تقلید و انگیزه: بررسی رفتار خرید مصرفکننده در تجارت اجتماعی
محورهای موضوعی : رفتار مصرف کننده مسلمانفیروزه حاج علی اکبری 1 * , الهه خوئینی 2
1 - Faz 2 west 5th ST
NO 673 FIRST FLOOR NO 1
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
کلید واژه: تقلید, انگیزه, رفتار خرید , تجارت اجتماعی, زنجان.,
چکیده مقاله :
مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی میتوانند بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند که بدین منظور رفتار، آگاهی، انگیزه و نگرش مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی دارای اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی رفتار خرید مصرفکننده در تجارت اجتماعی بر مبنای تقلید و انگیزه است. روش پژوهش این مطالعه تحلیلی–توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه خریداران اینترنتی کالاهای ورزشی در استان زنجان می-باشد، نمونه آماری برابر 540 نفر تعین شده است و روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع سهمیهای و گلولهبرفی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است، روایی به روش محتوایی، همگرایی و واگرایی و پایایی به روش محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شدند. نتایج حاصل از تحلیل به روش معادلات ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرمافزار Smart PLS نشان داد که: 1) بین انگیزههای درونی(انگیزه لذت جویانه و انگیزه نوع دوستانه) و انگیزههای بیرونی(فشار ادراکشده و پاداش-های خارجی) با رفتار اشتراک دانش رابطه معنیداری وجود دارد، 2) بین رفتار اشتراک دانش و رفتار خرید مصرفکننده و بین تقلید و قصد خرید در تجارت اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد، 3) عدم اطمینان محصول، عدم اطمینان تناسب محصول و عدم اطمینان فروشنده رابطه بین تقلید و قصد خرید را تعدیل میکند و 4) بین قصد خرید و رفتار خرید مصرف-کننده در تجارت اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد.
Consumers in social commerce can share their information and experiences about products and services with others so the behavior, awareness, motivation and attitude of consumers are important in social business. The purpose of this study is to investigate consumer buying behavior in social commerce based on imitation and motivation. The research method of this study is analytical-descriptive of correlation type. The statistical population of the research is all online buyers of sports goods in Zanjan province. The statistical sample is equal to 540 people and the non-probability sampling method is quota and snowball type. The data collection tool is a questionnaire. Content validity, convergence and divergence and reliability were confirmed by calculating Cronbach's alpha and composite reliability. The results of the analysis by structural equations method and using Smart PLS software showed that: 1) there is a meaningful relationship between intrinsic motivations (hedonic and friendship motivations) and extrinsic motivations (perceived pressure and external rewards) with collaborative knowledge sharing behavior. 2) there is a meaningful relationship between collaborative knowledge sharing behavior and consumer purchasing behavior, and between mimicry and purchase intention in social commerce. 3) Product uncertainty, product fit uncertainty, and seller uncertainty moderate the relationship between mimicry and purchase intention and 4) there is a meaningful relationship between purchase intention and consumer purchasing behavior in social commerce.