مدل تصمیمگیری چندشاخصهفازی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان ادارات محیطزیست
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستعمار فیضی 1 , طاهره هاشمی 2 , علی هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، گروه ادبیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: ارزیابی, عملکرد, کارتارزیابیمتوازن, فرآیندتحلیلشبکهایفازی, تکنیکتاپسیسفازی,
چکیده مقاله :
ارزیابی عملکرد، فرآیندی است که بهوسیلهی آن کار کارکنان در فواصل معین و بهطور رسمی موردبررسی و سنجش قرار میگیرد. شناخت کارکنان شاخص و اعطای پاداش به آنها و از این طریق، ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد کارکنان، ازجمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کارکنان ادارات محیطزیست با رویکرد کارتارزیابیمتوازن، وزندهی به آنها با تکنیک فرآیند تحلیلشبکهایفازی آنگاه رتبهبندی ادارات با تکنیکتاپسیسفازی میباشد. جامعهآماری پژوهش حاضر را 500 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران ادارات محیطزیست استانهای: البرز، تهران، اصفهان تشکیل میدهند. میزان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 217نفر تعیین شد. ابتدا شاخصهای ارزیابی عملکرد کارمندان و مدیران ادارات محیطزیست در چهار بُعد: مالی، ذینفعان، فرآیندهایداخلی و رشدویادگیری، از ادبیات موضوع و نظر خبرگان شناسایی، سپس با استفاده از تکنیک فرآیندتحلیلشبکهای ابعاد و شاخصها وزندهی و میزان اهمیت هر یک مشخص، سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس سه اداره ازنظر عملکرد کارشناسان و مدیران موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از وزن دهی ابعاد ارزیابی عملکرد کارکنان محیطزیست با تکنیک تحلیل شبکهای نشان میدهد که بعد ذینفعان، رتبه اول و ابعاد: مالی، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد رتبههای دوم تا چهارم را ازنظر اهمیت کسب نمودند. در پایان نیز با توجه عملکرد هر اداره با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی پیشنهادهایی جهت بهبود عملکرد ادارات محیطزیست ارایه گردیده است.
Performance evaluation is a process by which employees are studied and assessed officially at determined intervals. Identifying distinguished employees and giving them awards and thus creating incentives for them to improve their performance is among the main reasons for evaluating performance. This research intended to identify dimensions and attributes on evaluating employees of Environmental Offices using the BSC approach on performance evaluation, weighting them by the fuzzy analytic network process (FANP), and then ranking Offices employing a fuzzy TOPSIS technique. The statistical community was made up of 500 senior specialists and managers of Environmental Offices in Alborz, Tehran, and Esfahan Provinces. Using Cochran’s sample size formula, 217 employees constituted the sample volume. The attributes used on employee performance were first identified for the employees and managers of Environmental Offices in the financial, customer, internal business process, and learning and growth dimensions from the literature on the subject and from the views of the experts. The analytic network process technique was then employed for determining the dimensions, weighting the attributes, and measuring the degree of importance of each one. Following that, the TOPSIS technique was used to study three Offices with respect to the performance of the specialists and the managers. Results of weighting dimensions of performance evaluation of the employees in the Environmental Offices employing the analytic network process technique showed that the customer dimension ranked first in importance with the financial, internal business process, and learning and growth dimensions ranking second to fourth, respectively. Finally, considering the performance of each Office determined by using the fuzzy TOPSIS technique, suggestions were made to improve performance of Environmental Offices.
1- فیضی، عمار و سلوکدار، علیرضا، « ارزیابی عملکرد صنعت بانکداری با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن-تاپسیس فازی(FTOPSIS-BSC)»، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، پاییز1393، شماره۲۰، صص ۵۷–۷۸.
2- مهرگان، محمدرضا و دهقان نیری، محمود، «رویکرد منسجم BSC-TOPSIS جهت ارزیابی دانشکدههای مدیریت برتر دانشگاههای استان تهران»، مدیریت صنعتی(دانشگاه تهران)، بهار و تابستان 1388، جلد16، شماره 2.
3- الوندی، محسن و منصوری، سعیده، «مورد کاوی چگونگی تأثیر کارت امتیازی متوازن بر مدیریت فرآیندهای کسبوکار در دو سازمان ایرانی»،
چشم انداز مدیریت بازرگانی، زمستان 1386، شماره 25.
