تحلیل رابطه معیارهای مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) با بهره وری نیروی انسانی (مورد مطالعه: دستگاه های اجرایی شهرستان کرمان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزهره مهتری زاده 1 , مسعود پورکیانی 2 , سعید صیادی 3 , سنجر سلاجقه 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت، کرمان، ایران.
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت، کرمان،ایران (نویسنده مسئول) pourkiani@iauk.ac.ir.
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت، کرمان، ایران.
4 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت، کرمان، ایران.
کلید واژه: بهرهوری نیروی انسانی. کیفیت, توانمندسازها, معیارهای نتایج,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تحلیل رابطه معیارهای کیفیت(EFQM) با بهرهوری نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی شهرستان کرمان انجام شده است.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و توسعه ای-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را در فرآیند ساخت مدل خبرگان آگاه به موضوع، شامل دو دسته اند : افراد متخصص در رشته مدیریت و امور اداری و کارکنان دستگاههای اجرایی شهرستان کرمان میباشند. نمونه گیری در انتخاب خبرگان به روش غیرتصادفی و هدفمندو برای کارکنان به روش طبقهای انجام شد , حجم نمونه پژوهش شامل 30 خبره و 524 کارمند است. در این پژوهش به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز از یک پرسشنامه محقق ساخته بهرهوری نیروی انسانی و یک پرسشنامه استاندارد EFQM استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار استنباطی و رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی، آزمونهای همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای عاملی از طریق نرم افزارهای AMOS و SPSS استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین کیفیت و ابعاد آن و مدیریت بهرهوری نیروی انسانی رابطهای مثبت و معنادار وجود داشت.نتیجه گیری: بکارگیری سیستمهای نوین مدیریت و مدلهای تعالی سازمانی نظیر EFQM در دراز مدت و کوتاه مدت سبب کارایی و اثربخشی کارکنان و در نتیجه افزایش بهرهوری نیروی انسانی میشود.
Background and purpose: The purpose of this study was to analyze the relationship between Quality Criteria (EFQM) and human resource productivity in Kerman executive agencies. Method: The present study is a descriptive correlational and developmental-survey type. The statistical population of this research in the process of making a model of knowledgeable experts, consists of two categories: experts in the field of management and administrative affairs and staff of executive agencies of Kerman city. The sampling method was non-random and purposive sampling of the experts and the stratified sampling method for the staff. The sample size was 30 experts and 524 employees. In this study a researcher made manpower productivity questionnaire and a standard EFQM questionnaire were used to collect the required data. Data were analyzed using inferential statistics, structural equation approach, confirmatory and exploratory factor analysis, Pearson correlation tests and one-sample t-test using AMOS and SPSS software. Findings: Findings showed that there was a positive and significant relationship between quality and its dimensions and HRM. Conclusion: Employing new management systems and organizational excellence models such as the EFQM in the long and short term will increase the efficiency and effectiveness of the employees and thus increase the efficiency of the workforce
افروزنیا، علی و توکلی، عبدالله. (1395). بررسی تطبیقی بهرهوری نیروی کار در ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8(4)، 126-105.
حسینی، سید احمد؛ کدخدایی، سلمان و طولابی، مجید. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ارتقای بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک ANP (مطالعه موردی: مدیران و سرپرستان شهرستان درود). مدیریت بهرهوری، 10(37)، 50-29.
حیدری، محمد و جهانگیری، اصغر، (1389)، مدیریت منابع انسانی در سازمانها نویسنده ایزابل رابینسون، مجله راهبرد بومی، شماره107.
ساعتچی م. 1382. بررسی عوامل و موانع انسانی بهرهوری از دیدگاه مدیران سازمانهای مشمول قانون تامین اجتماعی.مطالعات مدیریت، بهبود و تحول، شماره37.
شکرچی زاده، احمدرضا و حاجی اسماعیلی سمیه. (1394). مروری بر مدلهای بهرهوری نیروی انسانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات در سازمانهای خدماتی و دولتی. اولین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
عترت دوست، محمد. (1390). الزامات مدیریت کیفیت و ارتقای بهرهوری در سازمان نیروی انتظامی از نگاه آیات و روایات. توسعه انسانی پلیس، 8(38)، 70-51.
فراهانی، ابوالفضل؛ کاشف، میرمحمد؛ غلام زاده یامچی، ایوب و خدادادی، محمدرسول. (1393). ارتباط مدیریت کیفیت جامع با بهرهوری در ادارات تربیتبدنی استان آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت ورزشی، 6 (1)، 17-1.
طاهری ش.1390.بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها.انتشارات هستان.چاپ هجدهم.
کاملی م ج.عزیزی حر.مهدی زاده ح. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر میزان بهرهوری کارکنان اجرایی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ.فاتب، توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، شماره32.
مبینی، مهدی. (1388). ارتباط مدیریت کیفیت جامع و اثربخشی در سازمان تربیتبدنی و فدراسیون سهگانه جمهوری اسلامی ایران. سومین کنگره ملی مدیریت ورزشی (توسعه و بالندگی منابع انسانی در ورزش)، شهرکرد.
میر سپاسی ناصر. متقی محمد حسین. سلاجقه سنجر.1388 . بررسی میزان عوامل مرتبط با کندی تسری نظام مدیریت کیفیت جامع در پیکره بخش دولتی ایران.مجله پژوهشهای مدیریت، شماره 81.
واعظی، رضا و وثوقی، فاطمه. (1389). اجرای مدل تعالی سازمانی و ارتقای بهرهوری نیروی انسانی پژوهشی در شرکت پالایش نفت تهران. مطالعات مدیریت صنعتی، 8(19)، 96-73.
