طراحی الگوی برندسازی منابع انسانی حوزه سلامت با رویکرد اسلامی
محورهای موضوعی : برندسازی
1 - دانشگاه آزاد کرمان
2 - دانشگاه آزاد کرمان
کلید واژه: منابع انسانی, برند, رویکرد اسلامی, برندسازی منابع انسانی, حوزه سلامت,
چکیده مقاله :
هدف: بیاطلاعی یا بیاعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاری درزمینۀ جامعیت و برند سازمان در جامعه دارد. این پژوهش تلاش میکند به پرسشهای اساسی درزمینۀ معیارهای برندینگ بر اساس مبانی ایرانی - اسلامی پاسخ دهد روش پژوهش:این پژوهش از دید روش از انواع پژوهشهای ترکیبی )کیفی و کمی(، از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. نتایج بهدستآمده از فاز کیفی پژوهش به طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی برندینگ منابع انسانی منجر شد. بر این اساس در بخش اول تحقیق بهمنظور ارائه مدلی جامع، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده و پس از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای برند منابع انسانی از طریق روش فراترکیب، برای ارائه ترکیب مطلوب مؤلفههای مدل بهگونهای که بتوان رابطه بین مقولههای برند منابع انسانی را بهینه نمود از روش مدلسازی ساختاریاستفاده گردید و الگوی اولیه به دست آمد و سپس از طریق روش حداقل مربع جزئی مدل اعتبار سنجی شد . یافتهها:الگوی موردنظر متشکل از 8 مقوله اصلی(برندسازی منابع انسانی - اسلامی،ارزیابی عملکرد منابع انسانی، آموزش و توسعه منابع انسانی ،رهبری سازمانی ،عدالت سازمانی ،رضایت و تعهد منابع انسانی،فرهنگسازمانی و برندسازی داخلی) و 43 مقوله فرعی است. بحث ونتیجهگیری: هر سازمانی در حوزهی سلامت، در فرایند استعدادیابیهای خویش، میتواند علاوه بر استفاده از اصول علمی شایستهسالاری و مدیریت استعدادها، شاخصههای اسلامی استخراجشده در این پژوهش را برای برندسازی خود به کار گیرد و درنهایت نیز با اتکای به اصول و مبانی دینی و اسلامی ، با جذب و نگهداری نیروهایی مستعد، فرایند برندسازی خود را تکمیل نماید.
Objective: The organizations’ ignorance or disregard for social norms and values can have many negative effects on their comprehensiveness and brand in the society. This research tries to answer some fundemental questions about the branding criteria based on Iranian-Islamic principles and presents a branding model of human resources applying Islamic culture and teachings.Research method: A mixed-method research design (qualitative and quantitative) was applied in this study and a survey was used to gather the required data. The data obtaibed from the qualitative phase of the study was used to offer a conceptual model for human resources branding.Accoringly, in the first phase of the research, in order to provide a comprehensive model, a meta-composite qualitative research method was used and after identifying the categories, concepts and codes of the human resources brand, Structural Modeling Method (ISM) was applied to provide the optimal combination of the components of the model in such a way that the relationship between the categories of the human resources brand can be determined. After the primary model was developed, it was validated therough Partial Least Squares (PLS) method.Findings: The intended model consists of 8 main categories (Islamic human resources branding, human resources performance evaluation, human resources training and development, organizational leadership, organizational justice, satisfaction and commitment of human resources, organizational culture and internal branding).Discussion and conclusion: Every health-care organization can use the Islamic indicators extracted in this research in addition to the scientific principles of meritocracy and talent management for its branding druring its talent-hunting process It can eventually complement its branding procedure by relying on religious and Islamic principles, and by hiring and maintaining talented human resources.
_||_