4- Pungchompoo,S.&Sopadang,A.,2015. Confirmation and evaluationof performance measurement model for the Thai frozen shrimp chain.Business Process Management Journal, vol.06.
5- پیله وری، نازنین، « ارزیابی عملکرد بانکداری الکترونیک با تلفیق BSC و تحلیل شبکهای فازی(مطالعه موردی در بانک پاسارگاد شهر تهران)»، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی)، زمستان 1394، شماره 28.
6- Le, Dac-Nhuong., 2015.Performance Evaluation of Heuristic Algorithms for Optimal Location of Controllers in WirelessNetworks. Information Systems Design and Intelligent ApplicationsJ.K.Mandal S.C. Satapathy، M. Kumar Sanyal، P. P. Sarkar، و A. Mukhopadhyay.
7- اسعدی، میر محمد و همکاران، « ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دولتی استان یزد با استفاده از ترکیب مدلهای کارت ارزیابی متوازن، تحلیل پوششی دادهها و سروکوال»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، بهمن و اسفند 1389، دوره18 ، شماره6، پیاپی 75.
8- Sharifi، Ahmad، Mohammad Ali Beheshtizad، Hasan Sharifi، Akram Nourollahi، Jallaledin Sharifi و Rajabali Asadi., 2015. Designing an Information Technology Model for Audit in Banks. IJCER.
9- عالم تبریز، اکبر، باقر زاده، آذر، محمد،«مدل
تصمیمگیری فرآیند تحلیل شبکهای فازی برای گزینش تأمینکننده راهبردی»، راهبردهای بازرگانی، پاییز و زمستان 1391، شماره 2.
10- Saaty, T. L., 1980. The Analytical Hierarchy Porocess, Mc-Graw Hill, NewYork, p: 58-7239.
11- Hsu, L.-C., 2015. Using a decision-making process to evaluate efficiency and operating performance for listed semiconductor companies. Technological and Economic Development of Economy, 21(2), 301–331.
12- Wu, H.-Y., Tzeng, G.-H. & Chen, Y.-H., 2009. A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard. Expert Systems with Applications.
13- Momeni, Mansour. Hassan Maleki, Mohammad. (et)., 2011. A Fuzzy MCDM Approach for Evaluating Listed Private Banks in Tehran Stock Exchange Based on Balanced Scorecard. International Journal of Business Administration, Vol.2, No.1, February.
14- زارعی نژاد، محسن، و حجتی، سید محمدحسین، «کاربرد مدل تلفیقی- مفهومی IF-AHP و FSIR در کارت امتیازی متوازن بهمنظور ارزیابی عملکرد واحد فناوری اطلاعات سیستمهای بانکی»، نشریه مهندسی صنایع دانشگاه تهران، پاییز و زمستان1392، دوره 47، شماره 2.
15- فرج پور، ق، رشیدی، ا، و عزیزی، ف، «بررسی ارزیابی عملکرد سازمان و کارکنان باکارت امتیازی متوازن(BSC) و مدل EFQM»، کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری،31 اردیبهشت 1394، مازندران، ایران.
16- آذر، عادل، زارعی محمودآبادی، محمد، و انواری رستمی، علیاصغر، «ارزیابی عملکرد متوازن با تأکید بر شاخصهای BSC(موردمطالعه: شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد)»، نشریه تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، بهار1391، دوره9، شماره1.
17- میرفخرالدینی، سید حیدر، و امیری، یاسر، « ارایه راهکارهای ارتقای خدمات الکترونیکی بانکها با رویکرد BSC، ANP فازی و TOPSIS فازی (مطالعه موردی: بانکهای دولتی منتخب استان فارس)»، نشریه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، پاییز 1390، دوره2، شماره5.
18- کشورشاهی، م و میدانی، ر، « طراحی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن(مطالعه موردی شرکت فرش باستان یزد)»، اولین همایش ملی مدیریت، 1389 شیراز، انجمن علمی مدیریت دانشگاه شیراز.
19- Varmazyar, M., Dehghanbaghi, M. & Afkhami, M., 2016. A novel hybrid MCDM model for performance evaluation of research and technology organizations based on BSC approach. Evaluation and Program Planning, 58, 125–140.
20- Yaghoobi, T. &Haddadi, F., 2016.
Organizational performance measurement by a framework integrating BSC and AHP. International Journalof Productivity and Performance Management, 65(7), 959–976.
_||_