تحلیل مولفههای جایگاهسازی برند در ذهن مصرفکنندهگان مسلمان
محورهای موضوعی : برندسازیمسلم رضائی 1 , سید حسن حاتمی نسب 2 , دکتر شهناز نایب زاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد،ایران
کلید واژه: تحلیل محتوای کیفی, جایگاهسازی برند, مرور سیستماتیک, مصرفکننده مسلمان,
چکیده مقاله :
هدف/ سئوال اصلی: تعداد فزاینده مسلمانان و ضرورت سازگاری و تطابق محصولات با ترجیحات مصرفکنندهگان مسلمان، مستلزم شناسایی مولفههای جایگاهسازی برند برای این نوع از مصرفکنندهگان است که با بررسی ادبیات، پژوهشی به این مسأله مهم، نپرداخته است. بنابراین، هدف از این پژوهش، شناسایی مولفههای جایگاهسازی برند در ذهن مصرفکنندگان مسلمان است.روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توصیفی است و با توجه به روش اجرا برای جست و جو و گزینش مقالههای علمی، مرور سیستماتیک ادبیات تحقیق، تلقی شده و با تکنیک تحلیل محتوای کیفی مولفهها استخراج شد. کلیه مقالات مرتبط با جایگاهسازی برند و برندسازی برای مصرفکنندگان مسلمان از پایگاه استنادی اسکوپوس و جستجوگر گوگل اسکالر جستجو، جمعآوری و ارزشیابی کیفی شدند. در نهایت، تعداد 17 مقاله با استفاده از نرم افزارMax Qda تحلیل محتوای کیفی شدند. یافتهها: یافتههای این تحقیق، نشان میدهد که مولفههای قیمت، کیفیت، خدمات، ترجیحات مصرفکننده، کانال توزیع و منابع مزیت رقابتی شرکت به عنوان مولفههای جایگاهسازی برند در ذهن مصرفکنندهگان مسلمان در ادبیات تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است.بحث و نتیجهگیری: مولفههای جایگاهسازی برند باید با توجه به سطح تعهد و وابستگی مصرفکنندگان مسلمان هر کشور و منطقه به دین اسلام، سازگار شده و متناسب شوند.شرکتهای تجاری باید به رویکرد تطابق با فرهنگ مصرفکننده محلی و فرهنگ قومگرا برای جایگاهسازی برند، تأکید و تمرکز بیشتری داشته باشند.
Purpose: The increasing number of Muslims and the need to adapt and match the products with the preferences of Muslim consumers, requires the identification of brand positioning components for this type of consumers, which has not been studied in this important issue by reviewing the literature. Therefore, the purpose of this research is to identify the components of brand positioning in the minds of Muslim consumers. Methodology: This research is based on the purpose of applied and descriptive research, and according to the implementation method for searching and selecting scientific articles, a systematic review of the research literature was considered and the components were extracted with the technique of qualitative content analysis. All articles related to brand positioning and branding for Muslim consumers were searched, collected and qualitatively evaluated from the Scopus citation database and Google Scholar. Finally, 17 articles were qualitatively analyzed using Max Qda software. Findings: The findings of this research show that the components of price, quality, service, consumer preferences, distribution channel and sources of competitive advantage of the company have been studied as components of brand positioning in the minds of Muslim consumers in the research literature. Conclusion: The components of brand positioning should be adapted and appropriate according to the level of commitment and dependence of Muslim consumers of each country and region to Islam. be more focused.
_||_