واکاوی مؤلفه¬های بهکارگیری فناوریهای نوین در صنعت رسانه با رویکرد تحول دیجیتال
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)احمد علمشاهی 1 , رضا رادفر 2 , عباس خمسه 3
1 - گروه مدیریت فنآوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
3 - گرده مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: صنعت رسانه, بهکارگیری فناوری, تحول دیجیتال, فراترکیب, فناوریهای نوین, نوآوری.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفه¬های تأثیرگذار در بهکارگیری فناوریهای نوین در صنعت رسانه با محوریت تحول دیجیتال است. روش: برای رسیدن به هدف تحقیق، کلیه تحقیقاتی که در بازه زمانی سالهای 2000 تا 2022 به موضوع پژوهش پرداخته بودند، به روش فراترکیب موردبررسی قرار گرفتند. با جستجوی واژگان کلیدی در پایگاههای علمی داخلی و خارجی، تعداد 1753 منبع شناسایی شدند که در چند مرحله با بررسی تاریخ انتشار و همخوانی عنوان، چکیده و متن با اهداف مطالعه مورد غربالگری قرار گرفتند و 4۲ مقاله بهعنوان مقالات نهایی در فراترکیب استفاده شدند. یافته¬ها: درنهایت، هشت مؤلفۀ اثرگذار زیرساخت کلان داده، سواد دیجیتال مدیران و کارکنان، نوآوری در فناوری و محتوا، قابلیتهای فنآورانه رسانههای نوین، مدیریت ارتباطات رسانه¬ای، معناگرایی در صنعت رسانه، مشارکت مخاطبان، استراتژی کسبوکار مبتنی بر فناوری شناسایی شدند. نتیجه¬گیری: تأمل در این مؤلفه¬ها و توجه و بهکارگیری مفاهیم مرتبط با آنها بخصوص توجه به ابعاد زیرساخت کلان داده در فضای تحول دیجیتال و نوآوری در فناوریها و محتوای دیجیتال می¬تواند رهنمون و دستورالعمل هر رسانه¬ای باشد که قصد دارد رویکرد تحول دیجیتال را در سازمان رسانه¬ای خود از طریق فناوریهای نوین رسانه¬ای پیاده¬سازی کند.
Purpose: The purpose of this research is to identify the influential components in the use of new technologies for the media industry with a focus on digital transformation. Method: To achieve the research objective, all studies conducted between the years 2000 and 2022 on the research topic were examined using the meta-synthesis method based on the seven-stage approach of Sandelowski and Barroso (2007). By searching for keywords in domestic and foreign scientific databases, a total of 1753 sources were identified. The identified sources underwent multiple stages of screening, including examining publication dates and assessing compatibility of titles, abstracts, and full texts with the study objectives. Finally, 42 articles were selected as the final articles for the meta-synthesis. Findings: Finally, eight effective components of big data infrastructure, digital literacy of managers and employees, innovation in technology and content, technological capabilities of new media, media communication management, semantics in the media industry, audience participation, and strategy Technology-based businesses were identified. Results: Deliberating on these components and paying attention and applying concepts related to them, especially paying attention to the dimensions of big data infrastructure in the space of digital transformation and innovation in technologies and digital content can be a guide and instruction for any media that It plans to implement the approach of digital transformation in its media organization through new media technologies.
1- باقرپور، پیمان. موسوی، حسین. آذربخش، سید علی محمد، (1400)، راهکارهای همگرایی میان صداوسیما و فضای مجازی در حوزه تولید محتوا، مطالعات رسانههای نوین، (25)7.
2- حاتمی امیر، روشندل اربطانی طاهر، شریفی مهدی،قلیچ لی بهروز، (1397)، بررسی نقش قابلیتهای فناوری در پیادهسازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری، 50-31.
3- حسینینسب، سید مهدی. شامی زنجانی، مهدی. قلیپور، آرین، (1400)، ارائه مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال بهعنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان، پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات، ۳۶ (۳).
4- حسینی نسب، سید مهدی. َشامی زنجانی، مهدی. قلی پور، آرین، (1400)، ارائه چارچوب وظایف مدیر ارشد دیجیتال بهعنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان، فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، (1)11، 25-1.
5- خاتمی فیروزآبادی سید محمدعلی، طباطباییان سید حبیبالله، دشتی محمدعلی، 1397، عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند پیاده ّ سازی فناوریهای تولید پیشرفته در بنگاههای صنعتی: شواهدی از صنعت خودرو کشور، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره ششم، شماره 4، زمستان
6- خجسته، حسن (1394). تفاوت سازمانهای رسانه¬ای با سایر سازمانهای صنعتی. رسانه و فرهنگ، 5(2): 21-37.
