شناسایی کژرفتاریهای مؤثر بر ناکارآمدی و شکست خطمشیهای سلامت اداری در آموزشوپرورش
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتصغری محمدی 1 , حامد رحمانی 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - گروه مدیریت. دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد/ تهران ایران
کلید واژه: کژ رفتاری, خط مشی سلامت اداری, تنظیمکننده خدمت, پرداختکننده خدمت, ارائهدهنده خدمت, تأمینکننده خدمت.,
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه سلامت نظام اداری یکی از اهداف و برنامههای توسعهسازمانی است. سلامت اداري، شرایطی است که سازمان توانایی تأمین اهداف را دارد و افراد قادرند انحراف از هنجارهاي اداري، قانونی و موانع را شناسایی کرده و تدابیر به هنگام اتخاذ کنند.
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی کژرفتاریهای مؤثر بر ناکارآمدی و شکست خطمشیهای سلامت اداری در آموزشوپرورش پرداخته است.
روشها: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی، دادهها با استفاده از مطالعه مستندات و همچنین مصاحبه نیمهساختاریافته با 12 نفر از خبرگان با روش نمونهگیری هدفمند و ملاحظه اشباع نظری گردآوری شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا و به کمک نرمافزار MAXQDA2020 انجام گرفت. در بخش کمی، دادهها با توزیع پرسشنامه محققساخته بین 70 نفر از کارشناسان امور اداری و هیئت رسیدگی به تخلفات مناطق آموزشوپرورش استان قزوین جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS26 تحلیل شد. در بخش کیفی پایایی توسط ضریب توافق درون موضوعی ارزیابی شد و روایی محتوایی پرسشنامه و پایایی ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 نیز نشانگر اعتبار گویهها و ساختار پرسشنامه بخش کمی بوده است.
یافتهها: در مجموع 54 مفهوم اولیه و 16 مقوله فرعی شناسایی شدند. کژرفتاریها شامل چهار مقوله اصلی کژرفتارهای رفتارهای تنظیمکننده خدمت، کژرفتارهای ارائهدهنده خدمات، کژرفتارهای پرداختکننده خدمت و کژرفتارهای رفتارهای تأمینکنندههای خدمت است.
نتیجهگیری: فقدان بانک اطلاعاتی جامع، داشتن فرایندهای اداری سنتی، ضعف نظارتی و برخورد غیر قاطعانه با متخلفان، گزارش نکردن برخی از تخلفات موجب شکست خطمشیهای سلامت اداری در آموزشوپرورش شده است.
Background: Today, administrative system health is one of achieving organizational development goals. Administrative health is a condition in which organizational have ability to achieve goals and are able to identify deviations from administrative and legal norms and obstacles to achieving goals and take timely measures.
Objective: This study aimed to identify Misbehavior affecting the inefficiency and failure of administrative health policies in education.
Method: This research is applied in terms of purpose and exploratory mixed method. In the qualitative phase, data were collected through document and semi-structured interviews with 12 experts using purposive sampling and considering theoretical saturation. Qualitative data analysis was performed using content analysis method and MAXQDA2020 software. In the quantitative phase, data were collected by distributing a researcher-made questionnaire among 70 administrative experts and members of the disciplinary committees of the educational districts of Qazvin province and analyzed using SPSS26 software. In the qualitative phase, reliability was assessed by the intra-subject agreement coefficient. The content validity of the questionnaire and reliability with Cronbach's alpha coefficient above 0.7 indicated the credibility of the items and structure of the quantitative phase questionnaire.
Findings: A total of 54 primary concepts and 16 subcategories were identified for structure of misconduct structure on administrative health policy failure. The misconduct structure on the administrative health policy failure includes four main categories - misconduct of service regulator, service provider misbehavior, service payer, and service provider.
Conclusion: lack of comprehensive and efficient database, traditional administrative processes, weak supervision and non-decisive dealings with administrative offenders, not reporting some of violations cause the administrative health policies failure.
اسماعیلی سراجی، محمدجواد. سینا، کرم. عنایتی، ترانه. (1402). طراحی مدل اجرای خط مشی گذاری سلامت نظام اداری با تاکید بر مدیریت تعارض منافع، مجله علوم پزشکی رازی، 30 (6): 256-248.
ایمانی، حسین. قلی پور، آرین. آذر، عادل. پورعزت، علی اصغر. (1398). شناسایی مؤلفههای سیستم تأمین منابع انسانی در راستای ارتقای سلامت نظام اداری. مدیریت دولتی، 11(2)، 251-284.
ایمانی، حسین. قلی پور، آرین. آذر، عادل. پورعزت، علی اصغر. (1399). تبیین شاخصهای نظام آموزش منابع انسانی در راستای ارتقاء سلامت نظام اداری، آموزش و توسعه منابع انسانی 27(1)، 1-19.
