نظریة زمینهای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)سکینه محبی امین 1 , مهدی ربیعی 2 *
1 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری
aminehmohebi@gmail.com
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران (نویسندة مسئول)mehdivernal7362@gmail.com
کلید واژه: فرهنگ, آموزش عالی, تدریس خلاق, نظریة زمینهای,
چکیده مقاله :
زمینه: ما هم اکنون در آستانة عصر شتابندگی تاریخ هستیم. ازاینرو، بهکارگیری روشهای تدریس خلاق از ضرورتهای نظام آموزش عالی محسوب میشود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی فرهنگ تدریس خلاق در آموزش عالی است. روش پژوهش: روش اصلی این پژوهش رویکرد کیفی نظریة زمینهای است. میدان تحقیق دانشکدة پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد است. ابزار اصلی پژوهش حاضر مصاحبة نیمه ساختاریافته است. مشارکتکنندگان اصلی این پژوهش هفت نفر از اعضای هیئت علمی هستند. دادههای گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشتراوس و کوربین تحلیل شد و برای اعتباریابی یافته ها از معیارهای چهارگانه منسوب به گابا و لینکلن استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که خلاقیت یک هنجار مرسوم در فرهنگ تدریس تلقی نمیشود. در این رابطه برخی از عوامل مثل باورهای ذهنی استاد دربارة دانشجو، تدریس، یادگیری، ارزشیابی و ارتباط با دانشجو و همچنین عوامل مربوط به ویژگیهای دانشجو مثل وابستگی به استاد به ایجاد پدیدهمحوری پژوهش (هنجار نبودن تدریس خلاق) منجر شده است. نتیجهگیری: هنجارنبودن تدریس خلاق تحت تأثیر برخی از شرایط نظیر سیاستهای انگیزشی دانشگاه، سیاستهای ارزشیابی از تدریس، سیاستهای آموزش استادان، حجم زیاد فعالیت اعضای هیئتعلمی، مقررات آموزشی، کمبود امکانات، ویژگیهای شخصیتی استادان و دانشجویان، ضعف در دانش اعضای هیئت علمی و شیوههای تدریس فعلی، هنجارها و ارزشهای حاکم بر دانشگاه قرار دارد. برای بسترسازیِ تدریس خلاق در آموزش عالی توجه به متغیرهای فرهنگی بسیار تعیین کننده است.
Background: We are now in the era of speed and velocity; therefore, employing teaching methods and a creative educational system are of great importance. Purpose: The main objective of this study was to examine the culture of teaching in higher education. The qualitative approach of Grounded Theory was used as a research method. The field of research was nursing and midwifery in Mashad, Ferdowsi University of Medical Sciences, Faculty of Letters and Humanities. Non-formal interviews were used as research tools. The main contributors were seven teachers, three professors of nursing and four professors of the faculty of letters and a number of students who were either college students. The data collected were analyzed through the coding of Strauss and Corbin to validate the findings of the four criteria attributed to Gaba and Lincoln. Result(s): The results showed that the creativity is not considered a customary norm in the culture of teaching .In this regard, some factor such as subjective beliefs about the teacher (students, teaching, learning, assessment), teacher’s beliefs about relationships with students, educational background as well as factors related to student characteristics such as dependence on teacher attitudes led to the creation of a central phenomenon (the norm being creative teaching). Conclusion: This phenomenon affects some motivational conditions of such policies, evaluation of teaching, teachers, education policy, the volume of activity faculty, academic regulations, lack of facilities, faculty and student characteristics, short comings in the knowledge and practices current teaching, norms and values, lection of the masteries. A preparation for creative teaching in higher education due to cultural variables is crucial.