طراحی سیستم پشتیبان تصمیمگیری فازی جهت ارزیابی عملکرد مدیران IT (مورد مطالعه: شرکت همراه اول)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
کلید واژه: تصمیمگیری چند شاخصه, منطق فازی, سیستم پشتیبان تصمیم گیری, ارزیابی عملکرد,
چکیده مقاله :
زمینه: رشد و بالندگی هر سازمانی در گرو استفاده از مدیران شایسته و توانمند است و انتساب مدیران توانمند منوط به وجود رویکرد و معیارهای مناسب برای انتخاب و به کارگیری مدیران میباشد. هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی سیستم پشتیبان تصمیمگیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی بر اساس مستندات علمی صنعت تله کام، میباشد. روش: روش انجام این پژوهش از نظر هدف، توصیفی - ارزشیابی و روش گردآوری اطلاعات مطالعه موردی مستندات است و از ابزار تعیین متغیرهای مدل تصمیمگیری و مصاحبه استفاده شدهاست، روش نمونهگیری در این پژوهش ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گلوله برفی است. برای دو دسته ویژگیهای فردی و ویژگیهای شغلی، معیارهای مربوطه با ضرایب مجزای تعیین میشود. معیارهای فردی از طریق مطالعات کتابخانه ای و انتخاب و دسته بندی بخشی از آنها در سه گروه رفتاری، فنی و راهبردی به دست آمده اند. سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری دارای یک بانک اطلاعاتی متشکل از دانش موجود درباره موضوع ،یک زبان برای فرموله کردن مسائل و پرسش و یک برنامه مدلسازی برای آزمایش تصمیمات ممکن هستند، لذا در تحقیق حاضر، سیستم پشتیبان تصمیمگیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی، طراحی خواهد شد. یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که با بررسی و تحلیل ویژگیهای فردی و شغلی مدیر IT و با استفاده از نتیجه گیریهای پژوهش حاضر، میتوان به بهبود عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول کمک کرده و این پژوهش به ارائه مدلی جدید در خصوص ارزیابی مدیران فناوری اطلاعات پرداخته است به گونه ای که مدیران را نه تنها بر اساس ویژگیهای فردی، بلکه بر اساس ویژگیهای شغلی که در آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی میکند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گیری کرد که با بررسی و تحلیل ویژگیهای فردی و شغلی مدیر IT، میتوان عملکرد مدیران IT را به صورت جامعی ارزیابی نمود.
Background: The growth and development of any organization depends on the use of competent and capable managers, and the assignment of powerful managers depends on the existence of suitable approach and criteria for the selection and employment of managers. Purpose: The main objective of this research is to design a decision making support system for evaluating the performance of the first-generation IT managers via fuzzy logic based on scientific documentation from the telecom industry's. Method: Purpose-wise this research is a descriptive-evaluative and data collection method is case study of documentation, and tools for determining the variables of decision making model and interview were utilized. The sampling method in this study is a combination of two non-probability sampling methods (judgmental) and snowball sampling. Cronbach's alpha coefficient was utilized to analyze the reliability of the research and analysis of data was done via SPSS software. For the two categories of individual characteristics and occupational characteristics, the relevant criteria are determined by separate coefficients. Individual criteria were obtained by means of literature reviews and through selection and categorization of some of them into three groups of behavioral, technical and strategic. Decision making support systems have a database of existing knowledge about the subject, a language for formulating questions and a question, and a modeling program for testing possible decisions. Therefore, in the present study, a base-line decision making support system is used to evaluate the performance of corporate IT managers in Hamrah Aval Company via fuzzy logic will be designed. Results: The results of the analysis of data indicated that by analyzing "personal and occupational characteristics of IT manager" and utilizing the findings of this study, It is possible to improve the performance of the Hamrah Aval IT managers. This research presents a new model for assessing IT managers. It also assesses managers not only on the basis of individual characteristics, but also on the basis of the characteristics of the job they are working on. Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that by analyzing "the personal and occupational characteristics of the IT manager", it is possible to evaluate the performance of IT managers comprehensively.
_||_