طراحی مدل بازاریابی رسانهاجتماعی با تاکید بر عوامل اقتصادی و مذهب در فروشگاههایزنجیرهای خرده فروشی
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامیلیلا آندرواژ 1 , آزاده سنجوری 2 , ندا مرزوق پور 3 , محسن نجفی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
کلید واژه: رسانه اجتماعی, مذهب, خرده فروشی,
چکیده مقاله :
هدف/ سئوال اصلی: هدف این تحقیق ارائه مدلی ست که ابعاد بازاریابیرسانهاجتماعی را در فروشگاههایزنجیرهای شناسایی کرده، روابط بین آنها و ترتیب اقدامات را مشخص نماید.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی می باشدبرای این منظور با بهرهگیری از استراتژی نظریه داده بنیاد، دادههای کیفی با ابزار مصاحبه از میان 23 نفر از خبرگان بازاریابی و رسانههایاجتماعی گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار MaxQDA استفادهشده تا سه مرحله از کدگذاری اولیه، محوری و انتخابی بهطور دقیق انجام شود.یافتهها: یافتهها نشان میدهند که مدل بازاریابیرسانههایاجتماعی در فروشگاههایزنجیرهای با شش محور قابلبررسی و اجراست. این شش کد محوری بر اساس پارادایم کدگذاری محوری که توسط بوهم، (2004) معرفیشده تعیینشدهاند. نخستین متغیری که این نوع بازاریابی را به جریان میاندازد عوامل تأثیرگذار هستند که در چهار بعد شامل عوامل ساختاری، مدیریتی، مربوط به فروشگاه و مربوط به رسانهاجتماعی تبیین شدهاند. پسازآن، خود بازاریابیرسانهاجتماعی در فروشگاههایزنجیرهای بهعنوان پدیده محوری موردبحث است که سه بعد تبلیغات، ارتباطات و تبلیغ دهانبهدهان الکترونیکی را پوشش میدهد.بحث و نتیجهگیری: شرایط زمینهای و مداخلهگر که فضای رقابتی و جهانیشدن را در بر میگیرد، در کنار بستر حاکم که عوامل مذهبی و اقتصادی را در خود جایداده، بر راهبردهای بازاریابیرسانهاجتماعی تأثیر میگذارند. درنهایت این اقدامات بازاریابی، اقتصادی و نیروی انسانی هستند که در قالب راهبردها موجب شکلگیری پیامدهای بازاریابیرسانهاجتماعی میشوند. پیامدهایی که شامل پیامدهای بازاریابی، اقتصادی و پیامدهای مرتبط با کاربران است.
Purpose:: The purpose of this research is to provide a model that identifies the dimensions of social media marketing in chain stores based on economic and religious factors, and specifies their relationships and the sequence of actions.Methodology: Accordingly, qualitative data were collected from 23 marketing and social media experts using the foundation data theory strategy. For data analysis, MaxQDA software was used to accurately perform three stages of primary, central, and selective coding.Findings: Findings show that the social media marketing model can be checked and implemented in chain stores with six axes. These six axial codes are determined based on the axial coding paradigm introduced by Boehm (2004). The first variable that drives this type of marketing is the influencing factors, which are explained in four dimensions, including structural, managerial, store-related, and social media-related factors. After that, social media marketing in chain stores is discussed as a central phenomenon that covers the three dimensions of advertising, communication and electronic word-of-mouth promotion.Conclusion: Contextual and interfering conditions that include a competitive atmosphere and globalization, as well as the governing context that contains religious and economic factors, affect social media marketing strategies. In the end, it is the marketing, economic and human resource measures that in the form of strategies lead to the formation of social media marketing outcomes. These outcomes include marketing, economic, and user-related consequences.
_||_