بررسی اثرات استفاده از خدمات هوشمند بر نوع تجربه گردشگران در فضای شهری (مورد مطالعه: شهر تهران)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگرییزدان شیرمحمدی 1 , حمیده قوسیان 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی-بازاریابی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری, فضای شهری, راهنمایی صوتی, درک سودمندی, نگرش رفتار.,
چکیده مقاله :
امروزه تمایل و اشتیاق به سفر مجازی و تور مجازی گسترش بیشتری پیدا کرده که در این راه بهرهگیری از اپلیکیشنهای گردشگری و راهنماهای صوتی بسیار کمککننده و راهگشا بودهاند. راهنمای صوتی به عنوان یک وسیله گردشگری هوشمند در تفسیر گردشگری بسیار مهم خواهند بود که توجه به این مهم و بهرهگیری صحیح از این اپلیکیشنها و بررسی نحوه تأثیر آنها بر نگرش و رفتار خرید مشتری به مسأله جدید و دغدغهای اساسی برای مدیران و محققان صنعت گردشگری تبدیل شده است. پژوهش حاضر با عنوان اثر درک استفاده آسان، ایجاد همبستگی بر قصد خرید بر خط از طریق درک سودمندی و نگرش رفتار، نوع تجربه کاربر(مطالعه موردی اپلیکیشن راهنمای گردشگری صوتی آوایار) انجام شد. پژوهش حاضر از نظر جهتگیری از نوع کاربردی، از نظر روش جز تحقیقات پیمایشی دستهبندی میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر استفاده کنندهگان و کاربران اپلیکیشن آوایار میباشد که به دلیل عدم دسترسی به تمامی استفاده کنندهگان و کاربران تعداد جامعه آماری مورد مطالعه نامحدود در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهای از نرمافزار spss و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشن داد که استفاده از خدمات هوشمند بر نوع تجربه گردشگران در فضای شهری اثر مثبت و معناداری دارد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن بود که زمانی که استفاده از اپلیکیشن، برای افرادی با سطح مهارتهای مختلف قابل استفاده باشد، میتواند به عنوان یک اپلیکیشن مفید و کاربردی شناخته شود که به گردشگران در سفر کمک میکند.
Today, the desire and passion for virtual travel and virtual tours have expanded while tourism applications and audio guides playing a crucial role in facilitating these experiences. Audio guides, as smart tourism tools, are very important for the interpretation of tourism. Proper use of these applications and examining their impact on customer attitudes and buying behavior have become major concerns for tourism industry managers and researchers. The present study aims to address these issues. The research is applied in orientation and survey-based in method. The statistical population includes users of the Avayar application, and due to the lack of access to all users, the population size was considered unlimited. SPSS and PLS software were used for data analysis. The results indicated that the use of smart services has a positive and significant effect on the experience of tourists in urban spaces. Furthermore, the researchers found that when an application is usable for individuals with different skill levels, it can be recognized as a useful and practical tool that aids tourists in their trips.
1) حسینی، حسن ؛ احمدی نژاد، مصطفی؛فارسی زاده، حسین. (1391). بررسی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان با استفاده از مدل اصلاح شده پذیرش فناوری. مدیریت بازرگانی، 4(2)، 19-36.
2) خانعلی زاده لاسکی، علی؛ حدادایان، علیرضا؛ اسلامی، قاسم. (1400). تأثیر سودمندی درک شده و اعتماد بر قصد خرید آنلاین. دومین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی پایداری کسب وکار، تهران.
3) دوست حسینی، فهمیه؛ خوانین زاده، علی؛ کنجکاو منفرد، امیررضا. (1400). قصد خرید محصول سبز: بررسی نقش نگرش، هنجار، نگرانی و دانش زیست محیطی. اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند،
4) سلطانی، نادعلی؛ نوروزی، محمدصالح. (1396). بررسی تأثیر نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی). مدیریت بازایابی، 12(34)، 41-52.
5) شیرمحمدی، یزدان، & بستان منش، آرش. (1401). طراحی مدل خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا با تأکید بر هوش مصنوعی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 10(40)، 233-263.
6) شیرمحمدی، یزدان، & محمدی، آناهیتا. (1402). استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در ایجاد دانش و تصمیمگیری منطقی بازاریابی برای بهبود عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی. گردشگری و توسعه، 12(4)، 49-63.
