استراتژیهای توانمندسازی مالی در شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی
محورهای موضوعی : بازاریابیغلامرضا الهی 1 , پرویز سعیدی 2 , جمادوردی گرگانلی دوجی 3 , مریم بخاراییان 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی- مالی، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - استاد ، گروه حسابداری و مدیریت ، واحد علی آبادکتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
4 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: شرکتهای کوچک و متوسط, توانمندسازی مالی, توانمندسازی منابع انسانی, استراتژیهای توانمندسازی مالی,
چکیده مقاله :
استراتژیهای توانمندسازی مالی در شرکتهای کوچک و متوسط را میتوان در مباحث بین رشتهای مدیریت به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و صنعتی با تاکید بر تحقیقات بازار در کسب و کارها جستجو کرد. البته آشکار است، فرایند انتخاب استراتژیهای توانمندسازی مالی برای هر سرمایهگذار در شرکتهای کوچک و متوسط یکسان نیست، از این رو هرگز نمیتوان نسخهای یکسان برای همه تجویز کرد و از یک راه به کسب سود بیشتر نایل شوند و در بازار کسب و کارها موفق گردید. در این مقاله تلاش شده است تا استراتژیهای توانمندسازی مالی از طریـق خـرد جمعـی تعیـین گـردد. بنابراین، روش دلفی که یکی از روشهای تصمیمگیری گروهی است مورد اسـتفاده قـرار گرفته است. بیشک شناسایی استراتژیهای توانمندسازی مالی در عمل، امکان پیامدهای گستردهای برای کلیه ذینفعان اعم از سرمایهگذاران، مدیران و کارکنان، تامینکنندگان و مشتریان، همچنین مدیریت ارتباط با مشتری، رضایتمندی و شکایات مشتریان، تحلیل رفتار مصرفکنندگان و فرآیند تصمیمگیری خرید را به ارمغان دارد. در این پژوهش با بهره جستن از ادبیات تحقیق و مبانی نظری، استراتژیهای توانمندسازی، پیشینه پژوهش بر مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در طی یک دهه گذشته پرداخته و سپس غربالگری و شناسایی شاخصهای نهایی استراتژیهای توانمندسازی مالی در شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی با 63 سئوال نهایی در دو مرحله در قالب پرسشنامه از خبرگان انجام شد و در نهایت نیز نتایج و پیشنهادها ارائه گردیده است.
Financial empowerment strategies in small and Medium Enterprises can be searched in the interdisciplinary topics of management, especially in the field of commercial and industrial management, with an emphasis on market research in businesses. Of course, it is obvious that the process of choosing financial empowerment strategies is not the same for every investor and small and medium-sized companies, so it is never possible to prescribe the same prescription for everyone and achieve more profit in the same way and succeed in the business market. In this article, an attempt has been made to determine financial empowerment strategies through collective wisdom. Therefore, the Delphi method, which is one of the group decision-making methods, is used. Undoubtedly Identifying financial empowerment strategies in practice brings the possibility of wide-ranging consequences for all stakeholders, including investors, managers and employees, suppliers and customers, as well as customer relationship management, customer satisfaction and complaints, consumer behavior analysis and the purchase decision process. In this thesis, using the research literature and theoretical foundations, empowerment strategies, the background of the research on domestic and foreign studies during the past decade, and then screening and identifying the final indicators of financial empowerment strategies in small and medium-sized companies with the approach Fuzzy Delphi with 63 final questions was conducted in two stages in the form of a questionnaire from experts, and finally the results and suggestions have been presented
_||_