تحلیل و بررسی موانع ارتباطی و فرهنگی توسعه گردشگری پزشکی و سلامت با استفاده از مدلسازی تفسیری ساختاری (مطالعهی موردی: شهرستان مشکینشهر)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
احد نوروززاده
1
,
مهدی حسینی
2
,
مجید معتمدی
3
1 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
تاریخ دریافت : 1400/03/10
تاریخ پذیرش : 1400/04/16
تاریخ انتشار : 1400/06/01
کلید واژه:
موانع ارتباطی,
گردشگری پزشکی و سلامت,
مدلسازی تفسیری ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع ارتباطی توسعه گردشگری پزشکی و سلامت و همچنین طراحی و آزمون مدل مفهومی این موانع با توجه به ماهیت میان فرهنگی گردشگری پزشکی و سلامت با استفاده از مدلسازی تفسیری ساختاری میباشد. شناسایی مهمترین موانع ارتباطی و فرهنگی توسعه گردشگری پزشکی و سلامت در جامعه مورد بررسی، طراحی مدل این موانع با روش مدلسازی تفسیری ساختاری و در نهایت، آزمون فرضیههای حاصل از این مدل در یک نمونه 150 نفری، سه مرحله طی شده در این پژوهش میباشند. نتایج پژوهش نشان داد که موانع ارتباطی و فرهنگی توسعه گردشگری پزشکی و سلامت عبارتند از: نبود شناخت، تفاوت زبانی ادراکشده، نبود اعتماد، تفاوت فرهنگی ادراکشده، تعصب و برخورد کلیشهای. همچنین به شرط جمعآوری و دستهبندی عوامل اثرگذار بر مفهوم گردشگری پزشکی و سلامت توسط مدیران تصمیمگیر در حوزههای مربوطه، این موضوع میتواند راهگشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در ایجاد و افزایش درآمد ارزی برای کشور باشد.
چکیده انگلیسی:
The aim of this study is to identify the communication barriers to the development of medical and health tourism and also to design and test the conceptual model of these barriers according to the intercultural nature of medical and health tourism. Identifying the most important communication barriers to the development of medical tourism and health, designing a model of these barriers with structural interpretive modeling and finally, testing the hypotheses of this model in a sample of 150 people, are the three steps in this study. The results showed that the communication and cultural barriers to the development of medical and health tourism are: lack of knowledge, perceived linguistic differences, lack of trust, perceived cultural differences, prejudices and stereotypes. Also, provided that managers collect and categorize the factors affecting the concept of medical tourism and health, this issue can be a way for trustees and officials in the field of health in creating and increasing foreign exchange earnings for the country.
منابع و مأخذ:
اسعدی، م.، باصولی، م.، باصولی، م. 1399. تحلیل زیرساختهای گردشگری سلامت با رویکرد نگاشت شناختی. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50): 297-227.
آرامش، ح.، تباوار، ع.، یعقوبی، ن.، درخشان، ع. 1399. تأثیر بازاریابی سبز بر گردشگری پزشکی با نقش میانجی فناوری. فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 19(41): 155-137.
بدیعی، ف.، ابراهیمی، ع.، دیدهخانی، ح. 1395. شناسایی و رتبهبندی راهکارهای توسعة گردشگری پزشکی؛ مطالعه موردی استان گلستان. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4): 36-25.
تقیزاده یزدی، م.، شامی، م.، حقیقی، م.، ابوهاشمآبادی، ف. 1395. شناسایی مولفهها و تعیین محتوای وبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33): 18-1.
پاپلی یزدی، م.، سقایی، مهدی. 1390. گردشگری ماهیت و مفاهیم. چاپ اول. سمت. صفحه 18.
جباری، ع. 1387. تعیین الگوی گردشگری پزشکی در ایران. پایاننامه دکتری تخصصی رشته مدیریت مراقبتهای بهداشتی، دانشگاه تهران. 302.
حسینی، م.، اسعدی، م. 1392. بررسی موانع ارتباطی توسعه گردشگری درمانی در ایران. فصلنامه بیمارستان، 13(1): 89-79.
حسینینژاد، ر.، دریاباری، ج. 1396. بررسی نقش گردشگری در توسعه پایدار منطقهای، مطالعه موردی: گردشگری سلامت استان اردبیل. فصلنامه جغرافیا(برنامهریزی منطقهای)، 7(3): 63-55.
