طراحی و پیاده سازی مدل تحلیل ریسک اکوسیستم دیجیتالی مبتنی بر ANP و کوبیت، مورد مطالعه در هلدینگ سرمایه گذاری FMCG
محورهای موضوعی : مهندسی مالی
مرتضی فرهادی سرتنگی
1
,
حسین معین زاد
2
*
,
محمد هادی اکبر زاده
3
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در جهان امروز، تغییرات سریع در ابعاد مختلـف محیطـی ماننـد سیاسـی، فرهنگـی، اجتمـاعی و فناوری، سازمان ها و صنایع پیشرو توجه ویژهای به برنامه ریزی راهبردی خود دارند. علاوه بر این با ظهورفناوری جدید و رشد سریع اینترنت، اکوسیستمهای دیجیتال به بخش اجتناب ناپذیر از برنامه-های راهبردی تبدیل شده اند، زیرا آینده با تجارت دیجیتال در هم تنیده شده است.کسب وکار دیجیتال، تغییرات چشمگیری در اکوسیستم کسب وکارسازمانها ایجاد میکند که موجب پیچیدهتر شدن سازمان و ضرورت اتخاذ تصمیمات راهبردی مرتبط با تحول دیجیتال میشود. اکوسیستم های دیجیتال، همتای دیجیتالی اکوسیستمهای اقتصادی میباشند، که با معماری قوی، سازمان یافته نحوه همکاری و رقابت کسب و کارها را تغییر داده و میتوانند راه حل پویا برای مشکلات پیچیده ارائه کنند. در این پژوهش با استفاده از چارچوب کوبیت و مدل ANP، شبکه گراف و زنجیره مارکف مدل تحلیل ریسک اکوسیستم دیجیتالی مدیریت برندینگ ارائه میگردد. با ارزیابی وضع موجود پارامتر های مدل، میزان ریسک کسب و کار هلدینگ سرمایه گذاری FMCG محاسبه و براساس آن به ارائه راه حل و بهینه سازی اثر بخشی مدیریت برندینگ در هلدینگ سرمایه گذاری با استفاده از نرم افزار مطلب و الگوریتم ژنتیک اقدام شده است
In the hectic world of today, with the rapid changes in various aspects such as political, cultural, social, and technological, leading organizations and industries, are paying special attention to their strategic planning. In addition, with the emergence of new technology and the fast growth of the internet, Digital ecosystems became an inevitable part of the strategic plans, since the future is intertwined with digital business. Digital business creates significant changes in the business ecosystem of organizations, which makes the organization more complex and the need to make strategic decisions related to digital transformation. Digital ecosystems are the digital counterpart of economic ecosystems, which change the way businesses cooperate and compete with strong, and organized architecture and can provide dynamic solutions to complex problems.In this research, by using the COBIT framework and ANP, graph network, and Markov chain, a model has been proposed to measure and analyze the risk of branding management in a digital ecosystem. By evaluating the current status of the risk parameters in an FMCG investment corporate, the research proposed solutions and optimizations, based on a Genetic algorithm and MATLAB software to increase the effectiveness of branding management in the investment Corporate.