ارائه الگوی راهبردهای قیمت گذاری با مکان یابی استخر های ورزشی شهر تهران و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزیعلی زمانی مقدم 1 , ساناز سروری 2 , جواد غلامیان 3 , حسین پیمانی زاد 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی . ،گروه تربیت بدنی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد . ایران.
2 - استادیار عضو هیئت علمی ،گروه تربیت بدنی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد . ایران.
3 - استادیار عضو هیئت علمی ،گروه تربیت بدنی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد . ایران.
4 - دانشیار گروه تربیت بدنی- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه آزاد مشهد
کلید واژه: قیمتگذاری, استخر , سیستم اطلاعات جغرافیایی, شهر تهران.,
چکیده مقاله :
یکی از قوانین نانوشتۀ دنیای تجارت این است که همۀ کسبوکارها برای جذب مشتری باید قیمتی را انتخاب کنند که یا کمتر، برابر یا کمی بالاتر از قیمت رقبا باشد.هدف از مطالعه حاضر ارائه الگوی راهبردهای قیمت گذاری دراستخر های ورزشی شهر تهران از طریق مکان یابی استخر ها با GIS می باشد .این مطالعه از دسته تحقیقات توصیفی پیمایشی است که به شکل آمیخته (کمی ، کیفی ) انجام شده است .جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (مدیران کسب و کارهای خدماتی ورزشی درجه یک در سطح کشور، مدیران بازاریابی ورزشی فدراسیون های ورزشی و نفر از اساتید بازاریابی ورزشی که پژوهش هایی در زمینه بازاریابی ورزشی و قیمت گذاری داشتند می باشند) پس از انجام ٢٠ مصاحبه با صاحبنظران، با استفاده از روش گلوله برفی کدها به حد اشباع نظری رسیدند .جامعه آماری در بخش کیفی شامل استخر های ورزشی شهر تهران است که شامل 119 استخر ورزشی که 20 استخر برتر به شکل نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و محقق با مراجعه به این استخر ها امکانات آنها را بررسی و ثبت کرد . تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از رویکرد گلیزر ودر بخش کمی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی صورت گرفت .در نهایت با انجام فرایند سه گام کدگذاری (باز، انتخابی و نظری) برای ارائه مدل راهبردهای قیمتگذاری در مراکز ارائه کننده خدمات ورزشی تعداد ١٤٣ کد اولیه بدست آمد که در قالب 61 مفهوم و 6١٠ مقوله اصلی طبقهبندی شدند. با توجه به اینکه مهم ترین مولفه های جلب مشتری قیمت بلیط مراکز خدماتی رفاهی از قبیل استخرها است. مدیران مراکز ارائه کننده خدمات ورزشی تجهیزات و وسایل مورد نیاز را از نظر کیفیت مناسب، ایمنی و استاندارد، متناسب بودن وسایل با تعداد مراجعه کنندگان توجه ویژه به فضای فیزیکی مراکز ارائه کننده خدمات ورزشی کنترل نمایند و بر اساس خدماتی که به مشتریان ارائه میدهند قیمتگذاری را تدوین کنند.
One of the unwritten rules of the business world is that all businesses must choose a price that is lower, equal or slightly higher than the competitors' prices to attract customers. The pools are with GIS. This study is a survey descriptive research that was conducted in a mixed (quantitative, qualitative) way. sports federations and one of the professors of sports marketing who had researches in the field of sports marketing and pricing) after conducting 20 interviews with experts, using the snowball method, the codes reached the theoretical saturation limit. The statistical community in the qualitative section It includes sports pools in Tehran city, which includes 119 sports pools, the top 20 pools were selected through targeted sampling, and the researcher checked and recorded their facilities by referring to these pools. The data analysis was done in the qualitative part using the Glazer approach and in the quantitative part using the geographic information system. Finally, by performing a three-step coding process (open, selective and theoretical) to provide a model of pricing strategies in sports service providers. A number of 143 initial codes were obtained, which were classified into 61 concepts and 610 main categories. Considering that the most important components of attracting customers are the ticket prices of welfare service centers such as swimming pools. The managers of the centers providing sports services should control the required equipment and tools in terms of proper quality, safety and standard, the appropriateness of the equipment with the number of visitors, paying special attention to the physical space of the centers providing sports services, and pricing based on the services they provide to customers Compile.
