شناسایی پتانسیلهای گردشگری شهرستان مشکینشهر با تاکید بر توسعه اقتصادی
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگریزهرا فتوره چی 1 , بهروز نظافت تکله 2
1 - استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: پتانسیل ژئوتوریستی, توسعه اقتصادی, مشکینشهر, مدل فیولت, مدل کوبالیکوا.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسایی پتانسیلهای گردشگری شهرستان مشکینشهر با تاکید بر توسعه اقتصادی میباشد. روش پژوهش بهصورت توصیفی تحلیلی و مقایسهای میباشد که در آن از دو مدل فیولت و کوبالیکوا برای شناسایی پتانسیلهای گردشگری استفاده شده است. بر اساس مدل فیولت نتایج حاصل نشان داد که منطقه ژئوتوریستی مشکینشهر با مجموع امتیاز (۱۰) از قابلیتهای متنوعی جهت توسعه اقتصادی برخوردار است. در مدل فیولت از میان شاخصهای ژئوتوریستی، منطقه مشکینشهر در شاخصهای کمیاب بودن، اهمیت تاریخی و نقاط قوت دارای امتیاز بالا (1) میباشد که در توسعه اقتصادی منطقه مشکینشهر تاثیر بسیاری را بهجا میگذارد و نمایانگر بودن، اهمیت ادبی، دسترسی دارای امتیاز کمتری نسبت به سایر شاخص های مورد ارزیابی است که باید تدابیر لازم برای توسعه منطقه صورت گیرد. همچنین نتایج حاصله از مدل کوبالیکوا نشان داد منطقه مشکینشهر با مقدار (25/9) با بیشترین امتیاز جز مناطق دارای پتانسیل گردشگری میباشد. بنابراین نتایج نشان داد که این امر باعث افزایش درآمد و رونق اقتصادی و اشتغال میشود و شهرستان مشکینشهر دارای اقتصادی نوپا و در حال رشد میباشد که صنعت گردشگری بهترین گزینه در جهت رشد و توسعه اقتصادی این شهرستان است. بنابراین نتیجهگیری میشود با ارزیابی و شناسایی پتانسیلهای ژئوتوریستی در جهت توسعه اقتصادی شهرستان مشکینشهر منجر به توسعه مناطق ژئوتوریستی و جذب گردشگر خواهد شد. در نهایت پیشنهاد میگردد در مطالعات آتی برای ارزیابی تاثیرات پتانسیلهای گردشگری در توسعه اقتصادی منطقه ژئوتوریستی مشکینشهر از مدلها و گویههای بیشتری جهت تاثیرگذاری گردشگری بر اقتصاد استفاده گردد.
Tourism has a significant impact on increasing the amount of employment, economy and income, which has caused the attitude of the countries of the world towards its border to change and an important place in government policies. The purpose of this research is to identify the tourism potential of Meshkinshahr city with an emphasis on economic development. The research method is descriptive, analytical and comparative, in which the two models of Fiolet and Kubalikova are used to identify tourism potentials. Based on Fiolet model, the results showed that Meshkinshahr geotourism area with a total score of (10) has various capabilities for economic development. In Violet's model, among the geotourism indicators, the Meshkinshahr area has a high score (1) in the indicators of rarity, historical importance, and strengths, which has a great impact on the economic development of the Meshkinshahr area, and representativeness, literary importance, and accessibility have a lower score than It is evaluated according to other indicators that necessary measures should be taken for the development of the region. Also, the results of Kubalikova's model showed that Meshkinshahr area with the value (9.25) has the highest score among the areas with tourism potential. Therefore, the results showed that this increases income and economic prosperity and employment, and Meshkinshahr city has a nascent and growing economy, and the tourism industry is the best option for the economic growth and development of this city. Therefore, it is concluded that by evaluating and identifying geotourism potentials in the direction of the economic development of Meshkinshahr city, it will lead to the development of geotourism areas and attract tourists. Finally, it is suggested to use more models and items for the impact of tourism on the economy in future studies to evaluate the effects of tourism potentials in the economic development of Meshkinshahr geotourist area.
1- ابراهیم پور، ح، نعمتی، و، نظافت تکله، ب. (۱۴۰۱) بررسی توانمندیهای ژئوتوریستی استان اردبیل با استفاده از مدل کوبالیکوا و مدل فیولت (مطالعه موردی نیر سرعین نمین)، جغرافیا و روابط انسانی، دوره 5، شماره 4.
