تاثیرنگرش مشتریان در استفاده از اینترنت بانک در بانکداری اینترنتی ( مورد مطالعه : مشتریان بانک رفاه)
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمند
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اینترنت بانک, بانکداری اینترنتی, نگرش, پذیرش فناوری,
چکیده مقاله :
بانکداری اینترنتی یکی از روشهای مورد استفاده در انجام عملیات بانکی است. تحقیق حاضر مدلی را ارائه می کند که درآن با توجه به کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان و نقش اینترنت در ارانه خدمات بانکی ،عوامل موثر در شکلگیری نگرش ، در استفاده نهایی از اینترنت بانک در میان مشتریان بانک رفاه کارگران می پردازد.لذا عواملی همانند پذیرش فناوری ، عدالت درک شده از خدمات در راستای تعهد ، اعتماد و بر تمایل استفاده از خدمات بانکی و استفاده حقیقی از خدمات بانکداری نوین بررسی می گردد . جامعه آماری پژوهش مشتریان شعب بانک رفاه کارگران شهر تهران در نظر گرفته شد، و 384 پرسشنامه آزمون گردید و اطلاعات به روش نمونهگیری خوشه ای - تصادفی ساده توزیع و جمعآوری شده است.میزان اطمینان و صحت اعتبار پرسشنامه بررسی گردید. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصل از تحقیق تاثیر کیفیت، عدالت درک شده از خدمت، پذیرش فناوری و سازگاری بر نگرش، تاثیر کیفیت، نگرش و سازگاری بر رضایت، تاثیر رضایت بر اعتماد الکترونیک، تاثیر رضایت و اعتماد الکترونیک بر تمایل به استفاده و تاثیر تمایل به استفاده بر استفاده واقعی را مشخص میکند.پیشنهاد می شود بانکداری الکترونیک در بانک های دولتی تحول یابد و از انجاییکه بانکهای دولتی دارای منابع مالی دولتی هستند بنابراین می توانند زیر ساخت ها را تغییر داده و مشتریان بانکی نیز به بانکهای دولتی اطمینان بیشتری دارند تا سرمایه خود را در آنها سرمایه گذاری کنند .
Introduction: Internet banking is one of the methods used in banking operations. Fulfilling the needs and wishes of customers and creating satisfaction in them by meeting their expectations, while making them loyal to the bank, leads to an increase in financial resources and the survival of the organization. In addition, it provides the possibility of a stronger presence in the field of competition and a larger share of the market for the bank. This research has identified all the factors that can create customers' attitudes toward internet banking services. By identifying the influencing factors and increasing them, it is possible to create a desire to use and ultimately increase the actual and final use of Internet Bank.Method: This research is of an applied type and in terms of the method of gathering information it is in the category of descriptive research in terms of its nature and method it was classified as causal research because it discovered the cause or factors of an event in Refah Bank of Tehran. The statistical population of the research was the clients of Refah Kargaran Bank branches in Tehran, and 384 questionnaires were tested and the information was distributed and collected by a simple random cluster sampling method. The level of reliability and validity of the questionnaire was checked. In order to analyze the collected data, the method of structural equation modeling was used using Lisrel software, which basically examines the causal relationship between variables.Findings: The results of the research revealed the effect of quality, perceived fairness of service, technology acceptance and compatibility on attitude, the effect of quality, attitude and compatibility on satisfaction, the effect of satisfaction on electronic trust, the effect of satisfaction and electronic trust on the willingness to actually use. In addition, the positive effect of the quality of internet banking services on the attitude of customers means that when the quality of banking services is high from the point of view of the customer, the attitude of the customers will also be positive.Discussion: In order to pay attention to and emphasize the quality of internet banking services and indicators such as reliability, responsiveness, availability, adequacy, and security of the network, attention, and emphasis should be given to the perceived justice in addition to attention and emphasis to the acceptance of internet banking service technology. And paying attention to the compatibility of customers with internet banking services and indicators such as creating a good feeling by using internet banking services. Also, emphasis should be placed on the attitude of customers towards internet banking and indicators such as beliefs and positive or negative view toward internet banking.Keywords: customers’ attitude, Internet bank, Technology acceptance, Digital banking.
_||_