شاخص های رضایتمندی و وفاداری گردشگران ورودی به شهرستان سرعین از بعد جاذبه ها
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگریسعید رجائی مستعلی بیگلو 1 , الهامه نعمت زاده 2 , مسلم قاسمی 3
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
3 - گروه اموزشی جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: گردشگری, جاذبه های گردشگری, سرعین, وفاداری گردشگران, رضایت مندی گردشگران,
چکیده مقاله :
یکی ازمولفه های مهم در گردشگری رضایتمندی و وفاداری گردشگران می باشد احساس رضایت از مقصد از یک سو و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان از سوی دیگر باعث بازدید مکرر از مقاصدگردشگری می شود، هدف از این پژوهش شناسایی شاخص های موثر در رضایتمندی و وفاداری گردشگران ورودی به شهرستان سرعین می باشد،که نقش اصلی را در کسب درآمدهای حاصل از گردشگری ایفا می کند،پژوهش مورد نظر از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و روش جمع آوری داده ها پیمایشی می باشد، بعد از بررسی ۲۷ شاخص مورد مطالعه این نتایج به دست امد، که۱۷ شاخص ازجمله: ایمنی مناطق مورد بازدید، جذابیت جاذبه ها، کیفیت آب های درمانی در رضایتمندی و وفاداری گردشگران موثر بوده اند، اما ۱۰ شاخص از جمله: اطلاع رسانی بخش دولتی درمورد جاذبه های گردشگری، اطلاع رسانی بخش خصوصی درمورد جاذبه های گردشگری، راهنمایی مناسب گردشگران درمورد جاذبه ها در رضایتمندی و وفاداری گردشگران موثر نبوده اند، همچنین براساس میانگین بدست آمده ازمجموعه شاخص ها مشخص شدکه میانگین تجربی از میانگین نظری که ۳ بیشتر است بنابراین رابطه بین رضایتمندی و وفاداری گردشگران و جاذبه های گردشگری مورد تایید قرار گرفت، و مشخص شد،6/65 درصد پاسخ دهندگان برای سومین بار یا بیشتر است، که از شهرستان سرعین بازدید می کنند، و این بیانگر آن است، اکثرا گردشگران از جاذبه های گردشگری این شهرستان رضایت دارند، و این خود باعث ایجاد وفاداری در گردشگران و بازدید مکرر آنها از این مکان توریستی زیبا می شود.
One of the important components in tourism is tourists 'satisfaction and loyalty. Feeling satisfied with the destination on the one hand and encouraging friends and acquaintances on the other hand causes frequent visits to tourist destinations. The purpose of this study is to identify effective indicators in tourists' satisfaction and loyalty. The entrance to the city is fast,Which plays the main role in earning income from tourism, the research in terms of purpose and practical nature and in terms of descriptive-analytical research method and survey data collection method, after reviewing 27 indicators studied these results It was found that 17 indicators, including: safety of visited areas, attractiveness of attractions, quality of therapeutic water have been effective in tourist satisfaction and loyalty, but 10 indicators, including: informing the public sector about tourist attractions, informing the private sector about Tourist attractions, proper tourist guidance about attractions have not been effective in tourist satisfaction and loyalty,Also, based on the average obtained from the set of indicators, it was found that the experimental average is higher than the theoretical average, which is 3, so the relationship between satisfaction and loyalty of tourists and tourist attractions was confirmed, and it was found that 65.6% of respondents for the third time or more They visit Sarein city, and this indicates that most tourists are satisfied with the tourist attractions of this city, and this in itself creates loyalty among tourists and their frequent visits to this beautiful tourist place.
1-ابراهیم پور، حبیب و همکاران، 1390، عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل، مطالعه موردی: منطقه گردشگری سرعین، فصل نامه مطالعات گردشگری، شماره 14.
2-ابراهیم زاده، عیسی، و همکاران،1392، شناسایی و اولویت بندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو مطالعه موردی: گردشگران شهر بروجرد، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال سوم/شماره مسلسل نهم/پاییز1392.
3-آقایی، پرویز و همکاران(1393)،تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری مورد پژوهی:گردشگران شهرستان قروه، فصلنامه فضای گردشگری، سال چهارم،شماره 14.
4-تقوی، مهدی و علی قلی پور سلیمانی (1388)، عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران، پژوهشنامه اقتصادی، سال نهم، شماره سوم، ص172-157.
5-جان. سی، هندرسن، (1393)، مدیریت بحران در صنعت گردشگری علتها و پیامدها، ترجمه؛ محمد رضا گوهری، انتشارات مهکامه، تهران.
