معراج یا خلسههای نظامی، تجربه مشترک عرفا
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیاسحاق طغیانی اسفراینی 1 * , محبوبه همتیان 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجویدوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: نظامی, معراج, مخزن الاسرار, شرفنامه, واقعه یا خلسه, خسرو شیرین,
چکیده مقاله :
معراج به عنوان غایت آمال پرواز معنوی عارفان همواره مورد توجه عارفان شاعر یا شاعران عارف زبان فارسی بوده است و شاعرانی از این دست بعضاً در آثارشان مدعی اند که چنین سفری را تجربه کرده اند. نظامی گنجوی از جمله شاعرانی است که در منظومهی مخزن الاسرار خود در بیتی ادعا می کند که در شبی که مانند روز روشن بوده، معراجی داشته است. در این پژوهش سعی شده است با بررسی پنج گنج نظامی این ادعای او مورد بررسی قرار گیرد و نحوه بازتاب آن در آثار او تحلیل شود و در نهایت نحوه و چگونگی این سفر روحانی او با زبان خود شاعر به تصویر کشیده شود و مورد بررسی قرار گیرد.
Ascent, as the end of the mystic’s spiritual flight, has, for a long time, been dealt with by several mystic poets who usually claim to have experienced the voyage to the world beyond. Nizami Ganjavi makes the same claim in his Makhzan Al-Asrar, where he speaks about his ascent in a night as vivid as day. The purpose of this article is to study Panj Ganj in order to deal with this claim and to analyze its reflection in his works.