تقوایی، رضا. شیخ بکلو، سارا.(1400). پیش زمینه های شکل گیری خط مشی های نظام سلامت اداری بر عملکرد بین سازمانی با میانجی شفاف سازی در استانداری کرمانشاه. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 12(4)، 15-22.
جمشیدیان، محمد امین. میرسپاسی، ناصر. دانش فرد، کرم اله. (1399). طراحی الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری. مدیریت استاندارد و کیفیت، 10(3)، 1-41.
خوبیاری، محمد. مداحیان، صالح. سلطانی نژاد، نیما. (1400). بررسی تأثیر سلامت اداری بر رضایت شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان؛ نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات و پژوهشهای اداری، ۳ (۱۲)، ۸۸-۸۰
حسن سلطان سولقانی، مهدی. مجیدی، مریم. امینی سابق، زینالعابدین. ساده، احسان. (1401). اولویت بندی عوامل مؤثر بر مبارزه با فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران با رویکرد خط مشیگذاری، ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5 (11): 6753-6744.
خوبیاری، محمد. مداحیان، صالح. سلطانی نژاد، نیما. (1400). بررسی تأثیر سلامت اداری بر رضایت شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان؛ نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات و پژوهشهای اداری، ۳ (۱۲)، ۸۸-۸۰
دانایی فرد، حسن. ابدالی، رقیه. محمودی کوچکسرایی، علی اصغر. (1399). پژوهشهای فساد و سلامت اداری در ایران: مرور دامنهای (حیطهای)، دانش حسابرسی، ۲۰ (۷۹): ۲۱۸-۲۰۱
درخشان، رستم. پیله وری، نازنین.(1397). آسیبشناسی اجرای خطمشیهای سلامت اداری با رویکرد حکمرانی خوب در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 9(4): 73-90.
دلپسند، کوروش. قنبری، افسانه. فدایی لاسکی، سهیل. (1399). پیشگیری از فساد اداری در نظام سلامت. فصلنامه پژوهشهای حقوقی میانرشتهای، ۱ (۲): ۳۴-۲۳.
رحمانی، فاتحی راد. نوید، مداحیان. شیوا، درخشان. (1402). ارائه مدل اثربخش ارزیابی خطمشیهای سلامت نظام اداری با توجه به اسناد بالادستی: مطالعه در وزارت امور اقتصادی و دارایی. فصلنامه مطالعات مدیریت و توسعه پایدار، ۳ (1): 119-95.
رخ فروز، فاطمه. رخ فروز، زهرا. هاشمیان، مریم. نصیرزاده، مصطفی. (1400). بررسی رابطه سلامت سازمانی با مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. بهداشت کار و ارتقاء سلامت، ۵ (۲): ۱۵۴-۱۴۳
شکیبا، آتنا. مهربان قهفرخی، نگین. معدنی، جواد. (1399). نقش شبکههای خطمشی در ارتقای سلامت اداری سازمانهای دولتی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 10(36)، 70-95.
شیریان، هوشنگ. شاه طالبی، بدری. سعیدیان، نرگس. (1400). شناسایی مؤلفههای سلامت اداری بهمنظور ارائه الگوی ارتقاء سلامت اداری در نظام آموزشی دولتی ایران. نوآوری های مدیریت آموزشی، 16(4)، 108-120.
الفتی، امیر. (1400). تأثیر حکمرانی خوب بر سلامت سازمانی با نقش میانجی پاسخگویی در وزارت ورزش و جوانان ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی، 10(3)، 77-88.
قائمی اصل مهدی، ولائی فیروز. (1399). بررسی تأثیر فساد اداری بر سلامت مالی در نظام بانکی ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار)، ۲۰ (۲): ۲۱۲-۱۷۷.
کارگر شورکی، هدایت. رضایی صدرآبادی، عباسعلی. رحمانی شمسی، جعفر. (1400). سیاستهای اجرایی برای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری. سیاستهای راهبردی و کلان، 9(35)، 586-608.
کیا، فاطمه. هاشمی، سیداحمد. فاضل انواری یزدی، عباس. (1396). بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و ناکارآمدی سلامت اداری در کارکنان مرکز بهداشت درمان لامرد. مجله علوم پزشکی رازی ۱۳۹۶; ۲۴ (۱۶۲): ۷۳-۶۵
مصطفی پور، محمدعلی. سمیعی، روح اله. مستقیمی، محمود رضا. (1400). شناسایی و رتبهبندی شاخصهای موثربر سلامت نظام اداری با رویکرد دلفی فازی (مطالعه موردی: دادگستری های استآنهای شمالی). فصلنامه علمی پژوهشهای نوین حقوق اداری، 3(8)، 217-243.
