بررسی تاثیر اعتماد، اعتقادات مذهبی و نوجویی مصرفکننده بر تمایل به خرید اینترنتی لباسهای پوشیده (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه اینترنتی نورا)
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامی
امیرحسین حاجی نصیری
1
*
,
احمد راه چمنی
2
1 - دانشگاه
2 - دانشگاه آزاد واحد قزوین
کلید واژه: اعتماد, اعتقادات مذهبی, نوجویی مصرف کننده, خرید اینترنتی, مشتریان نورا,
چکیده مقاله :
در آینده با تجربیات ناشی از فنآوریهای جدید، احتمالا خواستههای مشتریان دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و تشخیص خواستههای مشتریان، در افزایش تمایل به خرید اینترنتی از دیدگاه شرکتها، بسیار حیاتی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اعتماد، اعتقادات مذهبی و نوجویی مصرف کننده بر تمایل به خرید اینترنتی لباسهای پوشیده در میان مشتریان آنلاین زن(مورد مطالعه: فروشگاه نورا) انجام شد. تحقیق از نوع کاربردی با روش توصیفی، همبستگی در نظر گرفته شد. و از 320 نفر از مشتریان خریدار اینترنتی لباسهای پوشیده فروشگاه نورا پرسش به عمل آمد. روایی محتوایی و روایی صوری پرسشنامه از روش تحلیل عاملی بدست آمد و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با روش PLS انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد به ترتیب تاثیر اعتماد بر ارزش درک شده و تاثیر اعتقادات مذهبی بر نگرش نسبت به خرید اینترنتی به عنوان قویترین پیشبینیکنندههای موثر در تمایل به خرید اینترنتی مشتریان لباس پوشیده از فروشگاه نورا بودند. میتوان اذعان داشت متغیرهای نوجویی مُد، نوجویی الکترونیکی و اعتماد، ارزش درک شده، نگرش و دینداری عواملی پیشرو در تمایل به خرید اینترنتی لباس پوشیده محسوب میشوند. بازخورد مصرفکننده، مدیریت دانش را برای ساختار بازار محصول رقابتی تسریع میکند، که اصلیترین استراتژی برای کمک به شرکتها در شکلگیری مزیت رقابتی است.
In the future, with the experiences of new technologies, customer demands will likely undergo fundamental changes, and identifying customer demands is crucial in increasing the tendency to shop online from the perspective of companies. The present study aimed to investigate the effect of trust, religious beliefs, and consumer novelty seeking on the tendency to shop online for clothes among female online customers (case study: Nora Store). The research was applied with a descriptive, correlational method. 320 customers of Nora Store's online clothes buyers were asked questions. The content validity and face validity of the questionnaire were obtained through factor analysis, and the reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using the structural equation modeling method with the PLS method. The findings of the study showed that the effect of trust on perceived value and the effect of religious beliefs on attitude toward shopping online were the strongest predictors of the tendency to shop online for clothes from Nora Store. It can be acknowledged that the variables of fashion novelty seeking, electronic novelty seeking, and trust, perceived value, attitude, and religiosity are leading factors in the tendency to buy clothes online. Consumer feedback accelerates knowledge management for competitive product market structure, which is the main strategy to help companies form competitive advantage.
-احمدبکی، مهدیه) 1399 (،بررسی عوامل موثر در توسعه محصول جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط)مطالعه موردی: برند سله بن(، ارشد رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا،راهنما:دکتر مریم مونسی سرخه،مشاور: دکتر روشنک داوری.
-پیغامی، عادل) 1389 (، مباحثی در مرزهای دانش اقتصاد اسلامی، چاپ اول، دانشگاه امام صادق.
-سهرابی،م.،حیدرزاده،ک.،؛اسدی، ع.) 1402 (.واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بر بستر فرهنگ اسلامی سازمان ها و شرکت های ایرانی،فصلنامه علمی تخصصی پژوهش های بازاریابی اسلامی ، 2 ( 1 .)
-جزایری،سپیده سادات) 1400 (، بررسی عوامل موثر بر قصد خرید آنلاین در ایران؛مطالعه بازارهای مد و لباس، هفتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع،یونان و آتن.
-جهانی، مریم) 1399 مطالعه موردی: برندهای ویچی، شانا، استایل، پایان نامه کارشناسی « (،اصول برندسازی پوشاک شب زنانه ارشد دانشگاه الزهرا،استاد راهنما:مریم مونسی سرخه.
-دهدشررتی شررراهرخ،ز.، دانش پرور، م.) 1400 (. مدل رفتار خرید مصرررف کننده در شرربکه های اجتماعی برای صررنعت پوشاک،فصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، سال 10 ( 37 .)
-ده یادگاری،س.،مشبکی اصفهانی، ا.، بستام، ه.، الیاسی، ن .) 1396 (.ارائه الگوی ساختاری عوامل موثر بر قصد خرید پوشاک حجاب در زنان،فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده،سال 11 ( 38 .)
-رستگار مقدم، لیلا) 1391 (، احکام پوشش در حضور اجتماعی زنان، فصلنامه طهورا،ش 13 ، 95 - 112 .
