یکپارچهسازی زنجیره تأمین و تأثیر آن بر پایداری توسعه صادرات و بازاریابی در صنعت گردشگری با تکیهبر نقش آژانسها (مطالعهای در آژانسهای مسافرتی شهر تبریز)
محورهای موضوعی :
مربوط به گردشگری
هما سروری لاله
1
,
حسین قره بیگلو
2
,
بهجت آب چر
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، گروه مدیریت، عجب شیر، ایران
2 - هیات علمی- مدیر گروه- گروه مدیریت- دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر
3 - استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر- گروه مدیریت
تاریخ دریافت : 1398/06/12
تاریخ پذیرش : 1398/07/07
تاریخ انتشار : 1398/09/01
کلید واژه:
صنعت گردشگری,
واژگان کلیدی: زنجیره تأمین,
پایداری توسعه صادرات و بازاریابی,
چکیده مقاله :
امروزه توجه به گردشگری بهعنوان یکـی از بخشهای مهـم و تأثیرگذار در اقتصـاد جهان و کشورها بهسرعت در حـال گسـترش اسـت. محیط بهشدت رقابتی صنعت، بنگاههای فعال درزمینه گردشگری را وادار میکند تا به دنبال روشهای جدیـدی بـرای بهبـود مزیتهای رقـابتی خـود باشـند و مـدیریت زنجیره تأمین گردشگری اثربخش، یکی از استراتژیهایی است که بنگاههای فعال درزمینه گردشـگری میتوانند بـرای افـزایش مزیـت رقـابتی خـود مورداستفاده قـرار دهند. مقاله حاضر به بررسی "یکپارچهسازی زنجیره تأمین و تأثیر آن بر پایداری توسعه صادرات و بازاریابی در صنعت گردشگری " بهعنوان عاملی برای رونق تولید گردشگری و افزایش گردشگران ورودی و اهمیت درآمدزایی آن میپردازد. جامعه هدف این پژوهش کارمندان آژانسهای مسافرتی شهر تبریز با استفاده از جدول مورگان و بهصورت نمونهگیری خوشهای میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته میباشد. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و ازنظر هدف کاربردی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS21 و آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون استفادهشده است .آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون استفادهشده است.بر اساس نتایج پژوهش مشخص گردید که متغیر یکپارچه سازی زنجیره تامین67 درصد متغیر وابسته پایداری توسعه صادرات و60 درصد متغیر وابسته بازاریابی در صنعت گردشگریرا می تواند پیش بینی کند.
چکیده انگلیسی:
Today, tourism is rapidly expanding as one of the most important and influential sectors in the world economy and countries. The highly competitive environment of the industry compels tourism firms to look for new ways to improve their competitive advantage and effective tourism supply chain management is one of the strategies that tourism operators can employ. This article examines "Supply Chain Integration and its Impact on Sustainability of Export Development and Marketing in the Tourism Industry" as a factor to boost tourism production and increase incoming tourists and the importance of revenue generation. The target population of this study is employees of travel agencies in Tabriz using Morgan table and cluster sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire. The research is a descriptive correlational one and it is applied in terms of purpose. SPSS21 software and regression tests were used to analyze the data. regression tests were used to analyze the data.The results showed that supply chain integration variable can predict 67% dependent variable of export sustainability and 60% dependent variable of marketing in tourism industry.
منابع و مأخذ:
آب چر، بهجت؛ قره بیگلو، حسین،(1398)، "مطالعه اثرگذاری عوامل فرهنگی بر توسعه صنعت گردشگری در استان آذربایجان شرقی"، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، دوره8، شماره30، 18-1.
اسمعیل زاده مرنه زینب، نوروزی قورمک هدیه، محسنی زنوزی سید جمالالدین،(1396)، "مقایسه تأثیر استراتژی جایگزینی واردات و استراتژی توسعه درونزا بر توسعه پایدار منطقهای"، اولین همایش بینالمللی برنامهریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقهای رویکردها و کاربردها، دانشگاه کردستان، 13 و 14 اردیبهشت.