مصطفی پور، محمدعلی. سمیعی، روح اله. مستقیمی، محمودرضا. چراغعلی، محمودرضا. (1400). مدل سلامت نظام اداری با تأکید بر شایستهسالاری در سازمانهای دولتی: رویکرد ترکیبی. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 1400(61)، 159-182.
معدنی، جواد. زرندی، سعید. عبدالهی، محمدرضا.(1397). تحلیل تأثیر پاسخگویی عمومی بر خطمشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی )مورد مطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران). خطمشیگذاری عمومی در مدیریت،9(2): 23-41.
معمارزاده طهران، غلامرضا. نجفی، مهناز. (1396). شناسایی عوامل اثرگذار بر تحول سلامت اداری. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1396(30)، 41-48.
یدالهی، ماریه. غریبی، سجاد. (1400). دستهبندی عوامل مؤثر بر ارتقاء سلامت نظام اداری در سازمانها. مطالعات و پژوهشهای اداری، ۳ (۱۲): ۱۰۵-۹۰.
Adam, I. and Fazekas, M., ‘Are Emerging Technologies Helping Win the Fight Against Corruption? A Review of the State of Evidence’, 2021, Information Economics and Policy, vol. 57, pp. 1–14.
Al-Jundi, S. A., Shuhaiber, A., & Al-Emara, S. S. (2019). The effect of culture and organisational culture on administrative corruption. Int. J. Econ. Bus. Res, 18(4), 436-451.
Androniceanu, A., Georgescu, I., & Kinnunen, J. (2022). Public administration digitalization and corruption in the EU member states. A comparative and correlative research analysis. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 18(65), 5-22.
Ben, J. H., Li, X., Duncan, K., & Xu, J. (2020). Corporate relationship spending and stock price crash risk: Evidence from China's anti-corruption campaign. Journal of Banking & Finance, 113, 105758.
Bennett, S., Durana, P., & Konecny, V. (2020). Urban internet of things systems and interconnected sensor networks in sustainable smart city governance. Geopolitics, History, and International Relations, 12(2), 51-57.
Bilan, Y., Hussain, H. I., Haseeb, M., & Kot, S. (2020). Sustainability and economic performance: Role of organizational learning and innovation. Engineering Economics, 31(1), 93-103.
Boma-Siaminabo, H. (2022). Corporate social responsibility and administrative integrity. BW Academic Journal, 9(3), 126-137.
Çera, G., Meço, M., Çera, E. and Maloku, S., (2019). The Effect of Institutional Constraints and Business Network on Trust in Government: An Institutional Perspective, Administrative Management Public, vol. 33, pp. 6–19.
Chen G., He P. F., Liang R. B. (2016). Government size, government quality and residents' happiness. J. Shanxi Univ. Fin. Econ. 38, 11–21.
Choi, H., Hong, S., & Lee, J. W. (2018). Does increasing gender representativeness and diversity improve organizational integrity? Public Personnel Management, 47(1), 73-92.
Di Fabio, A. (2017). Positive Healthy Organizations: Promoting well-being, meaningfulness, and sustainability in organizations. Frontiers in psychology, 8, 1938.
Dobel, J. P. (2016). Integrity and corruption. In: A. Farazmand (Eds.), Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance. Cham: Springer.
Doganay, E., & Dagli, A. (2020). Organizational Health Scale: A Scale Development Study. International Education Studies, 13(7), 128-144.
Elnawawy M, S., Okasha, A. E., & Hosny, H. A. (2022). Agent-based models of administrative corruption: an overview. International Journal of Modelling and Simulation, 42(2), 350-358.
Ertiaei, F., Rezvanfar, A., Hejazi, S. Y., & Alambaigi, A. (2022). Developing an organizational health model for the agricultural extension structure of Iran. The Journal of Agricultural Education and Extension, 28(1), 21-44.
Farooq, M., Othman, A., Nordin, M. S., & Ibrahim, M. B. (2017). Examining organizational health practices among universities in the central region of Uganda. Journal of Positive Management, 8(2), 69-86.
Flavin P. (2019). State government public goods spending and citizens' quality of life. Soc. Sci. Res. 78, 28–40.
Gavurova, B., Kovac, V. and Khouri, S., ‘Purpose of Patient Satisfaction for Efficient Management of Healthcare Provision’, 2020, Polish Journal of Management Studies, vol. 22, no. 1, pp. 134–146.
Grayson, J. (2020). Big data analytics and sustainable urbanism in Internet of Things-enabled smart governance. Geopolitics, History, and International Relations, 12(2), 23-29.
Linhartová, V., & Halásková, M. (2022). Determinants of corruption: a panel data analysis of Visegrad countries. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 17(1), 51-79.
