مقایسه اثربخشی آموزش فنون اسکمپر و تریز بر خلاقیت دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش
سعید نجارپور استادی
1
*
,
مریم زیرکپور نامی ور
2
1 - استاديار گروه روان شناسي ،دانشگاه ازارد اسلامي،شبستر ،ايران
2 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: خلاقیت, اسکمپر, تریز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فنون اسکمپر و تریز بر خلاقیت دانشآموزان پسر دورة دوم متوسطه ناحیة یک آموزش و پرورش شهرشبستر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود و نمونهگیری در مرحله اول به روش تصادفی طبقه ای با انتخاب 6 مدرسه و سپس انتخاب تصادفی ساده 6 دانش آموز از هر مدرسه انجام شد. بر این اساس برای همتاسازی گروهها از لحاظ هوشی، آزمون هوش ریون در مورد آنها اجرا گردید. سپس از بین دانشآموزانی که هوشبهر آنها بین 100 تا 115 بود به طور تصادفی، آزمودنیهای دو گروه آزمایش (اسکمپر و تریز) و گروه کنترل، به تعداد 12 نفر جایگزین شدند. برای بررسی خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. نمرات اولیة هر سه گروه به عنوان پیشآزمون در نظر گرفته شد. گروه اول به مدت هشت جلسة 75 دقیقهای تحت آموزش فنون اسکمپر و گروه دوم به همان نحو تحت آموزش فنون تریز قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً پرسشنامه خلاقیت در مورد آزمودنی ها اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، بین میانگین نمرات سه گروه در پس آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد (0005/0< P 240/5=2و32F). بررسی میانگین-های تعدیل شده نیز نشان از اثر بخشی آموزش فنون اسکمپر در مقایسه با آموزش فنون تریز داشت. بنابر این میتوان اظهار داشت که آموزش فنون اسکمپر بر افزایش خلاقیت دانشآموزان تأثیر داشته است، اما آموزش فنون تریز، بر خلاقیت آنان اثربخش نبود.
The current study aimed to compare the effectiveness of training TRIZ and scamper techniques on creativity of second grade male students of high school in educational zone one in Shabestar city. The research method was semi-experimental and sampling was done in the first stage by stratified random method by selecting 6 schools and then simple random selection of 6 students from each school. Based on this, to compare the groups in terms of intelligence, Raven's intelligence test was performed on them. Then, among the students whose IQ was between 100 and 115, the subjects of the two experimental groups (Scamper and Treez) and the control group were randomly replaced by 12 people. Abedi's creativity questionnaire was used to investigate the creativity of the students. The initial scores of all three groups were considered as pre-test scores. The first group received scamper techniques training for eight 75-minutes sessions, and in the same vein the second group received TRIZ techniques. The control group did not received any training. After finishing the sessions, the creativity questionnaire was administered to the subjects again.