دلگشایی، ب.، رواقی، ح.، ابوالحسنی، ن. 1391. ارزیابی اهمیت عملکرد گردشگری پزشکی در استان تهران از دیدگاه گردشگران پزشکی و ارائهکنندگان خدمات پزشکی. فصلنامه بیمارستان، 11(1): 72-63.
دهقان، ر.، رشادتجو، ح.، طالبی، ک.، درگاهی، ح. 1399. تحلیل راهبردی صنعت گردشگری سلامت ایران در دوران کرونا. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 14(6): 534-519.
ساعی، علی. 1386. منطق حل مسأله علمی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 11(53): 152-117.
شیخیچمان، م. 1399. نقش گردشگری سلامت در رونق بخشی به اقتصاد سلامت ایران. فصلنامه مدیریت سلامت، ۲۳ (۲): 10-9.
ضرابی، ا.، اسلامی، ص. 1390. سنجش تأثیرات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیستمحیطی توسعة گردشگری (مطالعه موردی شهرستان مشکینشهر). فصلنامه پژوهشهای جغرافیای انسانی، 75(43): 52-37.
مروتی شریف آبادی، ع.، اسدیان اردکانی، ف. 1392. ارائه مدل توسعه گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری در استان یزد. نشریه مدیریت سلامت، 53(11): 33-30.
مسعودیاصل، ا.، اخوان بهبهانی، ع.، شجاعی باغینی، د. 1389. نگاهی به گردشگری سلامت با تاکید بر استان گهکیلویه و بویراحمد. همایش منطقهای توریسم و توسعه، یاسوج، 21(7): 4-2.
منصوریار، س.، شجاعی، م.، ساده، ا. 1396. ارزیابی روابط درونی توانمندسازهای گردشگری پزشکی با بهرهگیری مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM). فصلنامه گردشگری و توسعه، 6(3): 38-18.
نصیریپور، ا.، سلمانی، ل. 1389. نقش توانمندی بیمارستانهای تهران در توسعه توریسم درمانی. فصلنامه بیمارستان، 9(3-4): 68-57.
واعظی، ر.، چگین، م.، اصلیپور، ح. 1396. جایگاه خط مشی گردشگری سلامت در توسعة اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی. فصلنامه مدیریت دولتی، 9(4): 664-641.
Comerio, N., Strozzi, F. 2019. Tourism and its economic impact: a literature review using bibliometric tools. Tourism Econ. 25, 109–131.
Dalen, J.E., Alpert, J.E. 2019. Medical Tourists: Incoming and Outgoing. The American Journal of Medicine, 132(1): 9-10.
Gola, S. 2015. International trade and health equity: Have benefits of medical tourism ‘Trickled Down’ to India’s poor? International Trade & Health Equity: Medical Tourism, 1: 1-20.
Huang, Y., Coelho, V.R. 2017. Sustainability performance assessment focusing on coral reef protection by the tourism industry in the coral Triangle region. Journal of Tourism management, Vol.59: 510-527.
Huang, Y., Xu, H.G., 2018. Therapeutic landscapes and longevity: wellness tourism in Bama. Soc. Sci. Med. 197, 24–32.
Jutamas, R., Ilian, A. 2011. Marketing strategies for promoting medical tourism in Thailand, Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, 3(2): 95-105.
Kelly, C. 2018. I Need the Sea and the Sea Needs Me: symbiotic coastal policy narratives for human wellbeing and sustainability in the UK. Mar. Pol. 97, 223–231.
Lee, H.K., Fernando, Y. 2015. The antecedents and outcomes of the medical tourism supply Chain. Tourism Management, 46(1): 57-148.
Sage A. 1977. Interpretive Structural Modeling: Methodology for Large-scale Systems. McGraw-Hill. New York. p 93.
Ulanova, A. 2015. Medical Tourism Demand for Cuban Medical Tourism by Russian Consumers, Bachelor’s Thesis School of Tourism and Hospitality Management Degree Programmed in Tourism Bachelor of Hospitality Management, Lapland University of Applied Sciences.
WTO (World Tourism Organization), Collection of Tourism Expenditure Statistics. [Online]. WTO. 1995, 1-101. Available at: http://pub.worldtourism.org/ Web Root/Store/ Shops/Info shop/Products/1034/1034-1.pdf
_||_