باستانی محمد، کتابی سعیده، قندهاری مهسا،(1393)،"ارائه یک مدل تلفیقی برای تخصیص محصولات به توزیعکنندگان در زنجیره تأمین با استفاده از تحلیل پوششی دادهها و برنامهریزی آرمانی، مطالعه موردی صنعت خودرو، مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن"، سال11، شماره1، صص 131-119.
تاجدینی کیهان، احمدیان علیاشرف، معطوفی علیرضا،(1394)، "جایگاه فضای «کسبوکار باثبات» در توسعه صادرات پایدار؛ مطالعه صادرکنندگان ایرانی"، فرایند مدیریت توسعه، دوره 28، شماره1، پیاپی91.
حیاتی محمد، عطایی محمد، خالو کاکایی رضا ، صیادی احمدرضا،(1393)، "ارزیابی و رتبهبندی ریسک در زنجیره تأمین با استفاده از روش تحلیل تاکسونومی(مطالعه موردی: مجتمع ذوبآهن اصفهان)"، مجله تحقیق در کاربردهای آن، سال11، شماره1، پیاپی 40، صص103-85.
شفیعی مرتضی، رضایی ذبیحالله، ابراهیمی عباس،(1388)، "مدیریت راهبردی زنجیره تأمین"، تهران، انتشارات ترمه.
ضیایی محمود، محمود زاده سید مجتبی، شاهی طاهره،(1396)،" اولویتبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت گردشگری"، جغرافیا و توسعه، شماره46، صص 34-19.
فکور ثقیه امیرمحمد، الفت لعیا، فیضی کامران، امیری مقصود،(1393)، "مدلی برای قابلیت ارتجاعی زنجیره تأمین برای رقابتپذیری در شرکتهای خودروسازی ایران"، مدیریت تولید و عملیات، دوره5، پیاپی8، شماره1، صص161-111.
قره بیگلو حسین، شادی دیزجی بهنام،(1390)،"بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم (مطالعه موردی: آژانس های مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی)"، نشریه جغرافیایی فضای گردشگری، دوره1، شماره1، صص 161-145.
نیلی پور طباطبایی اکبر، خیامباشی بیژن، کرباسیان مهدی، شریعتی محمد،(1391)،"بهینهسازی کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین و بازاریابی محصولات هوائی به روش"AHP، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره2، شماره2، صص 164-143.
Ai Chin Thoo, Huam Hon Tatb, Zuraidah Sulaiman,(2015),” Green Supply Chain Management, Environmental Collaboration and Sustainability Performance”, Procedia CIRP ,26 , 695 – 699.
De Sousa Jabbour Ana Beatriz Lopes, Chiappetta Jabbour Charbel Jose, Latan Hengky, Teixeira Adriano Alves, Caldeira de Oliveira Jorge Henrique ,(2015),” Reprint of ‘‘Quality management, environmental management maturity, green supply chain practices and green performance of Brazilian companies with ISO 14001 certification: Direct and indirect effects’’, Transportation Research Part E ,74 ,pp. 139–151.
Dubey Rameshwar, Gunasekaran Angappa, Papadopoulosc Thanos, Childed Steve ,(2015),” Green supply chain management enablers: Mixed methods research”, S U S TA I N A B L E P R O D U C T I O N A N D C O N S U M P T I O N.
Kabra Gaurav, Ramesh A., Arshinder Kaur,(2015), “Identification and prioritization of coordination barriers in humanitarian supply chain management”, International Journal of Disaster Risk Reduction,13,128–138.
Lee, C., Change, C., (2018), Tourism development and economic growth: A closer look at panels, Tourism Management 29(1), pp. 180‐
Sigala, M., (2018), A supply chain management approach for investigating the role of tour operators on sustainable tourism: the case of TUI, Journal of Cleaner Production (16), pp. 1589– 1599.
UNWTO, (2010), Tourism Outlook Seminar: World Tourism: 2009 and Beyond, World Tourism Organization, pp. 1-45.
Zhang, X., Song, H., Q.Huang, G., (2009), Tourism Supply Chain Management: A new research agenda, Tourism Management (30), pp. 345-358.
Zou, Z., Tseng, T. L., Sohn, H., Song, G., Gutierrez, R., (2011). A rough set based approach to distributor selection in supply chain management. Expert Systems with Applications, 38, 106-115.
_||_