تحول دیجیتال و بررسی تغییر زیرساخت ها و نگرش ها بر مبنای فروش آنلاین در گردشگری (مورد مطالعه: شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگریامیرمسعود لوافان 1 , امیر گندمکار 2
1 - مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: گردشگری, زیرساخت ها, دیجیتال, آنلاین,
چکیده مقاله :
اهمیت موضوع گردشگری با توجه به کاهش درآمد نفت و مشکلات بازگشت درآمد نفتی به کشور در سال های اخیر پررنگ تر از قبل شده است. سهم گردشگری ایران نسبت به گردش مالی جهانی گردشگری و همچنین آمار ورودی و ضریب اشغال هتل ها در سه سال اخیر رشد فزاینده ای داشته است که این رشد درآمدی تاثیر مستقیم بر زندگی عامه مردم ایران خواهد داشت. تاثیر اینترنت و اتکای نسل حاضر بر فناوری های جدید مبتنی بر IT در سیستم گردشگری در سه سال اخیر در دنیا و بالاخص در ایران رشد چشمگیری داشته است. استفاده از اسمارت فون ها و اپلیکیشن های رزرو در مشاغل مختلف نشان دهنده تغییر ماهیت خرید حضوری به آنلاین بوده و کم شدن هزینه های حمل و نقل و همچنین تسریع در انجام کارها مزید بر افزایش این نوع خرید می باشد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات از مدیران هتل ها و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی شهر اصفهان در بازه زمانی 1397به بررسی تغییر زیرساخت های مورد نیاز در جهت رشد گردشگری آنلاین پرداخته شده است. آمار بدست آمده از طریق نرم افزار spss طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی نشان دهنده باور دست اندرکاران صنعت گردشگری به تحول دیجیتال و فروش آنلاین به جهت رونق در آینده گردشگری و مراکز اقامتی شهر اصفهان می باشد.
The importance of tourism with regards to reductions in oil revenues and the problems of returning oil revenues to the country has become more intense in recent years. The share of tourism in Iran in terms of global tourism turnover, as well as the number of entries and the rates of hotel occupancy have grown steadily over the past three years, the income growth of which will have a direct impact on the lives of the Iranian people. The effect of the Internet and the current generation reliance on IT-based new technologies in the tourism industry have grown dramatically in the world, especially in Iran, over the last three years. The use of smartphones and the reliance of a significant percentage of Iranian people Iran to reserve applications in various businesses indicate the shift in the nature of the purchase from the in-person basis to the online condition, and the reduction of transportation costs as well as accelerating the implementation of activities are among the reasons for increasing this type Shopping. Using a questionnaire and by collection of information from hotel directors and managers of travel agencies in Isfahan during the period of 2018, this study has dealt with examining the changes in the required infrastructures for the growth of online tourism. The statistics obtained through the SPSS software are herewith categorized and analyzed.
-آیتی مهر، م؛ حاجت زاده، س و بهداروند، س، (1396). استراتژیهای بازاریابی، ریسکهای مشاهده شده و اطمینان 2-مشتری به رفتار خرید آنلاین، کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم فناوری، ص 1-24.
3-بیگ پور، م و رحیم زاده، ا، (1395). بررسی عوامل مرتبط با کانال (وب سایت) مؤثر بر تمایل مشتریان به رزرو آنلاین هتل بینالمللی پارسیان کرمانشاه، کنفرانس بینالمللی کسب و کار: فرصتها و چالشها، رشت، ایران، ص 1-13.
4-تاج الدین، ع، (1396). بررسی موانع استقرار تجارت الکترونیکی در صنعت گردشگری کشور، کنفرانس بینالمللی مدیریت کاربردی و چابک سازی سازمانی، تهران، ایران، ص 1-9.
5-حیدری، ر، (1387). مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت، تهران.
6-قزل ایاغ، م، (1392). تجارت الکترونیک مبنی بر اینترنت، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی.
7-ویسی، هـ، (1396). بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران، دوره7، شماره25.
8- chu Chan. I., Lam. L. W., Chow. W. C. and Fong. L. H. N., (2017). The effect of online reviews om hotel booking intention: The role of reader- reviewer similarity, International Journal of Hospitality Management, 66, pp 54-65.
9-Cronin. J, Brady. M and Huh. G. T. (1990). Assessing the effects of quality, perceived value and customer satisfaction on consumer behavioral intention service environment. Journal of retailing, 76(2).
10-Gavilan. D., Avello. M., Navarro. G. M., (2018). The influence of online ratings and reviews on hotel booking consideration, Tourism Management, 66, pp 53-61.
11-Law. R., (2015). Distribution channel in hospitality and tourism: Revisiting disintermediation from the perspectives of hotels and travel agencies, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27.
12-Liao. Z. and Shi. X., (2017). Web functionality, web content, information security, and onine tourism service continuance, Journal of Relating and Consumer Services, 39, pp 258.263.
13-Lu. A. C., Gursoy. D. and Lu. C. Y. R., (2016). Antecedents amd outcomes of consumers' confusion in the online tourism domain, Annals of Tourism Research, 57, pp 76-93.
14-Lui. T. W., Bartosiak. M., Piccoli. G., and Sadhya. V., (2018). Online review response strategy and its effect on competitive performance, Tourism Management, 67, pp 180-190.
15-WTO., (2011). Definition of cultural tourism, in Richards, G.(1993), Cultural tourism in Europe, in Cooper, C.P. & Lockwood, A. (ed) Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management, pp.131, Great Britain, John Wiley & Sons Ltd.
_||_