تدوین و ارزیابی شاخصهای مؤثر بر وفاداری گردشگران پزشکی خارجی کلانشهر اهواز
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
مجید گودرزی
1
*
,
زهرا سلطانی
2
,
ابتسام آل بوبالدی
3
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران،
2 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران،
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران،
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف بررسی، تدوین و ارزیابی شاخصهای کلیدی مؤثر بر وفاداری گردشگران پزشکی خارجی در کلانشهر اهواز انجامشده است. این پژوهش با تمرکز بر شهر اهواز بهعنوان یک مقصد بالقوه گردشگری پزشکی در ایران، به دنبال شناسایی و سنجش عواملی است که میتوانند وفاداری گردشگران خارجی را تحت تأثیر قرار دهند. در این پژوهش رتبهبندی 30 شاخص بر اساس 5 متغیر شاخص میباشد که توسط دو روش PSI و تاپسیس انجام شد. نتایج هر دو روش پژوهش نشان داد در بین 30 شاخص که شفافیت هزینهها رتبه اول را کسب کرده است. تخفیفها و پکیجهای ویژه رتبه دوم و پذیرش فرهنگی گردشگران به ترتیب رتبههای دوم و سوم را کسب کردهاند. در این پژوهش نیز از روش بهترین-بدترین (Best-Worst method) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که وفاداری گردشگران پزشکی خارجی در کلانشهر اهواز به مجموعهای پیچیده از عوامل وابسته است و صرفاً تمرکز بر یک یا دو عامل، نمیتواند به موفقیت در این زمینه منجر شود. بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت خدمات گردشگری پزشکی در اهواز ارائهشده است. این پیشنهادها شامل ارتقای استانداردهای درمانی، بهبود خدمات پشتیبانی، ارائه قیمتهای شفاف و رقابتی، بهبود زیرساختهای گردشگری و توجه بیشتر به جنبههای فرهنگی و ارتباطی است.
This study aims to identify, develop, and evaluate key indicators affecting the loyalty of international medical tourists in the metropolis of Ahvaz. Focusing on Ahvaz as a potential medical tourism destination in Iran, the study seeks to identify and measure the factors that influence foreign tourists’ loyalty. In this research, 30 indicators were ranked based on five key variables using the PSI and TOPSIS methods. The results from both methods indicated that among the 30 indicators, cost transparency ranked the first, while special discounts and packages ranked the second, and cultural acceptance of tourists ranked the third. Additionally, the Best-Worst Method (BWM) was employed in the study. The findings revealed that the loyalty of international medical tourists in Ahvaz is influenced by a complex set of factors, and merely focusing on one or two aspects cannot ensure success in this field. Based on the study’s findings, several recommendations have been proposed to improve the quality of medical tourism services in Ahvaz. These recommendations include enhancing healthcare standards, improving support services, providing transparent and competitive pricing, developing tourism infrastructure, and paying greater attention to cultural and communication aspects.