شناسایی عوامل اثرگذار و اثر پذیر بر تامین بدهی برای مؤسسات مالی و بانکها در قالب تامین مالی جمعی با استفاده از روش دیمتل فازی (Fuzzy DEMATEL)
محورهای موضوعی : مهندسی مالیغزال شهابی شجاعی 1 , شادی شاهوردیانی 2 , هاشم نیکومرام 3
1 - گروه مهندسی مالی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت مالی، واحدشهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: دیمتل فازی, تامین مالی جمعی, ارائه الگو, تامین بدهی, موسسات مالی و بانکها,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار واثرپذیر بر تامین بدهی برای مؤسسات مالی و بانکها درقالب تامین مالی جمعی با روشفازی(Fuzzy DEMATEL) که به منظور ایجاد مدلی برای دستیابی وایجاد بسترهای لازم در جهت تامین مالی جمعی میباشد. تأمین بدهی به عمل وام گرفتن-وام از شرکتها و سرمایهگذاران ازطریق استفاده از اوراققرضه، بانکها یا موسسات مالی به منظور پشتیبانی از فعالیتهای تجاری و کسبوکار مربوط به آن گفته میشود. متدولوژی موردنظر دراین پژوهش تکنیک فازی است. که در آن از روش تصمیمگیری چند شاخصه(MADM) استفاده که با استفاده ازنظرات خبرگان موضوع و مصاحبه با10 نفر از خبرگان در این حوزه و بااستفاده ازروش گلوله برفی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری در جهت شناسایی عوامل اثرگذار در تدوین الگوی تامین مالی جمعی و استفاده از کدگذارهای باز، محوری و انتخابی پرداخته شده است.نتایج حاصل از اینپژوهش در پایان منجربه شناسایی عوامل اثرپذیر و اثرگذار در تامین مالی جمعی خواهد شدکه این عوامل عبارتند از: قانونگرایی، فرهنگسازی، تامین اعتبار، ارتباطات جمعی، تجارت الکترونیک و اعتمادسازی میباشند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که بدون توجه به عوامل اثرپذیر واثرگذار تامین مالی جمعی برای تامین بدهی در موسسات مالی وبانکها در جهت رشد این موضوع بامشکل روبرو میگردد.
The purpose of this research is to identify the effective factors on the debt financing of the financial institutions and banks in the form of the crowdfunding using Fuzzy DEMATEL to propose a model for obtaining the essential conditions for crowdfunding. Debt financing is borrowing money from companies and investors through bonds, banks or financial institutions to support related business activities. The research methodology is fuzzy technique, in which multi-criteria decision method (MADM) is used. The opinions of the experts and interviews with ten related experts and the snowball method have been used to reach the theoretical saturation stage in order to identify the factors affecting the development of crowdfunding model and also open, axial and optional coding has been considered. The results depicted identification of the influential factors in crowdfunding including legalism, culture building, funding, collective communication, e-commerce and trust building. According to the results of the study, it can be concluded that this issue is difficult regardless of the effective factors of crowdfunding to finance debt in financial institutions and banks in order to grow.
_||_