7- خمسه عباس، رمضانی فرانی محمدرضا،(1397)، ارزیابی توانمنديهای فنآورانه در سازمانهای صداوسیما و اولویتبندی آن با تکنیک تحلیل شبکهای در راستاي ارائه راهکارهاي بهبود، فصلنامه توسعه فناوری صنعتی، شماره سیودو، تابستان.
8- راهنورد بابک، محمدخانی کامران، فرهنگی علیاکبر، محمد داودی امیرحسین،(1395)، تبیین مدل راهبردي براي مدیریت فرآیند پذیرش، انتقال و اشاعه فناوریهای نوین رسانهای از دیدگاه مخاطبان ایرانی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستودو، شماره 60، بهار، 113-87.
9- روشندل اربطانی. طاهره، امیری افشین، (1397)، مدیریت نوآوری رسانهای: تدوین چارچوبی یکپارچه، فصلنامه رسانه، سال بیست و نهم، شماره 3.
10- ساعی محمدحسین، آزادی محمدحسین، (1400)، راهکارهای مقابله با اخبار جعلی در سازمانهای خبری و رسانههای ایران، فصلنامه علمی وسایل ارتباطجمعی رسانه، سال سیودوم، شمارة 2، 78-35.
11- شریفی، سید مهدی. حاتمی، امیر. (1398). ارائه مدل تبیین نقش مدیریت منابع انسانی در اجرای موفق نوآوری باز صنعت رسانه (موردمطالعه: حوزه IPTV سازمان صداوسیما). پژوهشهای ارتباطی (97)26. ۱۹۷-۲۰۵.
12- صالحی پور باورصاد، سجاد. کاظم پوریان، سعید. (1400). ره نگاشتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال. سیاستنامه علم و فناوری. (1)11، 17-5.
13- فرقانی محمدمهدی، بنی تمیم محمدامین، (1400)، علل کاهش شمارگان مطبوعات، فصلنامه علمی وسایل ارتباطجمعی رسانه، سال سیودوم، شمارة 2، 34-5.
14- مجدی زاده، زهرا. موسوی حقشناس، سید میلاد. (1399). چیستی و چرایی اخبار جعلی در عصر دیجیتال: فرا تحلیل کیفی فصلنامه علمی مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، سال سوم، شماره 1 پیاپی، بهار، 124-93.
15- مصدری، فاطمه؛ حسینی سروری، حسن (1397). ماهیت رسانههای نوین. رسانه و فرهنگ، 8(2): 205-229.
16- Valérie-Anne, Sven Lindmark, Heritiana Ranaivoson and Pieter Ballon, (2014), A typology of media innovations: Insights from an exploratory study, The Journal of Media Innovations 1.1, 28-51.
17- Belu Mihaela Gabriela, Ramona Iulia Dieaconescu, Dorel Mihai Paraschiv and Ioan Popa, 2021, The Impact of Implementing New Technologies in International Trade and Logistics, Basiq international conference, 7th BASIQ International Conference on New Trends in Sustainable Business and Consumption. Foggia, Italy, 3-5 June 2021. Bucharest: ASE, pp. 284-293.
18- Belle-Hallsworth, C. and Gordon, P.A. (2019), "Managing Technology Implementation Change in a Caribbean Organization", Gordon, P.A. and Overbey, J.A. (Ed.) Advances in the Technology of Managing People: Contemporary Issues in Business (The Changing Context of Managing People), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 109-120.
19- Cason W. Christopher, SchWeber Claudine, 2013, Managing the Opportunities and Perils of New Media Technologies in Crisis Communication: A New Paradigm in 21st Century Crisis Preparedness, New Media Technologies, Communication, and Crisis Preparedness, Proceedings of the Third International Conference on Engaged Management Scholarship, Atlanta, Georgia, September 19-22.
20- Chaya R, 2021, A Study on Implementing a Digital Transformation in Manufacturing Industries, International Journal of Advances in Engineering and Management (IJAEM), Volume 3, Issue 10 Oct 2021
21- Chen, S. & King, J. L. (2022). Policy and Imprecise Concepts: The Case of Digital Transformation. Journal of the Association for Information Systems, 23(2), 401-407.
22- Da Costa, R. L. Cabral, L. Pereira, L. F. Dias, Á. & Gonçalves, R. (2022). Digital Transformation Impact to Media Industry. International Journal of Economics and Business Research, (1), 1.
23- Ebbrecht-Hartmann, T. (2021). Commemorating from a distance: the digital transformation of Holocaust memory in times of COVID-19. Media, Culture & Society, 43(6), 1095-1112.