2- اربابی سبزواری، آ. (1393). ارزیابی توانمندیها و قابلیتهای ژئوتوریسم در توسعه پایدار (مطالعه موردی: سراب دربند در شهرستان صحنه). جغرافیای طبیعی، 7(26)، 65-86.
3- حاضری، ه، نظافت تکله، ب. (۱۴۰۲). توسعه اقتصادگردشگری شهرستان سرعین با استفاده از مدل کرچنر و gam. جغرافیا و روابط انسانی، شماره 22، 662-675.
4- دهقان خاوری، س، جباری، گ، میرجلیلی، س ح. (۱۴۰۲). ارزشگذاری اقتصادی جاذبه تاریخی گردشگری و تحلیل عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش لجستیک ترتیبی چندسطحی (مورد مطالعه: محله تاریخی جولان شهر همدان)، اقتصاد با ثبات، دوره 3، شماره 11، 78-111.
5- شیخی، د. (۱۴۰۲). تأثیر گردشگری بر اقتصاد روستاهای بینراهی (موردمطالعه: روستای گوراب و شهر زنگنه شهرستان ملایر). پژوهشهای روستایی، شماره 54، 349-361.
6- عباسی کشکولی، م ع، توتونچی، ج، علوی راد، ع، دهقان تفتی، م ع. (۱۴۰۱). نقش مؤلفههای اقتصاد محیطی در توسعه گردشگری پایدار (مطالعه موردی شهرستان فیروزآباد)، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 54، 118-130.
7- فتورهچی، ز، نظافت تکله، ب. (1402). بررسی و تحلیل تأثیرگذاری مخاطرات محیطی در میزان جذب گردشگر و توسعه اقتصادی در استان اردبیل. جغرافیا و روابط انسانی، 6(3)، 580-598.
8- قلمی چراغتپه، م، دربان آستانه، ع، خراسانی، م ا. (1402). تبیین عوامل اقتصادی و زیرساختی مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی (مورد مطالعه: شهرستان ارومیه)، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، شماره 43، 77-94
9- نرگسی، ش، بابکی، ر، عفتی، م. (1397). بررسی رابطه بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368). اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 12(44 )، 41-67.
10- نعمتی، و، نظافت تکله، ب. (1402). ارزیابی و تحلیل رقابتپذیری ژئوتوریسمی شهرستان نیر با استفاده مدل پاوولوا، جغرافیا و روابط انسانی، شماره4، 109-86.
11- Armenska، T.، Markovic،V.، Davidovic،N. and Jovanovic،T.(2011). Integrated Model of Destination Comptitiveness. Geographica Pannonica، 15(2): 58 – 69
12- Feuillet، T، and Sourp، E (2011); Geomorphological Heritage of the Pyrenees National Park(France): Assessment، Clustering، and Promotion of Geomorphosites; Geoheritage، V 3، pp 151–162.
13- Haigh، Matthew (2020) Cultural tourism policy in developing regions: The case of Sarawak Malaysia Tourism Management: 1-13.
14- Hall، C M. (2000)،Tourism planning: Policies، processes and relationships، Illustrated edition، Prentice Hall، New York.
15- Hall، C.M. and David، B.W. (2009). Sustainable tourism futures، Routledge11-Schianetz، K.، et al.، 2007، Concepts and Tools for Comprehensive Sustainability Assessments.
16- Harrison، C. (1991) "Country side Recreation in a changing societ، London: TMS. Partnership.
17- Jones، W. (2008)، Keeping Found Things Found: The study and practice of Personal Information Management، Morgan Kaufmann Publishers، Burlington.
18- Kang، M & Moscardo، G. (2006)، "Exploring cross- cultural differences in attitudes towards responsible tourist behavior: A comparison of Korean، British and Australian tourists"، Asia Pacific Journal of Tourism Research، Vol، 11(4).
19- Kubalikova، L. Kirchner، K، 2016، Geosite and Geomorphosite Assessment as a Tool for Geoconservation and Geotourism Purposes: a Case Study from Vizovická vrchovina Highland (Eastern Part of the Czech Republic)، Geoheritage، pp5–14.