هنجاریابی آزمون خلاقیت هیجانی آوریل
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
1 - عضو هیئتعلمی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنmehrdadasabet@yahoo.com
کلید واژه: روایی, پایایی, هنجاریابی, خلاقیت هیجانی آوریل,
چکیده مقاله :
زمینه: پاسخهای هیجانی خلاق درجهها و انواع گوناگونی دارند: در پایینترین سطح، خلاقیت هیجانی کاربرد مؤثر هیجانات موجود پیشین را شامل است که در یک فرهنگ موردپذیرش و متداول است. در سطح پیچیدهتر بعدی این پاسخها مشتمل بر تعدیل و تغییر هیجان استاندارد است. هدف: هدف بررسی روایی، پایائی و هنجاریابی آزمون خلاقیت هیجانی آوریل در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد رودهن است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح توصیفی- هنجاریابی است. گروه نمونه شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه رودهن بود که با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. یافته: میزان همبستگی بین خرده آزمونهای خلاقیت تورنس و خلاقیت هیجانی آوریل 74/0 محاسبه شد که نشاندهنده روایی همزمان آزمون است. برای سنجش پایایی آزمون، سهم هر سؤال در پایایی آزمون و همبستگی هر سؤال و نمره کل آزمون محاسبه شد. تحلیل عاملی با استفاده از شیوه بیشینه درست نمایی، روش واریماکس و مقادیر ویژه بزرگتر از یک اجرا گردید. نتایج حاصل از آزمون KMO-Bartlett نشاندهنده بلامانع بودن انجام تحلیل عاملی است. برای تعیین تعداد عامل مناسب برای آزمون خلاقیت هیجانی آوریل از ماتریس واریانس تبیین شده استفاده شد. در این ماتریس عواملی که دارای مقادیر ویژه بالاتر از 1 باشند، بهعنوان عامل مجزا معرفی میشوند. نتایج نشان داد متغیر خلاقیت هیجانی آوریل دارای 8 گویه با بار عاملی بالا است.
Background: Creative emotional responses have different levels and types. At the lowest level, emotional creativity is an application of previous emotions which are accepted in a culture. At the more complex level, the responses include moderation and alteration of the standard emotion. Purpose: The purpose of the study is to investigate the reliability, validity, and standardization of Averill's Emotional Creativity scale among undergraduate students in Islamic Azad University (IAU) Roudehen Branch. Method: It is a descriptive study. The sample included 300 students in Islamic Azad University, Roudehen branch who were randomly selected using staged sampling method. Findings: The results of the study indicated that the coefficient of relationship between Torrance Test of Creative Thinking and Averill's emotional creativity scale was 0.74 which showed a concurrent validity. In order to test the reliability, the index of any item was compared with the total index. Factor analysis was run with maximum likelihood solution, Varimax method, and Eigen value over 1. The results of KMO-Bartlett revealed the sample size adequacy. To determine the appropriate number of factors for Averill's Emotional Creativity, the matrix of explained variance was used. In this matrix, the factors over 1 were considered as independent factors. The results indicated 8 constructs (items) with high loading factors.