بررسی مؤلفههای مینیمالیستی در مقامات حریری (مقاله مروری)
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگر آزاد
کلید واژه: مینیمال, مقامات, حریری, مؤلفه,
چکیده مقاله :
مینیمالیسم ریشه در ادبیات داستانی کلاسیک دارد. ماشینیزم حاکم بر جهان باعث شده که مردم وقت کافی و حوصله وافی برای خواندن داستانهای بلند (long stories) یا رمان نداشته باشند. از این رو در این داستانها نویسندگان با شگردهایی چون، مقدمهگریزی، استفاده فراوان از عنصر گفت وگو، استفاده از کلمات و جملات کوتاه و به کارگیری موضوعات جذاب و خواندنی و ... سعی میکنند که داستانهای ساده و ماندگاری خلق نمایند. از آنجایی که هر مقامه در قالب داستانی کوتاه نگارش یافته و از حیث درونمایه به داستانهای مینیمالیستی گرایش دارد؛ ضرورت انجام تحقیق حاضر به خوبی احساس شد. در این پژوهش که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است به بررسی مؤلفههای مینیمالیسمی مقامات حریری پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مقامات حریری، با برخورداری از شخصیّتهای محدود (برای هر داستان پنج شخصیت) و مقدمهگریزی با مقدمههای کوتاه و برق آسا، حجم بالای گفت و گوها (۸٫۴۴درصد) و سایر ویژگیهای داستان مینیمال، از جمله طرح ساده و گنجاندن تعلیق مناسب دغدغههای فقر، مرگ، دریوزگی، خفت و خواری، وعظ، پرهیز از دنیا پرستی و... قابلیّت اطلاق داستانک را دارا است.
Minimalism has its roots in classical fiction. The mechanics of the world have left people with little or no time to read long stories or novels. Therefore, in these stories, the authors try to create simple and lasting stories with tricks such as avoidance of introduction, extensive use of the dialogue element, use of short words and sentences, and use of interesting and readable topics. Since each Maqame is written in the form of a short story and is thematically oriented towards minimalist stories; The need for the present study was well felt. In this descriptive-analytical study, the minimalist components of Hariri's Maqamat have been studied.The results indicate that Hariri's Maqamat, with their limited characters (five characters per story) and avoidance with short and flashy introductions, high volume of conversations (8.44%) and other features of the minimal story, including the plot Simple and including the appropriate suspension of the worries of poverty, death, misery, humiliation, preaching, avoiding worldliness, etc., has the ability to apply the story
منابع
ابراهیمی حریری، فارس. (۱۳۸۳). مقامهنویسی در ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
الشریشی، ابراهیم شمسالدین (۱۳۸۰). شرح مقامات حریری،۳ ج، بیروت: دارالکتب العلمیه.
الیوت، میریام. (۱۳۸۰). رمان به روایت رماننویسان ترجمه علیمحمد حقشناس، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
انوشه، حسن. (۱۳۸۱). فرهنگنامه ادبی فارسی، ج ۲، چاپ دوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بارت، جان. (۱۳۸۱). سخنی کوتاه درباره مینیًمالیسم، ترجمه کامران پارسی نژاد، فصلنامه ادبیات داستانی.
بتلاب اکبرآبادی، محسن. صفایی سنگری، علی. (۱۳۹۱). «سازوکار تعلیق در مقامات حریری»، مجله زبان و ادبیات عربی. ش ۶.
بهار، محمدتقی. (۱۳۷۶). سبکشناسی (تاریخ تطور نثر فارسی)، جلد ۲، چاپ نهم، تهران: انتشارات بدیهه.
بهروز، اکبر. (۱۳۷۷). تاریخ ادبیات عرب، تهران: انتشارات دانشگاه تبریز.
بیات، راضیه. (۱۳۹۸). مینیمالیسم (کمینهگرایی) در حکایتهای کوتاه جوامعالحکایات و لوامعالروایات»، پایاننامهٔ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان البرز، واحد کرج.
بیطرفان، امیر. (۱۳۹۸). کارکرد تعلیمی پایانبندی نمایشی روایت مینی مال با تحلیل موردی تذکره الاولیاء، پایاننامهٔ کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
پارسا، سیداحمد. (۱۳۸۵). «مینیمالیسم و ادب پارسی (بررسی تطبیقی حکایتهای گلستان با داستانهای مینی مالیستی)»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورهٔ جدید شماره ۲۰، صص ۴۸-۲۸.
