الگو شایستهسالاری مدیران؛ ابزاری کارآمد در خطمشی گذاری مراکز آموزش علمی کاربردی و مهارتی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحمدرضا شیرزادی 1 , محمد صادق ضیایی 2 , هادی رزقی شیرسوار 3 , سودابه جلیلی 4
1 - وزارت جهادکشاورزی
2 - 'گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
3 - 'گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
4 - 'گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
کلید واژه: سیاستگذاری, شایستهسالاری, مراکز آموزش علمی کاربردی و مهارتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگو شایستهسالاری در سازمانهای آموزشی بهعنوان یک ابزار مؤثر در سیاستگذاری انجام شد. روش تحقیق ترکیبی،کاربردی، میدانی، توصیفی و غیرتجربی بود. در مرحله کیفی و به جهت دستیابی به اشباع نظری با خبرگان مصاحبه شد که منتج به پرسشنامه اولیه شد. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی خروجی پرسشنامههای اولیه برای کفایت دادهها محاسبه شد و درنهایت11مؤلفه مستخرج قابلیت تبیین87/88% واریانس شایستهسالاری را داشت. پرسشنامه مستخرج در اختیار خبرگان ذیمدخل انتخاب مدیران مطروحه قرار گرفت که پس از جمعآوری و استفاده ازPLS، نسبت به طراحی مدل شایستهسالاری اقدام شد. مؤلفهها و رتبهبندی وضعیت مطلوب عبارت بودند از: مدیریت بحران، توانمند، رهبری و کارتیمی، علم و دانش مدیریتی، تفکر کارآفرینی و توسعهای، اخلاق، تفکر انتقادی و خلاق، سیاستمداری، تفکر توسعه موج چهارم، تفکر سیستمی، تفکر سازمان یادگیرنده. برای نخستین بار دو مفهوم سیاستمداری و تفکر موج چهارم بهعنوان مؤلفههای کارآمد در مدلهای شایستهسالاری بهعنوان ابزار سیاستگذاری معرفی شد.
The purpose of this study was aime to develop of meritocracy in educational organizations as an effective tool in policymaking.The research method was combination (quantitative, qualitative), application, field, descriptive, non-descriptive. For qualitative method and along with theoretical saturation is interviewed by the experts which based on qualitative method applications caused to initial questionnaire. The result of output initial questionnaire exploratory factor analysis calculated for adequacy of data, and finally, 11 extracted components were able to develop 87/88% merit variance. Extracted questionnaire of quantitative method, was available to experts of the applied higher education institute. After collecting and the using PLS, obtained merit designing with 11 components and the factor load extracted on the model. The desirability mode ranking was included crisis management, empowerment, leadership and teamwork, science and knowledge management, entrepreneurship and development thought, ethics, critical and creative thinking, statesmanship, forth wave management thinking, system thinking, learning organization thinking. Therefore, the dedicated model introduced for meritology of mentioned center managers and component ranking. Meanwhile, for the first time introduced two concept & tools of policymaking as effective components in meritocracy models as main policy tools that one was statesmanship and the other was fourth wave attitude.
_||_