7) شیرمحمدی، یزدان، نیک منش، شمس الدین، & حسن نژاد، فائزه. (1399). اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بینالمللی شدن محصول در استارتآپها شرکتهای نوپا. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(2)،
8) عبدی ورمزان، مراد. (1396). بررسی نقش نگرش در رفتار، با تأکید بر رفتارهای مصرفی. كنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، شیراز.
9) علیزاده زوارم، علی؛ رجب زاده، محمدرضا (1396). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید اینترنتی مشتریان با استفاده نظریه رفتار برنامهریزی شده. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 1(3)، 13-32.
10) کاظمیان، محسن؛ حبیبی، علیرضا؛ حبیبی، مرتضی. (1399). بررسی میزان تأثیر سهولت استفاده، سودمندی درکشده و تصویر اجتماعی استفاده از موبایل بانک بر نگرش مشتریان و تمایل مشتریان به استفاده )مورد مطالعه: استفاده کنندگان موبایل بانک تجارت). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(82)، 19-47.
11) مارش، جوئل. (1399). طراحی تجربه کاربری برای مبتدیان. مترجمان حامد گل جان اکبری؛ حسین احمدلو؛ دنا افتاده؛ غلامرضا وحدت؛ فاطمه عجم؛ فاطمه مسیبی؛ محیا اسداللهی؛ مهدی علیپور سخاوی، انتشارات کتاب وارش.
منابع
12) هنری پور، محمد. (1400). تأثیر ارائه آنلاین محصولات بر نگرش برند و قصد خرید با توجه به نقش میانجی لذت درک شده و اطلاع رسانی مؤثر در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا. نخستین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، اهواز.
13) یداله زاده طبری، ناصر علی؛ آبرود، الهام. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش مشتریان به خرید از فروشگاههای اینترنتی. کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، تهران.
14) Abdullah، D.، Jayaraman، K.، Shariff، D. N.، Bahari، K. A.، & Nor، N. M. (2017). The Effects Of Perceived Interactivity، Perceived Ease Of Use And Perceived Usefulness On Online Hotel Booking Intention: A Conceptual Framework. International Academic Research Journal Of Social Science، 3(1)، 16-23.
15) Agag، G.، & El-Masry، A. A. (2016). Understanding Consumer Intention To Participate In Online Travel Community And Effects On Consumer Intention To Purchase Travel Online And WOM: An Integration Of Innovation Diffusion Theory And TAM With Trust. Computers In Human Behavior، 60، 97-111.
16) Al-Swidi، A.، Huque، S. M. R.، Hafeez، M. H.، & Shariff، M. N. M. (2014). The Role Of Subjective Norms In Theory Of Planned Behavior In The Context Of Organic Food Consumption. British Food Journal، 116(10)، 1561-1580.
17) Anand، B. N.، & Shachar، R. (2009). Targeted Advertising As A Signal. QME، 7(3)، 237-266.
18) Beverungen، D.، Müller، O.، Matzner، M.، Mendling، J.، & Vom Brocke، J. (2019). Conceptualizing smart service systems. Electronic Markets، 29(1)، 7-18.
19) Desai، D. (2018). An Empirical Study Of Website Personalization Effect On Users Intention To Revisit E-Commerce Website Through Cognitive And Hedonic Experience. In Data Management، Analytics And Innovation (Pp. 3-19). Springer، Singapore.
20) Duan، X.، & Dai، L. (2018). Study On The Relationship Between Experience Quality، Co-Created Value And Users’ Behavioral Intention Of Making Continuous Contributions On Internet UGC Platforms. Journal Of Service Science And Management، 11(02)، 267.
21) Gao، B.، & Huang، L. (2019). Understanding Interactive User Behavior In Smart Media Content Service: An Integration Of TAM And Smart Service Belief Factors. Heliyon، 5(12)، E02983.
22) Gao، B.، & Huang، L. (2021). Toward A Theory Of Smart Media Usage: The Moderating Role Of Smart Media Market Development. Mathematical Biosciences And Engineering، 18(6)، 7218-7238.
23) Gefen، D. Karahanna، E.، & Straub، D.W. (2003). Trust And TAM In Online Shopping: An Integrated Model. MIS Quarterly، 27 (1)، 51- 90.
24) Guzman، A. L. (2018). What Is Human-Machine Communication، Anyway. Human-Machine Communication: Rethinking Communication، Technology، And Ourselves، 1-28.