پارسی نژاد، کامران. (۱۳۸۲). «مینیمالیسم داستان کوتاه کوتاه یا داستان کارتپستال»، ادبیات داستانی، شماره ۷۴، صص ۶۱-۵۸.
پاینده، حسین. (۱۳۸۵). «ژانر ادبی «داستانک» و توانمندی آن برای نقد فرهنگ»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره ۱۲ و ۱۳.
جزینی، محمدجواد. (۱۳۷۸). «ریختشناسی داستانهای مینیمالیستی»، ماهنامه کارنامه، شماره ۶ صص ۲۱-۱۸.
جزینی، محمدجواد. (۱۳۸۹). آشنایی با داستانهای مینیمالیستی و پلیسی، چاپ اول، تهران: نیلوفر سپید.
پروینی، خلیل و همکاران. (۱۳۹۱). «واکاوی عناصر نمایشی در مقامات حریری»، مجلهٔ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، صص ۱۲۵-۱۴۸.
حریری، قاسم بن علی. (۱۳۸۷). ترجمه مقامات حریری طوق گلی گل شاهی، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
سجادی، محمد. (۱۳۸۹). «کوتاه گویی و گزیده نویسی در داستان»، نشریه کتب ماه ادبیات، ش ۵۳. صص ۱۲۳- ۱۲۱.
رزمجو، حسین. (۱۳۸۲). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
رضی، احمد. روستا، سهیلا. (۱۳۸۸). «کمینهگرایی در داستاننویسی معاصر»، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، شماره ۳.
دولتیان سمیه. (۱۳۸۲). «بررسی شروع داستانک با نگاهی به کتاب اپرای قورباغههای آدمخوار»، کتاب ماه ادبیات، شمارهٔ ۳۲، صص ۶۸-۷۱.
شمیسا، سیروس. (۱۳۸۳). انواع ادبی، چاپ دهم، تهران: انتشارات فردوس.
صابر پور، زینب. (۱۳۸۸). «داستان کوتاه مینیمالیستی»، فصلنامه نقد ادبی، شمارهٔ ۵، صص ۱۴۶ – ۱۳۶.
صالحی، پیمان؛ باقری، کلثوم. (۱۳۹۷). «بررسی تطبیقی مینیمالیستی داستانهای کودکانه زکریا تأمر و صادق هدایت»، کاوش نامهٔ ادبیات تطبیقی، دورهٔ ۸، شمارهٔ ۳۰، صص ۸۷-۱۰۹.
کارور، ریموند. (۱۳۸۴). «مینیمالیسم در داستانهای کوتاه مترجم رضا جامی»، نشریه گلستانه، شمارهٔ ۷۰، صص ۶۴-۶۶.
گوهرین، کاوه. (۱۳۷۷). «آینده رمان و شتاب زمان»، ماهنامه آدینه، شمارهٔ ۱۳۳-۱۳۲، صص ۲۰- ۱۸.
عبداللهیان، حمید. (۱۳۸۱). شخصیت و شخصیتپردازی در داستان معاصر، تهران: انتشارات آن.
فولادی تالاری، خیام. (۱۳۷۷). عناصر داستانهای علمی تخیلی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
محمدی، محمدعلی. (۱۳۸۹). تا هنوز (داستانهای ۵۵ کلمه ایی دفاع مقدس)، چاپ اول، تهران: سوره مهر.
محمدی، برات. (۱۳۸۸). «مینیمالیسم و مقالات شمس»، پژوهشنامه فرهنگ و ادب، شماره ۹، صص ۳۱۳-۳۰۰.
مستور، مصطفی. (۱۳۷۹). مبانی داستان کوتاه، تهران: نشر مرکز.
میر صادقی، جمال. (۱۳۸۲). ادبیات داستانی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی.
یونسی، ابراهیم. (۱۳۸۸). هنر داستاننویسی، چاپ دهم، تهران: انتشارات نگاه.
_||_References
Ebrahimi Hariri, Fars. (1383). Authorship in Persian literature, second edition, Tehran: University of Tehran.
Al-Sharishi, Ebrahim Shamsuddin (1380). Commentary on Hariri's authorities, 3 vols., Beirut: Dar al-Kitab al-Alamiya.
Elliott, Miriam. (1380). Novels narrated by novelists, translated by Ali Mohammad Haqshanas, second edition, Tehran: Central publishing house.
