شناسایی و رتبه بندی شاخص های موثر بر رفتار اشتراک دانش کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: شرکت آبفا استان خوزستان, تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی, دلفی فازی, رفتار اشتراک دانش, کارکنان فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش شناسایی و رتبه بندی شاخص های موثر بر رفتار اشتراک دانش کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی بود. پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات میدانی و از نوع نیمه اکتشافی بود. جامعه کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان بود که به دلیل خبره سنجی جهت شناسایی و اولویت بندی از روش نمونه گیری قضاوتی تعداد 12 نفر در مرحله دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی انتخاب شدند. پرسشنامه تحقیق پس از بررسی ادبیات در قالب 22 بعد شناسایی شده، تنظیم گردید که مرحله دلفی فازی سه مرحلهای، 22 بعد به 11 بعد تقلیل یافت. در مرحله فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی 11 بعد و 72 زیر شاخص (زیر بعد) اوزان مشخص و رتبه بندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که در میان ابعاد آموزش کارکنان (وزن 121/0)، فن آوری (وزن 115/0)، سبک رهبری و مدیریت (وزن 108/0) ویژگیهای شخصیتی (وزن 101/0)، ارتباطات (وزن 0945/0)، فاکتورهای انگیزشی (وزن 0941/0)، عوامل جمعیت شناختی (وزن 087/0)، اعتماد بین اعضا (وزن 0844/0)، حمایت کارکنان ارشد (وزن 083/0)، سرمایه اجتماعی (وزن 0799/0) و سیستم پاداش شرکت (وزن 0295/0) به ترتیب به دلیل وزن بالاتر در رتبه یک تا یازده قرار گرفتهاند.
The purpose of this study was to identify and rank the factors affecting the knowledge sharing behavior of ABFA IT staff in Khuzestan province using fuzzy hierarchical analysis technique. The research was based on purpose, applied and based on data collection, field research and semi-exploratory. The information society staff of Abfa company in Khuzestan province was selected for the purpose of identifying and prioritizing 12 people in fuzzy Delphi phase and hierarchical fuzzy analysis process. The research questionnaire was adjusted after reviewing the literature in the form of 22 identified dimensions. The three-stage fuzzy Delphi phase was reduced to 22 dimensions to 11 dimensions. In the process of fuzzy analytic hierarchy process 11 dimensions and 72 sub-indices (sub dimension) of weights were identified and ranked. The results showed that among the dimensions of staff training (weight 0.121), technology (weight 0.115), leadership and management style (weight 0.108), personality traits (weight 0.102), communication (weight 0.945). 0), Motivational Factors (Weight 0.041), Demographic Factors (Weight 0.087), Inter-Member Confidence (Weight 0844), Senior Staff Support (Weight 0.083), Social Capital (Weight 0.099) And the company's reward system (weight 0.09595) is ranked one to eleven, respectively, due to its higher weight.
_||_