بررسی نقش میانجی عملکرد معلمان در رابطه میان سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری
محورهای موضوعی : آموزشمرجان جوری سهرابی 1 , صغری افکانه 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: عملکرد معلمان, آموزش و پرورش, مدارس ابتدائی, اثر بخشی تدریس.,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با بررسی نقش میانجی عملکرد معلمان در رابطه میان سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش جامعه آماری شامل 105نفر معلمان مقطع ابتدایی شهر رودهن بودند که از این تعداد،86 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد سلامت سازمانی (OHI-S) هوی و همکاران (1996) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و عملکرد کاری هرسی و بلانچارد (1998) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحليل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Smart PLS 3 و Spss ویرایش 26 استفاده شد. .یافتههای کمی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش میانجی عملکرد معلمان در رابطه میان سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری اثر غیر مستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد که تمامی مولفههای عملکرد معلمان در رابطه میان سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری از بعد معناداری در پژوهش مورد تایید قرار گرفتند.
The present study was conducted by examining the mediating role of teachers' performance in the relationship between organizational health and quality of work life. The method of this study was descriptive-correlation. The statistical population of the research included 105 primary school teachers in Rodhen city, of which 86 were selected as the sample size by stratified random sampling. In order to collect data, standard organizational health questionnaires (OHI-S) by Hui et al. (1996) and quality of work life questionnaire by Walton (1973) and work performance by Hersey and Blanchard (1998) were used, which were validated by academic experts and their reliability. It was also confirmed through Cronbach's alpha test. In order to analyze the data, structural equation technique was used using Smart PLS 3 statistical software and Spss version 26. Quantitative findings from the test of research hypotheses showed that the mediating role of teachers' performance in the relationship between organizational health and quality of work life has an indirect effect. Also, the results showed that all the components of teachers' performance in the relationship between organizational health and quality of work life were confirmed from a meaningful dimension in the research.
افخمی، پویا. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه بهبود کیفیت زندگی کاری در مربیان شنا. مطالعات روان شناسی ورزشی 34. 123-144.
تقوایی یزدی, مریم. (1401). ارایه مدلی مبتنی بر تأثیر برنامههای چندرسانهای و یادگیری الکترونیکی بر کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی. تحقیقات مدیریت آموزشی, 13(52), 125-158.
جوانبخت, سارا, محمدی, محمد, رضائی فر, حمید. (1401). شایستگی های مدیریتی سلامت سازمانی برمبنای سیاست های تحول نظام اداری. سیاستهای راهبردی و کلان, 5(3)، 89-96
حبیبی بنافتی, علیرضا, خطیرپاشا, کیومرث, قلی پور کنعانی, یوسف, باقرزاده, محمدرضا. (1401). ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی. نوآوری های مدیریت آموزشی, 17(2), 30-43.
حجازی، اسد، فرج الهی مقدم، حمزه، و کریمی، محمد. (1401). پیش بینی سلامت سازمانی مدارس از طریق رهبری تحول آفرین و روحیه ی کارآفرینی. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، 8(13 )، 149-172.
حسینی پزوه, محمد, علامه, سید محسن, شاهین, آرش. (1400). طراحی الگوی سلامت سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول, 13(1), 135-166.
سید جوادین، سید رضا؛ طهمورث حسنقلی پور و سامان استرکی، (1395). بررسی تاثیر شادی بر سلامت اداری با اثر میانجی کیفیت زندگی کاری کارکنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. سال پنجم، شماره 2، 24-1.
علائی فاطمه، احقر قدسی، فتحی ورنوسفادرانی لیلا. اعتبارسنجی سلامت سازمانی و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری دبیران متوسطه دوره اول شهر تهران. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. ۱۴۰۲; ۷ (۱) :۵۱۲-۵۲۰.
غلامپور میثم، پورشافعی هادی، واشقانی فراهانی احمد (1398). نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفهای معلمان. اخلاق در علوم و فناوری. ۱۴ (۱) :۷۵-۸۱
قلاوندی, حسن, احمدیان, زکریا. (1396). الگوی علی روابط اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در نظام آموزش عالی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 11(4), 143-158.
