تحلیل کیفیّت وقوع قیامت در آیات 17 تا 20 سوره نبأ
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانی
1 - مدرس و پژوهشگر جامعه الزهرا
کلید واژه: سوره نبأ, حشر انسانها, گشوده شدن آسمان,
چکیده مقاله :
بحث معاد یکی از مباحث اعتقادی است که در بسیاری از سوره های قرآن از جمله سوره ی نبأ مطرح شده است. در این سوره آیات 1 تا 5 بیانگر طرح سؤال از طرف منکران معاد است و آیات 6 تا 16 در راستای پاسخ گویی به این پرسش ها براهینی در اثبات معاد ارائه شده است. البته آیات 17 تا 20 این سوره نیز در مورد کیفیت وقوع قیامت است؛ هدف این نوشته پرداختن به مورد اخیر با پاسخ گویی به این پرسش بود: تحلیل کیفیت وقوع قیامت در آیات 17 تا 20 سوره نبأ چیست؟؛ این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که در این آیات به سه امر در زمینه کیفیت وقوع قیامت تحت عنوان: محشور شدن همه انسان ها به سهولت و برای دیدن نتیجه اعمال، صعود عقائد حقه و ملکات حسنه و فرومایگی عقائد و اعمالی که در گمان انسان ها حسنه بوده اشاره شده است.
The discussion of Resurrection is one of doctrinal discussions proposed in many Surehssurahs. One of these surehs surahs is Surah” Naba” in which verses 1 to 5 recite “raising a question” by the deniers of the resurrection Resurrection and verses 6 to 16 have been introduced to response to answer this question as “the causes "pieces of evidence for being the existence of Resurrection”. Also, the versus 17 to 20 are about “the quality of occurring Resurrection Day occurrence”. This writing aimed to consider the recent case by responding to this question: “What is the analysis of the quality of occurring Resurrection Day occurrence in verses 17 to 20 of Surah Naba?”. This research was conducted according to thorough analysis a descriptive analysis approach and by using library sources. The findings of the research showed that in these versus had have indicated referred to three cases about the quality of occurring Resurrection Day occurrence. These cases involved following instances:” to be gathered “gathering of all of human beings easily and to see the results of their actions”, “the rise of true beliefs and good components,” and “the humiliation of beliefs and the practices considered good by human beings.”
_||_