Abolhassan Zargar, (1400). Marketing strategies of organizations through social media, Journal of Smart Marketing Management, 2(2), 69-84. Magiran.com/p2354208. .#
Azinfar, Kaveh, Gudarizoram, Abbas, Nowrozi, Mohammad. (1398). the effect of risk dimensions on audit pricing. Financial accounting and audit research. 11(44):155-174.(in Persian)
2. Behtri, Akbar. (1399). Determining and ranking the factors affecting the status of wrestling in the Olympic Games based on the foundational data theory and hierarchical analysis. Doctoral thesis in sports management, Tehran Azad University, Center. (In Persian). .#
Derakhshandeh Qahfarkhi, Seyedah Shirin, 1401, pricing strategies of centers providing sports services (swimming pools, sports clubs, massage centers), the second national conference and the first international semi-virtual leisure conference, Mashhad, https://civilica. Com/doc/1609054. .#
Hosseini Miqan, Munirehsadat, Rezaei Shirzadi, Reza, Fallah, Zain El Abdin. (1399). Effective factors in the pricing of sports services in sports clubs in Golestan province. Journal of management and organizational behavior in sports. 9(1): 1-7. 4. (In Persian). .#
Hosseini Mighan, Munira Sadat and Rezai Shirazi, Reza and Fallah, Zain al-Abidin, 2019, effective factors in the pricing of sports services in sports clubs in Golestan province, https://civilica.com/doc/1496539. .#
God, Hassan. (1389). Investigating the factors related to the satisfaction of the customers of sports facilities in the 15th district of Tehran. Master's Thesis of Physical Education and Sports Sciences, Payam Noor University, Tehran. .(in Persian) .#
Eremin, G. (2018). Analysis of Factors Influencing the Pricing of Transfers in European
Professional Football. Journal of the New Economic Association, 40(4), 174-183. 15. Ezzeddine, M. (2020). Pricing football transfers: determinants, inflation, sustainability, and market impact: finance, economics, and machine learning approaches. #
Felipe, J. L., Fernandez -Luna, A., Burillo, P., de la Riva, L. E., Sanchez-Sanchez, J., & Garcia-Unanue, J. (2020). Money talks: team variables and player positions that most influence the market value of professional male footballers in Europe. Sustainability, 12(9). .#
Liebig Khamsenejad, Hamidreza and Omidfar, Nasreen, 2019, Differential pricing: a review of differential pricing research, the fifth international conference on interdisciplinary research in management, accounting and economics in Iran, Tehran, https://civilica .com. .#
Glaser, B. (1978). ”Theoretical sensitivity”. Advances in the methodology of grounded theory.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. .#
Saidi, Fatima. (1396). Estimation of the price of the players of the top basketball league of Iran with data mining technique. Thesis Master's degree, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Gilan University. . (In Persian). #
Roudpashti, Fereydoun, Gholami Hassankiade, Farid, Karimpour, Sara. (1398). Investigating the pricing of profit structures during the life cycle of companies. 12(40): 109-122. (In Persian). #
Rasool Tarighi, Maliha Salehi Rostami, (1402). Identifying the influencing factors on the development of sports marketing capabilities through social media, Strategic Studies of Sports and Youth Quarterly, 22(60), 431-448. Magiran.com/p2611708. .#
Sultanhosseini, Mohammad, Mozalad, Mohammad Ali, Nasrasafhani, Daud, Amouzada, Zahra, and Hajizadeh, Sajjad. (1396). Principles of sports marketing. First edition, Isfahan, Sanagastar Publishing House. . (In Persian). #
Mohammadi, Rahman and Bahrami, Shahab and Eidi, Hossein, 1400, Designing a price-cutting model and anti-price-cutting strategy in Iran's sports market, https://civilica.com/doc/1997199.#
Nazm Ara, Mohammad Amin. (1397). the relationship between technical service indicators and customer satisfaction of West Tehran sports clubs. Master's thesis. Islamic Azad University, Science and Research Unit. . (In Persian). #
Nazari, Mohsen, Samizadeh, Mehdi. (1397). Investigating the customer's perceived fairness of the dynamic pricing solution and explaining the factors affecting it in the hotel industry. New marketing research. 8(3): 19-40. . (in Persian) Hutch, C., & Kurscheidt, M. (2019). Membership versus green fee pricing for golf courses: the impact of market and golf club determinants. European Sport Management Quarterly, 19(3), 331-352. .#
Janston, K., Mage, M., & Shap, R. (2018). ”Talent Identification in Sport: A Systematic Review”. Sports Medicine, 48(1): 97-109. .#
Koronios, K., Kriemadis, A., & Papadopoulos, A. (2019). Exploring service quality and its customer consequences in the sports spectating sector. Journal of Entrepreneurship and Public Policy. .#
Lancioni, R. A. (2005). A strategic approach to industrial product pricing: The pricing plan.
Industrial marketing management, 34(2), 177-183.#