تحلیل روند آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیماریه صحرایی 1 , کیومرث زرافشانی 2 * , لیدا شرفی 3 , مهسا سعدوندی 4 , خدیجه مرادی قزلی 5 , احسان ایمانی هرسینی 6
1 - دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
2 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - پژوهشگر پسا دکتری توسعه کشاورزی،گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس و منابع طبیعی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - دانش آموخته دکتری، ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5 - Department of Agricultural Extension and Rural Development, Razi University, Kermanshah, Iran
6 - کارشناس ارشد مهندسی نساجی (تکنولوژی نساجی) و کارشناس اداره کل آموزش فنی و حرفه¬ای استان کرمانشاه، ایران
کلید واژه: آموزش¬های فنی و حرفه¬ای, آموزش, شایستگی محور, تحلیل اسنادی, تحلیل روند, کشاورزی,
چکیده مقاله :
آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی نقش مهمی در توسعه کشور دارند. این در حالی است که ارائه آموزش در سازمان فنی و حرفه¬ای حول محور صنعت و خدمات می¬چرخد و آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی، به ویژه آموزش¬های شایستگی محور مغفول مانده است. هدف این پژوهش، تحلیل روند آموزش¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در استان کرمانشاه می¬باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش در زمره¬ تحقیقات اسنادی قرار می¬گیرد. در انجام این پژوهش، آمار مربوط به برگزاری دوره¬های فنی و حرفه¬ای کشاورزی در بازه زمانی (1401- 1392) جهت تحلیل روند بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها، از تحلیل اسنادی استفاده گردید. نتایج نشان داد که شهرستان¬های کرمانشاه و سنقر دارای بیشترین دوره و شهرستان پاوه دارای کمترین دوره برگزاری آموزش¬های فنی و حرفه ای کشاورزی در این بازه زمانی بوده است. همچنین، بیشترین گرایش برای شرکت در دوره¬های آموزش فنی و حرفه¬ای کشاورزی مربوط به رشته¬های امور دام و ماکیان، امور باغی و امور زراعی بوده و کمترین گرایش مربوط به رشته¬ی منابع طبیعی می¬باشد.
بر این اساس، برنامه¬ریزی¬ها در مراکز آموزش فنی و حرفه¬ای باید به سمت محیط¬هایی با رویکردهای نوین آموزشی همچون آموزش¬های شایستگی محور سوق داده شود.
Although it is emphasized in Iran's Development Plan but more attention is paid to industry and service sector with less emphasize to vocational agriculture. Specifically, students of vocational agriculture receive training with limited focus on competency based training needed to respond to market demand.
Therefore, the purpose of this documentary study was to shed light on current status of vocational agriculture programs in institutions that provide agricultural vocational programs. We focused our attention on the period within 1392-1401.
Content analysis was used to analyze second hand data obtained from current statistics available at 14 vocational schools actors Kermanshah Province. Validity and reliability of data was confirmed using trustworthiness procedures proposed by Cohen (1983). Results revealed that Kermanshah and Songhor vocational schools were more engaged in agricultural programs that train. Counterparts, vocational schools in Paveh Township the lowest number of agricultural programs. Result also showed that vocational schools were mostly engaged in learn-agricultural programs such as industry and service sector. More ever, students were most interested in animal husbandry, horticulture and crop production with limited interest in natural resource courses.
The result of this study has implication for pedagogical approach in that agricultural vocational courses should focus their attention on competency based training if they are to fill the gap between market demand and employ ability skills of agricultural vocational graduates.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی، م.، و پوررمضان، س. (1392). بررسی تأثیر آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در پیشگیری از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری: مطالعه موردی استان کرمان، فصلنامه مهارت¬آموزی، 2(5)، 19- 7.
حاجی رستملو، ب.، و عارف¬نیا، م. (1392). اهمیت بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی، اولین همایش سراسری کشاورزی و منابع طبیعی پایدار، کد COI اختصاصی: NACONF01-1446
حيدري موسي نارنجي، ح.، و حيدري موسي نارنجي، م. (1391). تحليل تأثير آموزش هاي فني و حرفه اي بر عملكرد تخصصي و اثربخشي شغلهاي مهارتي: مطالعة موردي كارخانجات توليد بدنة خودرو در استان كرمانشاه، نشریه مهارت آموزی. 1(2)، 73- 49.
خورشیدی، ع.، و فرخی، د. (1391). مؤلفه¬های سازنده شایستگی¬های مهارت آموختگان. دو فصلنامه مطالعات برنامه¬ریزی آموزشی، 1(2)، 162- 131.
ذاکی، ع.ر.،کردنوقابی، ر.، و صدرالاشرافی، م. (1389). بررسی فرایندهای یاددهی- یادگیری در آموزش¬های فنی و حرفه¬ای، نشریه فناوری آموزش، 4(4)، 237- 227.
سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه¬ای. (1391).