ملازهی، الیاس و عبدالوهاب پورقاژ، (1393). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی، کیفیت زندگی کاری با سازگاری شغل کارکنان آموزشی. کنفراس بین المللی مدیریت در قرن 21، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
موسوی خامنه، مرضیه؛ حسن عابدی جعفری و محبوبه محمدیان، (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی سازمانی و سلامت سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی. دوره 5، شماره 2 ( پیاپی 18).
یار محمدی منفرد، سعید؛ سید حسین موسوی و علیرضا یوزباشی، (1391). رابطه بین هوش هیجانی و گرایش به رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 1، شماره 1، ص 54-45.
AlHamad, A., Alshurideh, M., Alomari, K., Kurdi, B., Alzoubi, H., Hamouche, S., & Al-Hawary, S. (2022). The effect of electronic human resources management on organizational health of telecommuni-cations companies in Jordan. International Journal of Data and Network Science, 6(2), 429-438.
Al-Omari, A., & Abu Shindi, Y. (2020). Organizational health of Jordanian and Omani public schools from teachers' viewpoints: A cross cultural study. Journal of Critical Reviews, 7(19), 5859-5874.
Bhende, P., Mekoth, N., Ingalhalli, V., & Reddy, Y. V. (2020). Quality of work life and work–life balance. Journal of Human Values, 26(3), 256-265.
Boamah, S. A., Hamadi, H. Y., Havaei, F., Smith, H., & Webb, F. (2022). Striking a balance between work and play: The effects of work–life interference and burnout on faculty turnover intentions and career satisfaction. International journal of environmental research and public health, 19(2), 809.
Bosma, A. L., Ouwerkerk, W., Günal, M., Hyseni, A. M., Arents, B. W., Gerbens, L. A.,... & Spuls, P. I. (2021). Work ability and quality of working life in atopic dermatitis patients treated with dupilumab. The Journal of Dermatology. 8(4), 216-228
Cho, I., Hu, B., & Berry, C. M. (2023). A matter of when, not whether: A meta-analysis of modesty bias in East Asian self-ratings of job performance. Journal of Applied Psychology, 108(2), 291.
Galanakis, M. D., & Tsitouri, E. (2022). Positive psychology in the working environment. Job demands-resources theory, work engagement and burnout: A systematic literature review. Frontiers in Psychology, 13, 1022102.
Guerrero-Barona, E., Guerrero-Molina, M., García-Gómez, A., Moreno-Manso, J. M., & García-Baamonde, M. E. (2020). Quality of Working Life, Psychosocial Factors, Burnout Syndrome and Emotional Intelligence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 95-112.
Meggetto, E., Kent, F., Ward, B. and Keleher, H. (2020), "Factors influencing implementation of organizational health literacy: a realist review", Journal of Health Organization and Management, Vol. 34 No. 4, pp. 385-407.
Putra, A. S. B., Kusumawati, E. D., & Kartikasari, D. (2024). Psychological Empowerment And Psychological Well-Being As Job Performance Mediators. Journal Of Business Management And Economic Development, 2(01), 127-141.
Santos, E. C., Espinosa, M. M., & Marcon, S. R. (2020). Quality of life, health and work of elementary school teachers. Acta Paulista de Enfermagem, 33.
Simbolon, S., Susanto, A., & Ilham, R. N. (2023). Analysis of the Effect of Human Resource Planning, Quality of Work Life and Compensation on Employee Work Performance at PT. Supermarkets Maju Bersama Medan. International journal of artificial intelligence research, 6(1.1).
Stefana, E., Marciano, F., Rossi, D., Cocca, P., & Tomasoni, G. (2021). Composite Indicators to Measure Quality of Working Life in Europe: A Systematic Review. Social Indicators Research, 1-32.
Tamsah, H., Ansar, Gunawan, Yusriadi, Y., & Farida, U. (2020). Training, knowledge sharing, and quality of work-life on civil servants performance in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(3), 163-176.
Van Iddekinge, C. H., Arnold, J. D., Aguinis, H., Lang, J. W., & Lievens, F. (2023). Work effort: A conceptual and meta-analytic review. Journal of management, 49(1), 125-157.