بازار یابی ماهی در استان هرمزگان
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیعبدالکریم اسماعیلی 1 , بهاءالدین نجفی 2 , داریوش رحمتی 3
1 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
2 - استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
3 - مربی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: بازار ماهی, حاشیه ی بازار, کارایی بـازار, حاشـیه ی بـازار رسـانی, اسـتان هرمزگان,
چکیده مقاله :
تحلیل بازار فرآورده های دریایی و ارائه ی راه حلی برای رفع مشکلات موجود ، افزون بر بهبود وضعیت صیادان ، به پایداری ذخایر دریایی نیز کمکی بسیار میکند ، لذا هدف از این مطالعه بررسی بازاریابی آبزیان در استان هرمزگان به منظور تدوین رهیافتی برای حل مشکلات و توسعه ی بازار این گروه از فرآوردهاست . در این راستا چهار شهرستان در استان هرمزگان جهت مطالعه انتخاب و از راه مصاحبه و تکمیل پرسشنامه نمونه ی تصادفی مرکب از 90صیاد ، 14 عمده فروش و تبدیل کننده و 25 خرده فروش داده های مود نیاز جمع آوری و کارایی فنی و قیمتی بازار محاسبه و توابع گوناگون حاشیه ی بازاریابی برآورد شد . بررسی وضعیت بازار آبزیان در منطقه ی هرمزگان نشان داد که عموماً سهم تولید کننده یا صیاد از قیمت پرداخت شده به وسیله ی مصرف کننده ی نهایی بسیار کم است . سهم پایین صیادان و حاشیه ی بالای بازار رسانی انواع ماهی در شهرستان بندر لنگه در مقایسه با بندرعباس نیز بیشتر است . دلیل موضوع اخیر را میتوان در فاصله ی زیادتر مراکز صید و مصرف در بندرلنگه نسبت به بندرعباس و عدم فعالیت تعاونیهای صیادی جستجو نمود . همچنین ارزیابی نشان میدهد که نا آگـاهی از شـرایط بـازار ، نبـود تـسهیلات ، مجوزهـای صیادی و امکانات زیربنایی از مهم ترین مشکلات صیادان است . بر این اساس به نظر میرسد کـه برای رفع مشکلات یاد شده ، خروج از مشکلات موجود و بهبـود شـرایط بـازار رسـانی آبزیـان درستان هرمزگان پیگیری یک استراتژی مبتنی بر کارگروهی ضروری باشد . تشکل های تعـاونی ازگذشته وجود داشته است ، اما بیشتر به صورت ادغام افقی می باشـند یعنـی ایـن کـه تعـاونیهـا بیشتر از صیادان تشکیل شده و سایر عامل های بازار از جمله تولید کننـدگان نهـادههـا ، تبـدیل کنندگان و سردخانه داران در آن نقشی نداشتهاند ، لذا ادغام عمودی در کنار ادغام افقـی توصـیه می شود
Efficient fish marketing is a useful instrument for developing fishery industry and its sustainability. This study attempts to investigate fish market using data collected among 90 fishermen and 39 middlemen in Hormozgan Province. The results indicates that fishermen's share of consumer price was relatively low. In addition, due to inefficient cooperative performance in Bandar Lengeh, marketing margin in Bandar Lengeh was less than Bandar Abbas. Lack of market information, financial and infrastructural facilities were among important problems faced by fishermen. Based on the findings of the study, establishment of cooperatives and vertical integration are recommended to improve market performance.