجموعه دستور العمل¬های الزام آور و غیر اقناع گر به حمایت از سیاست های اقتصاد مقاومتی مبادرت ¬ورزیده است نتيجه گيري: ضروری است با رویکرد نوینی باز تنظیم اسناد در کانون توجه قرار گیرد؛ تا بتوان انتظار داشت که با رویکرد توانمندسازی می توان قائل به وجدانی سازی و درونی کردن فعالیت های اجتماعی بود و در بستر پارادایم توسعه فرهنگی، می توان دیدگاه نوسازی را نسبت به مفهوم برند و برند ایرانی بسط و گسترش داد. از این طریق است که می شود مناسبات نوینی را پی ریزی کرد و با برانگیختن حساسیت های فطری جامعه در جهت تقویت عرق ملی، انتخاب برند ایرانی را جایگزین انتخاب های دیگر قرار داد.
Introduction and Purpose of The Research: This research was conducted with the aim of identifying the evolution of the discourse of Iranian brand support in national media documents by the method of critical discourse analysis Research Method: using the method of critical discourse analysis based on the theory of Lacla and Moff and the guidelines of Jupp and Norris at the level of lexical description and with a descriptive-analytical approach, and in order to develop and strengthen support It was carried out from the Iranian brand in the upstream documents of the national media. According to the goals and questions of the research and based on two subjective and objective criteria, the vision document of 1404 was selected as the study document. In order to evaluate the credibility of the document and that the selected sample can be a valid representative for the analysis, the opinions of experts and those involved in the field of national media were used. Findings: IRI National Media, as an information and communication institution, has used less than the capacities of discourse creation and persuasion of public opinion in order to support Iranian brands, and only with a set of instructions. Binding and non-persuasive policies to support resistance economic policies. Conclusions: that it is necessary to reorganize documents with a new approach. So that it can be expected that with the approach of empowerment, one can believe in making social activities conscientious and internalized, and in the framework of the development paradigm, one can expand and expand the perspective of modernization in relation to the concept of brand and Iranian brand. It is in this way that it is possible to establish new relationships and by arousing the innate sensitivities of the society in order to strengthen the national identity, the choice of the Iranian brand can be replaced by other choices.