_||_Afthanorhan, A., Awang, Z., Rashid, N., Foziah, H., & Ghazali, P. (2019). Assessing the effects of service quality on customer satisfaction. Management Science Letters, 9(1), 13-24.
Altamony H. 2017. A Theoretical Perspective View on the Relationship between the EFQM Excellence Model and Innovation Activities in the Public Sector in the United Arab Emirates. International Journal of Business Management and Economic Research(IJBMER), Vol 8(2),pp.902-911. ISSN:2229- 6247.
Budianto, A. (2019). Customer Loyalty: Quality of Service. Journal of Management Review, 3(1), 299-305.
Bourke J. Roper S. 2017. Innovation, quality management and learning: Short-termandlongertermeffects.ResearchPolicy.http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2017.07.005.
Chauhan G. Nema G. 2017. Study of the Role of Total Quality Management in Productivity Enhancement in Indian Insurance Sector. Pacific Business Review International,Volume 9 Issue 11.
Chebichii Bett R. (2017). The perceived factors affecting employee productivity at the world vision organization in Kenya. Master of Thesis. School Of Business, University of Nairobi.
Choi K. Lee D H. Olson D. 2015. Service quality and productivity in the U.S. airline industry: a service quality-adjusted DEA model. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, DOI 10.1007/s11628-013-0221.
Durdyev, S., Ihtiyar, A., Ismail, S., Ahmad, F. S., & Bakar, N. A. (2014). Productivity and service quality: Factors affecting in service industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 487-491.
Feili A. Khodadad A.Ravangard R. 2019. Prioritizing factors affecting the hospital employees' productivity from the hospital managers, viewpoint using integrated decision-making trial and evaluation laboratory and analytic network process. J Med Sci,pp:38:91-101.
Göktaş P. 2017. Approach of EFQM Excellence Model and PDCA(Plan do check act). Cycle in Terms of Human Resource Management, 2nd Congress on International Economic and AdministrativePerspectives: SustainableGlobalCompetition,5-7.
Jaafreh, A. B., & Al-abedallat, A. Z. (2013). The effect of quality management practices on organizational performance in Jordan: An empirical study. International Journal of Financial Research, 4(1), 93-109.
Jajri I. Rahmah I. 2010. Impact of Labor Quality on Labor Productivity and Economic Growth. African Journal of Business Management, Vol. 4(4), 486-495.
Kull, T. J., & Wacker, J. G. (2010). Quality management effectiveness in Asia: The influence of culture. Journal of operations management, 28(3), 223-239.
Lee P.T. (2015). Christian business management excellence. Catalyst, 11(1), 6-16.
Morgan RM. & Hunt S.D. (2007). HRM: conceptualization and scale development. European Journal of Marketing, 39(11), 1264-1290.
Nagyova A.,Pacaiova H. 2018. Maintenance evaluation based on the EFQM model excellence. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, doi:10.1088/1757-899X/393/1/012005.
Nasution, A. P., Mahargiono, P. B., & Soesatyo, Y. (2016). Effect of leadership styles, organizational climate and ethos of work on employee productivity (PT. HP Metals Indonesia the Powder Coating). Jurnal Dimensi, 5(1).on labour productivity. Contemporary Issues in Business, Management and Education conference.
Pokela S. (2016). Strategic management of personnel productivity Case Study in Finnish healthcare organization, Oulu Business School. Available at: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606072418.
Ramírez F. Vargas Espinoza J. Rengifo L. Saldaña L. 2018. Implementation of The EFQM Excellence Model for The Improvement of The Performance of The Total Distrilbutorse E.I.R.L. Pucallpa, Vicerrectorado de Investigación, Cultura Viva Amazónica - Revista de Investigación Científica , Pucallpa, Perú. 3 (1).
Salajeghe S. Hosseini N. HosseiniA. 2015. Explaining Effective Factors on Human Resource Productivity using MultiAttributeDecisionMakingTechniques.International Journal of Economy, Management and Social Sciences, January, Vol(4), No (1), pp. 27-32.
Santos R S. Abreu F. 2019. EFQM model implementation in a Portuguese Higher EducationInstitution.DeGruyterVol.9,pp:99–108. https://doi.org/10.1515/eng-2019-0012.
Salajeghe S. Hosseini N. HosseiniA. 2015. Explaining Effective Factors on Human Resource Productivity using Multi-Attribute Decision MakingTechniques. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, January, Vol(4), No (1), pp. 27-32.
Shirvani A. Iranban J. 2013. Organizational Excellence Performance and Human Force Productivity Promotion: A Case Study in South Zagros Oil and Gas Production Company. Iran, European Online Journal of Natural and Social Sciences, Vol.2, No.3 Special Issue on Accounting and Management. ISSN 1805-3602.
Sniukiene A. Gaile E. 2015.Impact of information and telecommunication technologies development.
Štefan Markulik A N. 2017. Practical Experience of The EFQM Model Implementation in The Conditions of Public University. Internetový časopis okvalitěVydavatel:Katedra management ukvality, FMMI, VŠB-TU Ostrava.
Striukova, L., & Rayna, T. (2008). The role of social capital in virtual teams and organisations: corporate value creation. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 5(1), 103-119.
Varga J. Csiszárik-Kocsir A.2019. The Myth of High Performance Organization (HPO): The Top Priorities for Building a More Competitive Company. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 4(3),821-833. ISSN 2454-5899.
Westland, J. C. (2010). Lower bounds on sample size in structural equation modeling. Electronic commerce research and applications, 9(6), 476-487.
Zhang Y. Wei Y. Zhou G. 2018. Promotingfirms’energy-saving behavior: The role of institutional pressures, top management support and financial slack. Energy Policy, Volume 115.