پیش زمینه های شکل گیری خط مشی های نظام سلامت اداری بر عملکرد بین سازمانی با میانجی شفاف سازی در استانداری کرمانشاه
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترضا تقوایی 1 , سارا شیخ بکلو 2
1 - ) استادیار، گروه مدیریت واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران، (نویسنده مسئول
2 - دکترا مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی
کلید واژه: عملکرد بین سازمانی, شفاف سازی, پیش زمینه های شکل گیری خط مشی نظام سلامت,
چکیده مقاله :
زمینه: مهمترین اصل در تدوین و اجرای موثر خط مشی نظام سلامت اداری توجه به پیش زمینه ها و زیر ساخت های شکل گیری خط مشی ها می باشد. تدوین مناسب خط مشی نظام سلامت اداری بر اساس پیش زمینه های متناسب با آن موجب افزایش ظرفیت خط مشی در ساماندهی اجرا می شود. به طور کلی سلامت نظام اداری نتیجه تکامل هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی زیرساخت ها در درازمدت است که به علت افزایش آگاهی عمومی و رشد انتظارات مردم از بخش عمومی، نهادها را پاسخگو نگه می دارد و ارزش های فرهنگی و اجتماعی مثبت را در شهروندان پرورش می دهد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر پیش زمینه های شکل گیری خط مشی های نظام سلامت اداری بر عملکرد بین سازمانی با میانجی شفاف سازی در استانداری کرمانشاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی - پیمایشی است که به صورت مقطعی اجراء شد. از نظر هدف کاربردی و دارای ماهیت آمیخته (کیفی -کمی) است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه خط مشی نفر از اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان استانداری کرمانشاه و نمونه آماری بخش کمی به 12 گذاری به تعداد با استفاده از 1400 نفر از کارکنان استانداری کرمانشاه در شش ماهه اول 196روش تصادفی در دسترس به تعداد جدول مورگان انتخاب گردید. نتایج حاصل از بخش کمی پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم تحلیل گردید.PLSافزار یافته ها: پیش زمینه های شکل % بر عملکرد بین سازمانی تاثیر دارد. همچنین 26 گیری خط و مشی نظام سلامت به میزان پیش زمینه های شکل 73 % شفاف سازی را تبیین نمود و شفاف سازی به میزان 60 گیری خط و مشی نظام سلامت به میزان % بر عملکرد بین سازمانی تاثیرگذار است. درکل می توان نتیجه گرفت که پیش زمینه های شکل گیری خط مشی نظام سلامت % تاثیر دارد.44بر عملکرد بین سازمانی استانداری کرمانشاه با میانجیگری شفاف سازی به میزان نتیجه گیری: پیش زمینه های شکل گیری خط مشی نظام سلامت اداری از جمله تاکید سازمان بر انضباط و قانون مداری کارکنان، اقدام سازمان برای رشد زیرساخت های فرهنگی، ارتقای سیستم های اطلاعاتی سازمان در جهت شفاف سازی، ایجاد ثبات سیاسی در سازمان، بکارگیری مدیران با نفوذ ، تقویت رفتار حمایتی مدیران و.... بر شفاف سازی و عملکرد بین سازمانی تاثیر گذار است.
The aim: of this study was to investigate the effect of the background of the formation of the policy and policy of the administrative health system on the inter-organizational performance mediated by transparency in Kermanshah governorate.This research was a descriptive survey research and was conducted cross-sectionally and was of applied purpose type and had a mixed nature (quantitative and qualitative). The statistical population of the qualitative section included experts and specialists in the field of policy-making, including university professors and experts with experience in Kermanshah governorate, and the statistical population of the quantitative sector included all employees of Kermanshah governorate during 1399 to 400 people. The statistical sample in the qualitative section was selected by purposeful available method to 12 people and the statistical sample in the quantitative section was selected using the Morgan and Krejcie table and 196 people were selected by available random sampling method. The findings of the study showed that out of 196 employees of Kermanshah governorate who were present in this study in a small section, 172 were men and 24 were women, and most of them with a large number of 69 people have master's and higher education. On the other hand, most of them were between 41 and 50 years old with a frequency of 88 people, and most of the employees with a frequency of 61 people had more than 16 years of service experience. The level of background for the formation of the administrative health system policy was about 59.4%, the level of transparency was approximately 59.2% and the inter-organizational performance was 60.2%.The results of the quantitative part of the research using structural equations with PLS software showed that the background of health system policy formation had a 26% effect on inter-organizational performance. Background The formation of health system policy explained 60% transparency and 73% transparency affected inter-organizational performance. In general, it can be concluded that the background of the formation of the health system policy has a 44% effect on the inter-organizational performance of Kermanshah governorate through the mediation of transparency.
ابوالحسنی رنجبر و همکاران (1397). بررسی دستور کار خط مشیهای اصلاح نظام اداری در ایران مبتنی بر نقش کانونهای تفکر و شبکههای اجتماعی. چشمانداز مدیریت دولتی، 9(34)، 15-42.
امیری، زینب (1392). تاثیر رهبری معنوی اسلامی از طریق توانمندسازی کارکنان بر بهبود عملکرد سازمانی در شرکت گاز استان لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان.