Ma, J., Guo, B., & Yu, Y. (2022). Perception of Official Corruption, Satisfaction with Government Performance, and Subjective Wellbeing—an Empirical Study from China. Frontiers in Psychology, 13.
Mac Carthaigh M., Painter M., Yee W.-H. (2016). managing for legitimacy: agency governance in its “deep”constitutional context. Public Adm. Rev. 76, 496–506.
Mahdy, F. M. (2022). The Influence of Organizational Health on Reducing the Job Burnout during the COVID-19 Pandemic-An Applied Study on the medical section. Journal of Economics and Business, 30(3), 101-121.
Mazzanti, M., Mazzarano, M., Pronti, A., & Quatrosi, M. (2020). Fiscal policies, public investments and wellbeing: mapping the evolution of the EU. Insights into Regional Development, 2(4), 725-749.
Min, H., & Su, S. (2020). Examining relationships between personality profiles and organizational health outcomes. Personality and Individual Differences, 164(1), 110-118.
49. Moziraji, Z. H., Salajeghe, S., Anjamshoaa, Z., Jalalkamali, M., & Fatehi-Rad, N. (2023). Identification of Administrative Health Indicators and Anti-Corruption Measures. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior (IJIMOB), 3(3), 153-160.
Núñez-Ríos, J. E., Sánchez-García, J., López-Hernández, C., Soto-Pérez, M., & Cardoso-Castro, P. P. (2022). Systems Science approach to organisational integrity. Case: Services Small and Medium Enterprises. Cybernetics and Systems, 53(2), 238-255.
Onwujekwe, O., Agwu, P., Orjiakor, C., McKee, M., Hutchinson, E., Mbachu, C., & Balabanova, D. (2019). Corruption in Anglophone West Africa health systems: a systematic review of its different variants and the factors that sustain them. Health policy and planning, 34(7), 529-543.
Ott J. (2018). Measuring economic freedom: better without size of government. Soc. Indic. Res. 135, 479–498.
Owusu, E. K., Chan, A. P., & Hosseini, M. R. (2020). Impacts of anti-corruption barriers on the efficacy of anti-corruption measures in infrastructure projects: Implications for sustainable development. Journal of cleaner production, 246, 119078.
Özer, Ö. Uğurluoğlu, Ö. Saygılı, M., & Sonğur, C. (2019). The impact of work alienation on organizational health: A field study in health sector. International Journal of Healthcare Management, 12(1), 18-24.
Picón, C., & Boehm, F. (2019). Do the determinants of corruption differ between countries with different levels of corruption? A cross-country quantile regression analysis. Revista de Economía Del Caribe, (23), 71-83.
Raišienė, A.G., Bilan, S., Smalskys, V. and Gečienė, J., ‘Emerging Changes in Attitudes to Inter- Institutional Collaboration: The Case of Organizations Providing Social Services in Communities’, 2019, Administrație și Management Public, vol. 33, pp. 34–56.
Rasooly Kalamaki F, Mahmoudi G, Yazdani Charati J. Relationship between Organizational Culture and Organizational Health in Employees of District 1 Iran Teaching Hospitals. Arch Hyg Sci 2020; 9 (4):256-264
Ricardo, J., Nancy, G. C., & Kanak, J. (2019). Enhancing organizational health literacy in a rural Missouri clinic: a qualitative case study. International Journal of Health Care Quality Assurance, 32 (5), 788-804
Rodriguez, C. A. (2016). Challenges to effectiveness in public health organizations: the case of the Costa Rican health ministry. Journal of Business Research, 69(9), 3859-3868.
Saleem, H., Jiandong, W., & Khan, M. B. (2020). Determinants of corruption in China: a policy perspective. Journal of Chinese Governance, 5(3), 297-321.
Sihombing, S. O. (2018). Youth perceptions toward corruption and integrity: Indonesian context. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(2), 299-304.
Singh, A., & Jha, S. (2017). Scale Development of Organizational Health Construct. Global Business Review. 19(2), 357–375.
Singh, A., & Jha, S. (2018). Scale development of organizational health construct. Global Business Review, 19(2), 357-375.
Stoesz, B. M., & Eaton, S. E. (2022). Academic integrity policies of publicly funded universities in western Canada. Educational Policy, 36(6), 1529-1548.
Tran C.-T. T. D., Dollery B. (2021). Administrative intensity and local resident satisfaction in Victorian local government. Public Adm., 1–17.
Tuan, L. T. (2013). Underneath organizational health and knowledge sharing. Journal of Organizational Change Management. 26 (1), 139-168
Vian, T. (2020). Anti-corruption, transparency and accountability in health: concepts, frameworks, and approaches. Global health action, 13(sup1), 1694744.
Yousif, N. B. A., Grondys, K., Gad, S., & Elsayed, W. (2020). Knowledge management in non-governmental organizations (NGOs). Administratie si Management Public, (35), 90-108.