سیلانه، ا.، و کرمی، م. (1393). مهارت آموزی ضرورت آموزش فنی و حرفه¬ای در محیط¬های یادگیری کل¬نگر. نشریه مهارت آموزی. 3 (9): 108- 93.
صالحی عمران، ا.، و قاسم¬زاده، آ. (1392). بررسی مهارت¬های عمومی مرتبط با کیفی¬سازی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای از منظر ذینفعان. دوفصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، 2(4)، 41- 23.
صدری، ع.، و زاهدی، ا (1388). مطالعه پیگیرانه-ی عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکده¬های فنی و حرفه¬ای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 54، 97- 77.
عبدللهی، ش.، و سعادتمند، ز. (1390). بررسی تناسب آموزش¬های فنی و حرفه¬ای با عناصر برنامه¬ی درسی. فصلنامه¬ی رهبری و مدیریت آموزشی.
عسگری، م.ع.، سعیدی رضوانی، م.، و بینقی، ت. (1387). گمانه¬هایی در باب عوامل ناکامی آموزش-های فنی و حرفه¬ای رسمی در ایران، مجموعه مقالات هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
مختار معمار، ح. (1381). نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری درباره¬ی اهداف و نحوه¬ی ارائه دروس کارورزی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 32 (2): 107- 77.
محمدعلی، م. (1390). آموزش¬هاي فنی و حرفه¬اي و راه هاي اصلاح آن. رشد آموزش هاي فنی و حرفه اي، 7 (10)، صص 17- 10.
مرجانی، ب.، و مافی¬نژاد، ن. (1391). آموزش و مهارت آموزشی در هلند. رشد آموزش فنی و حرفه-ای. 8 (2): 31- 26.
مومنی مهموئی، ح.، شریعتمداری، ع.، و نادری، ع.ا . (1387). برنامة درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، 156- 129.
مهدی، ر.، و کیخا، ا. (1399). وضعیت اشتغال-پذیری دانش¬آموختگان دانشگاه فنی و حرفه¬ای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22(86)، 116-99.
نادری، ا.، بقائی، ر.، محمدپور، ی.، و قربانزاده، ک (1391). مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش سنتی در یادگیری فعال مهارت-های شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخشICU "، مجله آموزش در علوم پزشکی، 12(9)، 708 -
هادی نیا، ز. (1394). آموزش و بهره¬وری نیروی کار در بخش کشاورزی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. مشاهده در https://Civilica.com، کد :COI MRMEA02_290
Abane, C. (2013). Competency Based Training Quality Delivery for Technical and Vocational Education and Training (TVET) Institutiona. Educational Research International, 2(2), 117-127.
Hatisaru, V., & Kucukturan, A. G. (2009). Vocational and technical education problem-based learning exercise: Sample scenario Procedia Social and Behavioral Sciences1: 2151-2155.
Hoogveld,. A. W. M., Pass,. F. M. G. & Jochems,. W. (2005). Training higher Education teachers for instructional design of competency- based education: product- oriented versus process oriented worked example, Teaching and Teacher Education. 21(3): 287- 297.
Kilbrink, N., Bjurulf., V, Baartman., & Bruijn, E. (2012). Students experiences of factors for transfer in technical vocational education: A narrative study in Swedish upper secondary school, Article in journal (Other academic).
Kirui, O., and Kozicka, M. (2018). Vocational Education and Training for Farmers and Other Actors in the Agri-Food Value Chain in Africa. ZEF Working Paper No. 164. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3206514.
Lim, J., & Park, S. (2012). An Instructional Method for Competency based e-Learning: A Whole-task Approach. In P. Resta (Ed), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Chesapeake, VA: AACE. Retrieved November 15, 2013 from: 580-585.
Manuel, A., Popov, O., and Buque, D .(2015). Towards programme improvement in non-formal vocational education and training in Mozambique. Problems of Education in the 21st Century, 67, 61-71.
Minghat, A.D. & Yasin, R. M. (2010). A sustainable framework for technical and vocational education in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9: 1233- 1237
Okolocha,C. CO. (2013). Vocational Technical Education in Nigeria: Challenges and the Way Forward Business Management Dynamics, 2(6): 1-8.
Sluijsmans, D.M.A., Straetmans, G.J.J.M., van Merrienboer, J.J.G. (2008). Integrating authentic assessment with competency based learning: the Protocol Portfolio Scoring. Journal of Vocational Education and Training, 60(2): 157-172.
Tannsever, S., & Eriuen, Y. (2009). The evaluation of modular education programmes developed for the "modernization of vocational and technical education project. Procedia Social and Behavioral Sciences1: 1384- 1388.
Tran,. L.T., & Nyland,. C. (2013). Competency Based Training, global skills mobility and the teaching of international students in vocational education and training. Journal Of Vocational Education and Training, 65 (1): 143- 157.
Walsh, J. L. (2012). Educational of professionals: Is there a role for a competency-based approach? Australia: University of Queensland Pub