24- Egloffstein, M. & Ifenthaler, D. (2021). Tracing digital transformation in educational organizations. In Digital Transformation of Learning Organizations (pp. 41-57)
25- Ekdale Brian, Jane B. Singer, Melissa Tully and Shawn Harmsen, (2015), Making Change: Diffusion of Technological, Relational, and Cultural Innovation in the Newsroom, Vol. 92(4) 938–958.
26- Faruk Jasarevic, Ermin Kuka, 2015, A strategic approach to the implementation of new technologies in the media, Ekonomidija, Teorija I Praksa, Godina VIII, broj 3, str. 101-119.
27- GARCÍA-PERDOMO VICTOR, MAGAÑA MARÍA ISABEL, (2020), The Adoption of Technology and Innovation Among Native Online News Media in Colombia, International Journal of Communication 14(2020), 3076-3095
28- Hong Guo, 2021, The development and application of new media technology in news communication industry, International Journal of Electrical Engineering & Education, 0(0) 1–11.
29- Jafari-Sadeghi Vahid, Alexeis Garcia-Perez, Elena Candelo c, Jerome Couturier, (2021), Exploring the impact of digital transformation on technology entrepreneurship and technological market expansion: The role of technology readiness, exploration and exploitation, Journal of Business Research 124,100–111.
30- Knight. Margaret Anne, 2016, The impact of changing media technology on the practice of journalism, A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, at the University of Central Lancashire.
31- Kornilovich, V. A. Vasilenko, V. I. & Kulikova, O. A. (2022). Stability of the State System in the Context of Digital Transformation. In Proceedings of the International Scientific Conference “Smart Nations: Global Trends in The Digital Economy” (pp. 65-73)
32- Kirchhoff, S. (2022). Journalism Education’s Response to the Challenges of Digital Transformation: A Dispositive Analysis of Journalism Training and Education Programs. Journalism Studies, 23(1), 108-130.
33- Kraus, S. Durst, S. Ferreira, J. J. Veiga, P. Kailer, N. & Weinmann, A. (2022). Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo. International Journal of Information Management, 63, 102466.
34- Kumar, R. Singh, H. and Chandel, R. (2018), "Exploring the key success factors of advanced manufacturing technology implementation in Indian manufacturing industry", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 29 No. 1, pp. 25-40.
35- Madichie, N. O. Bolat, E. & Taura, N. (2021). Digital transformation in West Africa: a two country, two-sector analysis. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
36- Mirfalah Lialestani, Khamseh & Radfar, (2021), Digital Transformation model, based on Grounded theory, Journal of Information Systems and Telecommunication, Vol. 9, No. 4, October-December.
37- Mikhailova, O. (2018), "Adoption and implementation of new technologies in hospitals: a network perspective", IMP Journal, Vol. 12 No. 2, pp. 368-391
38- Moosavi Javid, Bakhshi Javad, Martek Igor, (2021), The application of industry 4.0 technologies in pandemic management: Literature review and case study, Healthcare Analytics 1
39- Oh, K. Kho, H. Choi, Y. Lee, (2022), S. Determinants for Successful Digital Transformation. Sustainability, 14, 1215.
40- Ozkent, Y. (2022). Big Data in Digital Media Platforms. In Handbook of Research on Smart Management for Digital Transformation. IGI Global.
41- Qin Haiqing, Liu Xiaohan, Qin Haiqi, Zhu Jiang, (2020), How to be an Enabler of Digital Transformation for Media Organizations? The 11th International Conference on E-business, Management and Economics, July, Pages 153– 156
42- Rodríguez Bolívar, M.P. and Alcaide Muñoz, L. (2022), "Identification of research trends in emerging technologies implementation on public services using text mining analysis", Information Technology & People, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
43- Tulenheimo Risto, 2015, Challenges of Implementing New Technologies in the World of BIM – Case Study from Construction Engineering Industry in Finland, Procedia Economics and Finance, Volume 21, 2015, Pages 469-477.
44- Udovita, P. V. M. V. D. (2020). Conceptual review on dimensions of digital transformation in modern era. International Journal of Scientific and Research Publications, 10(2), 520-529.
45- Yu Fei, Tim Schweisfurth, 2020, Industry 4 technology implementation in SMEs - A survey in the Danish-German border region, International Journal of Innovation Studies 4, pp 76-84.
46- Ziboud Van Veldhoven & Jan Vanthienen, (2021), Digital transformation as an interaction-driven perspective between business, society, and technology, Institute of Applied Informatics at University of Leipzig.