بررسی کارکردهای بازاریابی اخلاقی در اقتصاد دایره ای
محورهای موضوعی : اخلاق کسب و کار
1 - گروه مدیریت بازرگانی، یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: بازاریابی اخلاقی, اقتصاد دایره ای, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
از ویژگی های جامعه مدنی، مقوله اخلاقایات و بکارگری آن در اکثر جوانب و موقعیت های فکری و کاری بیان شده است. حضور نهادها و تشکل های علمی و فرهنگی در کنار دولت، می تواند بیشتر ظرفیت های علمی و فرهنگی جامعه را پوشش دهد. در این راستا پیدایش اقتصاد دایره ای و سرعت رشد آن، استراتژی های اخلاقی بازاریابی را نیز متحول نموده است. و در نهایت مفهوم اقتصاد دایره ای منجر به توسعه یک نظریه ارزش در حوزه های کارکردی بازاریابی می شود. از این رو پژوهش حاضر به بررسی کارکردهای بازاریابی اخلاقی در اقتصاد دایره ای می پردازد. این پژوهش از نوع تحقیق کیفی با بررسی تطبیقی می باشد. جامعه تحقیق شامل مقالات، پژوهش ها، رساله ها، کتب و پایگاه داده ها می باشد. از مهمترین یافته های این پژوهش، شکاف تحقیقاتی بین کارکردهای بازاریابی اخلاقی و اقتصاد دایره ای می باشد. روند زمانی تحقیقات گویای این است که به تحقیقات اقتصاد دایره ای و بازاریابی اخلاقی در ایران پرداخته نشده است. و جای خالی این تحقیقات در ایران نشان از اهمیت مطالعه در این زمینه است.
Among the characteristics of civil society, the category of ethics and its application in most aspects and intellectual and work situations have been expressed. The presence of scientific and cultural institutions and organizations alongside the government can cover most of the scientific and cultural capacities of the society. In this regard, the emergence of the circular economy and its growth speed has also changed the ethical marketing strategies. And finally, the concept of circular economy leads to the development of a theory of value in the functional areas of marketing. Therefore, the current research examines the functions of ethical marketing in the circular economy. This research is a qualitative research with a comparative investigation. The research community includes articles, researches, treatises, books and databases. One of the most important findings of this research is the research gap between the functions of ethical marketing and circular economy. The time trend of the research shows that circular economy and ethical marketing research has not been addressed in Iran. And the empty space of this research in Iran shows the importance of studying in this field.
فرامرز قراملکی، احد )1385 ،)روش شناسی مطالعات دینی، مشهد، انتشارات دانشگاه علوم اسالمی رضوی.
عبدلی، م.، وظیفه دوست، ح.، و خواجه نوبر، ح .(1396. (بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی رابطه مند (RM (بر رضایت
مشتری و وفاداری مشتری از مشتریان بانک انصار، 23(66 ،)143-165.
نعمت الله فاضلی )1388 ،)انسان شناسی مدرن در ایران معاصر، مسائل و چالش های انسان شناسی در ایران معاصر.
همو )1393 ،)تجربه تجدید، رویکردی انسان شناختی به امروزی شدن فرهنگ ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و
اجتماعی.
همو )1382 ،)آیا مدرنیته در ایران به بن بست رسیده اسا، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 75 و 76 ،دی و بهمن.
Alonso, Almeida, MD; Rodríguez-Antón, JM; Bagur- Femenías, L; Perramon, J., 2020, Sustainable
development and circular economy: The role of institutional promotion on circular consumption and
market competitiveness from a multistakeholder engagement approach, Journal Business Strategy and
The Environment, Volume: 29, Issue: 6, Page: 2803-2814.
Al-Gasawneh, JA; AlZubi, KN; Anuar, MM; Padlee SF; ul-Haque, A; Saputra, J., 2022, Marketing
Performance Sustainability in the Jordanian Hospitality Industry: The Roles of Customer Relationship
Management and Service Quality. Journal Sustainability. 14 (2).
Dewey, john,. 1928, Human nature and conduct. New York: Henry Holtand company publishers. Eight
printing.
Ellen MacArthur Foundation (EMF), 2015, towards a circular economy: Business rationale for an
accelerated transition. Available from: towards a circular economy business rationale for an accelerated
transition, https://www.ellenmacarthurfoundation.org,
European Commission., 2015, Closing the loop - An EU action plan for the Circular Economy
communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic
and social committee.
European Commission,. 2012, MANIFESTO FOR A RESOURCE-EFFICIENT EUROPE The
Members of the European Resource Efficiency Platform are : 4, 3.
Giddens, Anthony, 1995, Politics, Sociology and Social Theory: Encounters with Classical and
Contemporary Social Thought. Cambridge University Press.
Foucault, Michel, 1975, What are the dreams of Iranians? Translated by Hossein Masoumi Hamdani.
fourth edition. Tehran: Hermes.
Ha, J. & Jang, S. (2013). Variety Seeking in Restaurant Choice and Its Drivers, Hospitality
Management, 32, 155-168.
Robert K. Merton, 1995, The Improbable Adventures Ofan American Scholar, Journal The Improbable
Adventures of an American Scholar, Vol 47, No 1.
McDonough, W; & Braungart, M., 2013, The Upcycle: Beyond Sustainability Designing for
Abundance, North Point.
Mishra, A. A. (2016). The role of customer gratitude in relationship marketing: moderation and model
validation. Journal of Strategic Marketing, 24(6), 529-549.
Morales, A. C. (2005). Giving firms an “E” for effort: Consumer responses to higheffort firms. Journal
of consumer research, 31(4), 806-812.
Palmatier, R. W., Dant, R. P., Grewal, D., & Evans, K. R. (2008). Factors influencing the effectiveness
of relationship marketing: A meta-analysis. Journal of Marketing, 70, 136–153.
Palmatier, R. W., Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., & Kardes, F. R. (2009). The role of customer gratitude
in relationship marketing. Journal of Marketing, 73(5), 1–18.
Pandit, A., & Vilches-Montero, S. (2016). Are reward cards just a business deal? The role of calculative
versus emotional card commitment in driving store loyalty. Journal of Retailing and Consumer
Services, 31, 355-360.
Septianto, F., Kemper, J. A., & Northey, G. (2020). Thanks, but no thanks: The influence of gratitude
on consumer awareness of food waste. Journal of Cleaner Production, 258, 120591.