اناری نوه، الهام و السادات رباطی، فاطمه (۱۳۹۷). بررسی رابطه بین شفافیت سازمانی و مدیریت مشارکتی با عملکرد شغلی در بین مدیران مدارس مقطع ابتدایی شهرستان رفسنجان. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
بوذرجمهری، حسین و ثنائی، مهدی،(1394)،بررسی اقدامات راهبردی به منظور ارتقاء نظام سلامت، مبتنی بر رویکرد شفافیت،نخستین کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران،تهران
خسروی نژاد، بهار؛ حسنوند، علی و ابراهیمی، زینب (۱۳۹۷). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با عملکرد شغلی کارمندان سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان. پنجمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران(با رویکرد فرهنگ مشارکتی)، تهران، خانه فرهنگ مشارکتی ایران.
دانشفرد، کرم اله (1395). فرآیند خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات صفار.
رجائی، زهرا؛ دانش فرد، کرم اله؛ فقیهی، ابوالحسن (1396). شکل گیری خط مشی در حوزه سلامت نظام اداری در ایران. پژوهش های مدیریت عمومی، 10(38)، 34-5.
رضایی، حسین(۱۳۹۶). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی در وزارت امور اقتصادی و دارایی.دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران: موسسه آموزش عالی صالحان.
صالحی، محمد؛ تقی نژاد، علی؛ علی نژاد، احمد (۱۳۹۶). نقش شفافیت در مبارزه با فساد اداری؛ با تکیه بر قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت،اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون.
فیض آبادی، حوریه و شکری، اعظم (۱۳۹۷). بررسی و مطالعه تاثیرات شفافیت و اعتماد سازمانی بر سلامت سازمانی و کاهش فساد اداری (مطالعه موردی: کارکنان مراکز ستادی شهرداری تهران ). کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران، دانشگاه صنعتی مراغه با همکاری دانشگاه تبریز - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
محمدخانی، زهرا و محمدخانی، فاطمه ( ۱۳۹۴). رابطه شفافیت سازمانی و سلامت سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین.
معدنی، جواد؛ زرندی، سعید؛ عبدالهی، محمدرضا (1397). تحلیل تأثیر پاسخگویی عمومی بر خطمشی ارتقای سلامت اداری و شفافیت سازمانی در بخش دولتی (مورد مطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران). خطمشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 2(9)، 23-41.
_||_
Akhigbe, A., McNulty, J. E & ,.Bradley A., S. (2013). How does transparency affect bank financial performance ?"International Review of Financial Analysis
Bauhr, M. & Grimes, M. (2014). Indignation or resignation: The implications of transparency for societal accountability. Governance, 27, 291–320.
Christensen, L. T., & Cheney, G. (2015). Peering into transparency: Challenging ideals, proxies, and organizational practices. Communication Theory, 1(70).
Holland, D., Krause, A., Provencher, J., Seltzer T. (2018). Transparency tested: The influence of message features on public perceptions of organizational transparency. Public Relations Review.
Kundeliene, K., & Leitoniene, S. (2015). Business information transparency: Causes and evaluation possibilities. Procedia – Social and behavioral sciences. 213 (20thinternational scientific conference economics and management (ICEM-2015)), 340–
Lagrosen, S., Lagrosen, Y., (2012). Trust and quality management: perspectives from marketing and organisational learning. Total Qual. Manag. Bus. Excell, 23(1), 13–
Lu, P., Cai, X., Wei, Z., Song, Y., & Wu, J. (2019). Quality management practices and inter-organizational project performance: Moderating effect of governance mechanisms. International Journal of Project Management, 37(6), 855-869.
Medlin, C.J., (2006). Self and collective interest in business relationships. J. Bus. Res. 59(7), 858–
Millar, P., Stevens, J. (2012). Managemtn training and national sport organization managers: Examining the impact of training on individual and organizational performances. sport management, 15(3), 288-303.
Parven, A., & Awan, A. G. (2018). Effect Of Organizational Justice, Job Satisfaction And Trust On Managers On Employee Performance. Global Journal of Management, Social Sciences and Humanities, 4(2), 259-279..
Schnell, S. (2014). International Policy Diffusion and Domestic Policy-Making: the Case of Two Transparency and Anticorruption Policies in Romania., washington University Artical for the degree of Doctor of Philosophy International Affairs and Public Policy and Public Administration, May 18, Published by ProQuest LLC (2014).
Shang, R., Abernethy, M. A., & Hung, C. Y. (2020). Group identity, performance transparency, and employee performance. The Accounting Review.
Sydow, J., Braun, T., (2018). Projects as temporary organizations: an agenda for further theorizing the inter-organizational dimension. Int. J. Proj. Manag., 36(1), 4–
Yan, T., Wagner, S.M., (2017). Do what and with whom? value creation and appropriation in inter-organizational new product development projects. Int. J. Prod. Econ., 191, 1–
Yauch, Ch. (2010). Measuring agility as a performance autcome. Journal of Manufacturing Technology Management, 22(3), 384-404.
Yazdanpanah, A., Amiri, A., & Jeihooni, A. K. (2018). The relation between general health and organizational performance in personnel of Shiraz city emergency in 2017. Universal Journal of Pharmaceutical Research.
Zehir, C., Cinar, F., Sengul, H. (2016). Role of Stakeholder Participation between Transparency and Qualitative and Quantitive Performance Relations: An Application at Hospital Managements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 229(2016), 234.245
nvestigate the effect of the background of the formation of the policy administrative health system on the inter-organizational performance mediated by transparency in Kermanshah governorate