Anusha, Hassan. (1381). Persian Literary Dictionary, vol. 2, second edition, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Printing and Publishing Organization.
Barrett, John. (1381). A short speech about Minimalism, translated by Kamran Parsinejad, Fiction Literature Quarterly.
Batlab Akbarabadi, Mohsen. Safai Sangri, Ali. (1391). "Mechanism of suspension in Hariri officials", Journal of Arabic Language and Literature. Sh 6.
Bahar, Mohammad Taghi. (1376). Stylistics (the history of the development of Persian prose), volume 2, 9th edition, Tehran: Badiheh Publications.
Behrouz, Akbar. (1377). History of Arabic literature, Tehran: Tabriz University Press.
Bayat, Razia. (2018). Minimalism in the short stories of Jameem al-Hakayat and Luama' al-Raviyat", Master's thesis, Payam Noor University, Alborz Province, Karaj branch.
Impartial, Amir. (2018). The didactic function of the dramatic ending of Mini Mall's narrative with a case analysis of Tazkira Al-Awlia, Master's thesis, University of Broadcasting of the Islamic Republic of Iran.
Parsa, Seyed Ahmad. (1385). "Minimalism and Persian literature (a comparative study of Golestan anecdotes with minimalistic stories)", Journal of the Faculty of Literature and Humanities of Shahid Bahonar University, Kerman, New Volume No. 20, pp. 28-48.
Parsinejad, Kamran. (1382). "Minimalism of short short story or postcard story", Fiction Literature, No. 74, pp. 58-61.
Payandeh, Hossein. (1385). "The literary genre of "tale" and its ability to criticize culture", Literary Research Quarterly, No. 12 and 13.
Jazini, Mohammad Javad. (1378). "Rhythology of Minimalist Stories", Karnameh Monthly, No. 6, pp. 18-21.
Jazini, Mohammad Javad. (1389). Familiarity with minimalist and police stories, first edition, Tehran: Nilofar Sepid.
Parvini, Khalil et al. (1391). "Analysis of Dramatic Elements in Hariri's Officials", Journal of the Iranian Language and Arabic Literature Society, pp. 148-125.
Hariri, Qasim bin Ali. (1387). Translated by the Hariri officials of Tough Goli Gol Shahi, first edition, Tehran: Amir Kabir Publications.
Sajjadi, Mohammad. (1389). "Briefing and excerpt writing in the story", Books of the Month of Literature, No. 53. pp. 121-123.
Razmjo, Hossein. (1382). Literary types and their works in Persian language, Mashhad: Mashhad Ferdowsi University Publications.
Razi, Ahmed Village, Soheila. (2008). "Minimalistism in Contemporary Fiction Writing", Persian Language and Literature Research Quarterly, No. 3.
Samia's government (1382). "Examination of the beginning of the story with a look at the book The Opera of Cannibal Frogs", Book of Literature Month, No. 32, pp. 68-71.
Shamisa, Cyrus. (1383). Literary types, 10th edition, Tehran: Ferdous Publications.
Saberpour, Zainab. (2008). "Minimalist Short Story", Literary Review Quarterly, No. 5, pp. 146-136.
Salehi, Payman; Bagheri, Kulthum. (1397). "Comparative review of the minimalist children's stories of Zakaria Tamer and Sadegh Hedayat", Exploration of Comparative Literature, Volume 8, Number 30, pp. 87-109.
Carver, Raymond. (1384). "Minimalism in the short stories of the translator Reza Jami", Golestane magazine, number 70, pp. 64-66.
Goharin, Kaveh. (1377). "The Future of the Novel and the Acceleration of Time", Adina Monthly, No. 132-133, pp. 18-20.
Abdullahian, Hamid. (1381). Character and characterization in contemporary fiction, Tehran: An Publications.
Fuladi Talari, Khayyam. (1377). Elements of science fiction stories, first edition, Tehran: Ney Publishing.
Mohammadi, Mohammad Ali. (1389). Until now (55-word stories of holy defense), first edition, Tehran: Surah Mehr.
Mohammadi, for you. (2008). "Minimalism and Shams' articles", Farhang and Adab Research Journal, No. 9, pp. 313-300.
Mastur, Mustafa. (1379). The Basics of Short Stories, Tehran: Nahr-e-Karzan.
Mir Sadeghi, Jamal. (1382). Fiction, 4th edition, Tehran: Scientific Publications.
Yonsei, Ibrahim. (2008). The art of story writing, 10th edition, Tehran: Negah Publications.