نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای با طرحواره های ناسازگار اولیه و خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر
محورهای موضوعی : روان شناسیهانیه وفایی قشونی 1 , رویا کوچک انتظار 2
1 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
2 - گروه روانشناسی عمومی-کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ایران
کلید واژه: طرحواره های ناسازگاراولیه, خودناتوان سازی تحصیلی, راهبردهای مقابله ای,
چکیده مقاله :
در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری از پذیرش مسئولیت عملکرد خویش و یا به عبارتی خودناتوان سازی تحصیلی می باشد. این پژوهش با هدف نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای بر طرحواره های ناسازگاراولیه و خودناتوان سازی تحصیلی انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم منطقه ی 4 تهران در سال تحصیلی 99- 1398می باشد. نمونه ی این پژوهش به تعداد 200 نفر می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش ، روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بوده است. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن(1991)، پرسش نامه ی طرحواره های ناسازگاراولیه ی یانگ (2005) و پرسش نامه ی خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طرحواره های ناسازگاراولیه بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر مستقیم دارند و طرحواره های ناسازگاراولیه با میانجی گری راهبرهای مقابله ای بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر غیر مستقیم ندارند.در نتیجه با شناخت طرحواره های ناسازگاراولیه و درمان آن ها می توان از استفاده ی دانش آموزان از مکانیسم معیوب خودناتوان سازی جلوگیری کرد.
During their studies, students try to learn the best in the educational process and be prepared for academic evaluation in order to create a valuable image of themselves, while there are many obstacles for students in this direction, one of which is The most important of these barriers is the avoidance of accepting responsibility for one's own performance, or in other words, academic self-disability. The aim of this study was to mediate the role of coping strategies on maladaptive schemas and academic self-disability. The statistical population includes all female high school students in the 4th district of Tehran in the academic year 1398-99. The sample of this research is 200 people. Sampling method of this research was cluster random sampling method. The instruments used were Lazarus and Folkman (1991) Coping Strategies Questionnaire, Young's maladaptive Schemas Questionnaire (2005) and Migley Academic Disability Questionnaire (2000). The results of structural equation analysis showed that primary maladaptive schemas have a direct effect on academic self-disability and primary maladaptive schemas do not have an indirect effect on academic self-disability through the mediation of coping strategies. Ability to prevent students from using the defective mechanism of self-disability
_||_