6-جمالی، حسین و همکاران، 1397، ارزیابی مؤلفههای تاثیرگذار بررضایتمندی ازمقاصدگردشگری مطالعه موردی: شهرهای ساحلی استان بوشهر، فصلنامه گردشگری شهری، شماره3، پاییز1397
7-حسینی، میرزاحسن؛ رضایی، مهدی(1391)، بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در بازار فرآوردههای لبنی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، ش 38، ص 57-79.
8-حقیقی نسب، منیژه و دیگران ( 1393 )، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 4.
9-زنگنه، یعقوب و شمس الله زاده، یاسر (1391)، بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت، گردشگری )مطالعه موردی: کلان شهر تبریز(، نشریه علمی پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، دوره 16، شماره 41: 168-153
10-شیری، اردشیر و همکاران (1396)، تأثیر خدمت گرایی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات در صنعت هتل داری:(مورد مطالعه: هتل پارس کرمان(، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال ششم، شمارة 11 ، تابستان 96، ص 39-62.
11-عباسی، عباس و همکاران(1396)، شکل گیری وفاداری به مقصد باتجربه مقصد، تصویر مقصد و رضایت از مقصد، نشریه علمی- پژوهشی کاوشهایی مدیریت بازرگانی، سال نهم، شماره هفدهم، بهار و تابستان
12-عبدالوند، محمدعلی و عبدلی، کیوان. (1387)، بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بانک تجارت، مجله مدیریت بازاریابی، 3(5)، 1-20.
13-غفاری آشتیانی، پیمان و اسکندری مهرآبادی، علیرضا (1390)، ارزیابی رابطه بین ویژگیهای برند وفاداری، رضایت از فروشگاه و وفاداری به فروشگاه )مطالعه موردی: فروشگاه رفاه اراک(، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 10.
14-غفاری، م. و همکاران(1392)، بررسی نقش گردشگران کنونی در ترغیب گردشگران آتی برای مسافرت به مقصد گردشگری شیراز، برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، 146-158.
15-فنی، زهره؛ برغمدی، مجتبی؛ اسکندرپور، مجید و سلیمانی، منصور(1391)، سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 7، شماره 20: 48-31.
16-Anderson, E. W., Fornell, C. & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3): 53–66.
17-Barutcu, S. & Dogan, H. & Unguren, E. (2011). "Tourists' perception and satisfaction of shopping in Alanya region: A comparative analysis of differentnationalities". Procedia Social and Behavioral Science 24: 1049-1059.
18-Bastida, U., & Huan, T. C.(2014).Performance evaluation of tourism websites'information quality of four global destination brands: Beijing, Hong Kong, Shanghai, and Taipei. Journal of Business Research, 67(2), 167-170.
19-Berezan, O., Raab, C., Yoo, M., & Love, C. 2013. Sustainable hotel practices and nationality: The impact on guest satisfaction and guest intentionto return.International Journal of Hospitality Management, 34, 227-233
20-Cong, Chi Le & Dam, Xuan Dong. (2017) factors affecting European tourists satisfaction in Nha Trang city (perceptions of destination quality), International Journal of Tourism Cities, Vo1.3, No.4,pp.350-362.
21-Deng and Partners (2010).Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International Journal of Information Management, 30(4), 289-300.
22-Forgas-Coll, S., Palau-Saumell, R., Sánchez-García, J., & Callarisa-Fiol L. J. (2012). Urban destination loyalty drivers and cross-national moderator effects: The case of Barcelona. Tourism Management, 33(6), 1309-1320.
23-Gao, B. W., & Lai, I. K. W. (2015). The effects of transaction-specific satisfactions and integrated satisfaction on customer loyalty. International Journal of Hospitality Management, 44, 38-47.
24-Gee, C.Y., (1382), "International Tourism a Global Perspective, UNWTO". Translated By Parsayan and Aarabi, Second Edition, Bureau, Cultural Research
25-Javid, Seyidov.& Roma, Adomaitiene. (2016) factors influencing local tourists decision-making on choosing a destination (case study: of Azarbaijan), journal ekonomika,VO1.95,No.3,pp.111-127.
26-Lee, S., Jeon, S., & Kim, D. (2011). The impact of tour quality and 23-tourist satisfaction on tourist loyalty: The case of Chinese tourists in Korea. Tourism Management, 32(5), 1115-1124
27-Spreng, R.A. and Chiou, J.S. (2002). A Cross-cultural Assessment of the Satisfaction Formation Process, European Journal of Marketing, 36(7): 829–839.
28-World Tourism Organisation (2000). 'Tourism 2020 Vision', 6, South Asia, p 11.
29-World Tourism Organization. (1999),Tourism : 2020 Vision, Executive summary, WTO, Madrid.
_||_