25) Homburg، C.، Jozihomburg، C.، Jozić، D.، & Kuehnl، C. (2017). Customer Experience Management: Toward Implementing An Evolving Marketing Concept. Journal Of The Academy Of Marketing Science، 45(3)، 377-401.
26) Kavoura، A.، & Stavrianea، A. (2014). Economic And Social Aspects From Social Media's Implementation As A Strategic Innovative Marketing Tool In The Tourism Industry. Procedia Economics And Finance، 14، 303-312.
27) Koo، C.، Gretzel، U.، Hunter، W. C.، & Chung، N. (2015). Editorial The Role Of IT In Tourism. Asia Pacific Journal Of Information Systems، 25(1)، 99-102.
28) Li، M.، Gu، W.، Chen، W.، He، Y.، Wu، Y.، & Zhang، Y. (2018). Smart Home: Architecture، Technologies And Systems. Procedia Computer Science، 131، 393-400.
29) Liu، Y. (2003). Developing A Scale To Measure The Interactivity Of Websites. Journal Of Advertising Research، 43(2)، 207-216.
30) Munoz-Leiva، F. Hernández-Méndez، J.، & Sánchez-Fernández، J. (2012). Generalising User Behaviour In Online Travel Sites Throughthe Travel 2.0 Website Acceptance Model. Online Informationreview، 36(6)، 879-902.
31) Ostrom، A. L.، Parasuraman، A.، Bowen، D. E.، Patrício، L.، & Voss، C. A. (2015). Service Research Priorities In A Rapidly Changing Context. Journal Of Service Research، 18(2)، 127-159.
32) Peña-García، N.، Gil-Saura، I.، Rodríguez-Orejuela، A.، & Siqueira-Junior، J. R. (2020). Purchase Intention And Purchase Behavior Online: A Cross-Cultural Approach. Heliyon، 6(6)، E04284.
33) Ramaswamy، V.، & Gouillart، F. J. (2010). The power of co-creation: Build it with them to boost growth، productivity، and profits. Simon and Schuster.
34) Rynarzewska، A. I. (2018). Virtual Reality: A New Channel In Sport Consumption. Journal Of Research In Interactive Marketing.
35) Shirmohammadi، Y.، Abyaran، P. (2020). Brand Image of Mystical Spiritual Tours and Tourists’ Satisfaction and Quality of Life. International journal of Tourism، Culture & Spirituality، 4(2)، 165-195.
Https://doi.org.org/10.22133/ijts.2019.188946.1036
36) Shirmohammadi، Y.، Hashemi Baghi، Z. (2021). The Effect of Literary Tourism on Increasing Re-Visits to Tourism Destinations through Spirituality and Authenticity. International journal of Tourism، Culture & Spirituality، 5(1)، 13-36. Https://doi.org.org/10.22133/ijts.2021.136615
37) Sundar، S. S.، Bellur، S.، Oh، J.، Jia، H.، & Kim، H. S. (2014). Theoretical Importance Of Contingency In Human-Computer Interaction: Effects Of Message Interactivity On User Engagement. Communication Research، 43(5)، 595-625.
38) Taufique، K. M. R.، & Vaithianathan، S. (2018). A Fresh Look At Understanding Green Consumer Behavior Among Young Urban Indian Consumers Through The Lens Of Theory Of Planned Behavior. Journal Of Cleaner Production، 183، 46-55.
39) Thomas، O.، Nüttgens، M.، & Fellmann، M. (2017). Smart Service Engineering. Wiesbaden.
40) Venkatesh، V.، Thong، J. Y.، & Xu، X. (2012). Consumer Acceptance And Use Of Information Technology: Extending The Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology. MIS Quarterly، 157-178.
41) Verma، V. K.، & Chandra، B. (2017). An Application Of Theory Of Planned Behavior To Predict Young Indian Consumers' Green Hotel Visit Intention. Journal Of Cleaner Production، 172، 1152-1162.
42) Wagner، G.، Schramm-Klein، H.، & Steinmann، S. (2017). Consumers' Attitudes And Intentions Toward Internet-Enabled TV Shopping. Journal Of Retailing And Consumer Services، 34، 278-286.
43) Wünderlich، N. V.، Wangenheim، F. V.، & Bitner، M. J. (2013). High Tech And High Touch: A Framework For Understanding User Attitudes And Behaviors Related To Smart Interactive Services. Journal Of Service Research، 16(1)، 3-20.