طراحی مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا
محورهای موضوعی : مهندسی مالیعلی حاجی غلام سریزدی 1 , منوچهر منطقی 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی امام جواد(ع)، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کلید واژه: مولفهها, تامین مالی جمعی, صنعت هوافضا, ذینفعان, مصاحبه گروهی,
چکیده مقاله :
صنعت هوافضا یکی از صنایع استراتژیک، فناوربنیان و سرمایهخواه است. یکی از چالشهای مهم در این صنعت تامین مالی مناسب میباشد. از طرفی یکی از روشهای نوین تامین مالی که مبتنی بر وب 2 است تامین مالی جمعی میباشد که امروزه در حوزههای مختلف از جمله کسب و کار و فناوری گسترش یافته است. با این حال این روش بدلیل ویژگیهای خود برای اجرا در یک صنعت خاص نیاز به طراحی مناسب و تطبیق با صنعت مورد نظر دارد لذا این مقاله بدنبال طراحی مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا است. برای طراحی مدل مناسب ابتدا از بررسی روشمند ادبیات موضوع و مطالعات تجربی پلتفرمهای تامین مالی جمعی در دنیا و ایران استفاده شد و سپس با استفاده از مصاحبه گروهی عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان به تعیین دقیق ذینفعان، مدلها و مولفههای تامین مالی جمعی در حوزه صنعت هوافضا پرداخته و مدل نهایی تامین مالی جمعی برای صنعت هوافضا طراحی گردید. یافتهها نشان داد که مدل تامین مالی جمعی در صنعت هوافضا دارای 5 ذینفع شامل پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، سرمایهخواهان، سرمایهگذاران، نهادهای مالی و نهادهای قانونی و نظارتی است و 8 مولفه قانون، پروژه، کمپین، مزایا، ارتباطات، نزدیکی، انتشار و اعتبار در تامین مالی جمعی نقش دارند.
The aviation industry is one of the strategic, technology-based, and capital-seeking industries. One of the most important challenges in this industry is proper financing. On the other hand, crowdfunding is one of the new methods of financing, which is based on Web 2. It has expanded today in various fields, including business and technology. However, due to its characteristics, this method requires proper design and adaptation to the intended industry to be implemented in a specific industry, so this article seeks to design a crowdfunding model in the aerospace industry. To design an appropriate model, first, a systematic review of the literature and empirical studies of crowdfunding platforms in the world and Iran was used, and then using semi-structured in-depth group interviews with experts to accurately determine stakeholders, models, and components of crowdfunding in The field of aerospace industry was addressed and the final model of mass financing for the aviation industry was designed. Findings showed that the crowdfunding model in the aviation industry has 5 stakeholders including platforms and social networks, founders, investors (funders), financial institutions, and legal and regulatory institutions. The components are involved in crowdfunding include law, project, campaign, benefits, communication, proximity, dissemination, and credibility.
_||_