-رو ستا، ا.، صالحی، ع) 1391 (، برند سازی و بازاریابی ا سلامی) ساختن ک سب و کار ا سلامیو جهانی(، چاپ و ن شر بازرگانی، تهران.
-زنگی،بهنام) 1402 (، مدیریت دانش و نوآوری فرهنگی –اجتماعی مُد و پوشرراک ایرانی، پنجمین پیشنشررسررت همایش علمی یک شنبه ، » پژوهشهای راهبردی پو شاک ایرانی و سبک پو شش ایرانی- ا سلامی « 5 تیر 1401 ، رئیس انجمن علمی پژوهشهای هنری.
-زارعی، ایوب) 1387 (،اعتماد و نهادهای مدنی به مثابه کارگزاران سرمایه اجتماعی،پژوهشنامه اعتماد اجتماعی،ش 16 ، 67 - 90 .
-فراهانی فرد، سعید) 1389 (، کارکرد اقتصادی دین اسلام؛ مورد مطالعه تولید، فصلنامه قبسات.
-هومن، حیدرعلی) 1384 (،شناخت روش علمی در علوم رفتاری)پایه های پژوهش(،نشر:پارسا.
Ajzen, I. (2020), “The theory of planned behaviour: frequently asked questions”, Human Behavior and Emerging Technologies, Vol. 2 No. 4, pp. 314-324.
Bayon, T., Gutsche, J. & Bauer, H. (2019). “Customer Equity marketing: touching the intangible”, European Management Journal, Vol. 20(3), PP. 213-222.
Chiles, T.H. & McMackin, J.F. (1996), “Integrating variable risk preferences”, Academy of Management Review, Vol. 21 No. 1, pp. 73-99.
Eid,Riyad &El-Gohaty, Hatem.(2015). the Role of Islamic Religiosity on the Relationship between Perceved Value & Tourist Satisfaction. Tourism Management.46:477-488.
Escobar-Rodríguez, T. and Bonson-Fernandez, R. (2016). “Analysing online purchase intent in Spain: fashion e-commerce”, Information Systems and E-Business Management, Vol. 15 No. 3, pp. 599-622.
Escobar-Rodríguez, T. & Bonson-Fernandez, R. (2016), “Analysing online purchase intent in Spain: fashion e-commerce”, Information Systems and E-Business Management, Vol. 15 No. 3, pp. 599-622.
Hwang, C. & Kim, T.H. (2020). “Muslim women’s purchasing behaviors toward modest activewear in the United States”, Clothing and Textiles Research Journal, doi: 10.1177/0887302x20926573.
Ha, S. & Stoel, L.(2019). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62, 565-571.
Ha, S. & Stoel, L.(2019). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62, 565-571.
Juaneda-Ayensa, E., Mosquera, A. & Sierra Murillo, Y. (2016).“Omnichannel customer behavior: key drivers of technology acceptance and use and their effects on purchase intent”, Frontiers in Psychology, Vol. 7.
Liang, C., & Wang, W. (2017). "Attributes, benefits, customer satisfaction and behavioral loyalty- an integrative research of financial services industry in Taiwan". Journal of Service Research 4(1): 40-52.
Nainggolan, I. (2020). “Ini 10 Merk modest wear Terkenal Asli Indonesia yang Wajib Kamu Koleksi(updated 2020)”, available at: https://review.bukalapak.com/fashion/merk-modest-wear-terkenalasli-indonesia-110327 Rosmayani & Mardhatillah, A. (2020). “Model of intent to behave in online product purchases for Muslim fashion in Pekanbaru, Indonesia”, Journal of Islamic Marketing, Vol. 11 No. 6, pp. 1419-1441, doi: 10.1108/jima-09-2018-0159.
Sumarliah, E. Khan, S. Z. & Khan. R. U. (2021). Modest wear e-commerce: examining online purchase intent in Indonesia, Research Journal of Textile and Apparel © Emerald Publishing Limited 1560-6074.
Tan, H.S. (2020).“Understanding Indonesian modest wear e-commerce trends: who, what, and where”, available at: https://janio.asia/articles/indonesia-modest-wear-ecommerce-trends/ Wayne D. Hoyer, & Mirja Kroschke Bernd Schmitt & Karsten Kraume &VenkateshShankar (2020). Transforming the Customer Experience Through New Technologies. Journal of interactive marketing. (11 April 2020)
Wang, X. & Lee, K.M. (2020). “The paradox of technology innovativeness and risk perceptions – a profile of Asian smartphone users”, Telematics and Informatics, Vol. 51, p. 101415.
Wibowo, H. (2017), “The effects of Indonesia female religiosity on Hijab-wearing behavior: an extended of theory of reasoned action”, Open Science Framework, doi: 10.17605/OSF.IO/R4GJC.
Wijaya, R., Farida, N. & Andriyansah (2018), “Determinants of repurchase intents at online stores in Indonesia”, International Journal of E-Business Research, Vol 14 No. 3, pp. 95-111, doi: 10.4018/IJEBR.2018070106.