(بررسی اخلاقوظیفهگرا در رمان شبچراغ اثر جمال میرصادقی از منظر فکری امانوئلکانت)
امنه یوسفی
1
(
گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج. ایران
)
ایرج مهرکی
2
(
بازنشسته هیئت علمی دانشگاه ازاد کرج
)
آذر دانشگر
3
(
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسالمی واحد کرج، کرج، ایران
)
کلید واژه: وظیفهگرایی, آرمانگرایی, اخلاق کانتی, جمال میرصادقی,
چکیده مقاله :
خوانش متون ادبی با رویکرد نقد اخلاقی یکی از راههای شناخت بهتر متن و شخصیتهای داستان برای مخاطب و افزودن به گسترۀ دید و دانش اوست. نظریۀاخلاقی وظیفهگرا که توسط امانوئل کانت فیلسوف شهیر آلمانی مطرح شد انقلابی شگرف در حوزۀ اخلاق پدید آورد.کانت برای نخستین بار در تعریف کار نیک، از نیت و قصد انسان سخن گفت بیآنکه نتیجۀ عمل در تعیین ارزش آن تأثیرگذار باشد.بسط این قانون اخلاقی در جامعه همواره با چالشهای گوناگون همراه بوده است خاصه آنکه بخواهیم چنین مبحث اخلاقی پیچیدهای را در یک اثر داستانی مورد تحلیل قرار دهیم.رمان شبچراغ اثر جمال میرصادقی تصویر دقیقی از سرخوردگی یک نسل پس از کودتای28 مرداد در ایران ترسیم میکند.شخصیت محوری این داستان(علی) انسانی آرمانگرا و اخلاقمدار است که میتواند نمونۀ بسیار خوبی برای چنین پژوهشی باشد.مقالۀ پیش رو به روش تحلیلی-توصیفی شخصیت علی را به لحاظ اخلاق کانتی مورد مطالعه قرار داده و بر این اساس برایند کار نشان میدهد اگر چه علی در این داستان انسانی باورمند به نیکرفتاری و فضائل پسندیده است اما در برخی بزنگاههای اخلاقی مطابق آموزههای کانت وظیفهای که در قبال عمل خیر اخلاقی دارد با وظیفۀ او در قبال حفظ خانواده در تعارض قرار میگیرد. تمایز میان عواقب یک عمل و نیت پشت آن از نظر کانت مضمونی مهم است که شخصیت اصلی این داستان را به چالش میکشد.
چکیده انگلیسی :
Reading literary texts with the approach of moral criticism is one of the ways to better understand the text and the characters of the story for the audience and to enhance his knowledge. The Duty-oriented Moral theory proposed by the famous German philosopher Immanuel Kant created a tremendous revolution in the field of ethics. For the first time, Kant spoke about the intention and goal of a person in defining a good work without the result of the action being influential in determining its value. The development of the theory in society has always been associated with various challenges, especially if we want to analyze such a complex moral issue in a fictional work. The novel "Shabcheragh" by Jamal Mirsadeghi paints an accurate picture of the disillusionment of a generation after the August 28 coup in Iran. The main character of this story (Ali) is an idealistic and ethical human being who can be a very good example for such research. The upcoming article is analytical-descriptive. Ali, has been examined in terms of Kantian ethics, and the results indicate that although Ali, in this story, is a man who believes in good behavior and virtue in some moral situations, according to Kant's teachings, the moral action is in conflict with his duty to protect the family. According to Kant, the distinction between the consequences of an action and the intention behind it is an important theme that challenges the main character of this story.
منابع کتاب: اترک، حسین (1392) وظیفهگرایی اخلاقی کانت،تهران:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
اتکینسون، آر.اف (1394) درآمدی بر فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ سهراب علوینیا،تهران:انتشارات هرمس.
کانت، امانوئل (1367) تمهیدات،ترجمۀ غلاملی حداد عادل، مرکز نشر دانشگاهی تهران.
کانت، ایمانوئل (1369) بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
کورنر، اشتفان (1380)، فلسفۀ کانت، ترجمۀعزت الله فولادوند،تهران:انتشارات خوارزمی.
میرصادقی، جمال (1384) شبچراغ،تهران:نشر اشاره.
منابع مقالات: اترک، حسین.(1389). وظیفهگراییاخلاقی، اخلاق در علوم و فنآوری، سال پنجم (شمارههای1و2) ص35-27.
افضلی، فهیمه.(1392). وظیفهگرایی در فلسفۀ اخلاقکانت، دانشگاه امام خمینی قزوین، ص15-1.
امیدپور،مهرداد، و فداییمهربانی، مهدی.(1397). ایدئالیسم وروانیدن روشنگری ، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی،دورۀ48 (شمارۀیک) ص96-77.
چوپانی، یدالله.(1388). آراءفلسفی و اخلاقی امانوئل کانت و تحلیل اجمالی آن، پیک نور، سال هشتم (شمارۀسوم) ص13-3.
حاجتیشورکی، محمد، و عارفی،عباس.(1393). وظیفهگرایی اخلاقی کانت در بوتۀ نقد و بررسی، معرفت اخلاقی، سال پنجم (شمارۀاول) ص36-17.
رهنما،تورج.(1393). میرصادقیازپیشگامان داستاننویسی جدید در ایران،بخارا،شمارۀ99،تهران.
شعوری، تلی، و فرشید، سیما.(1391). بررسی رمان هاواردزاند اثر ای.ام.فاستر از دیدگاه اخلاقی مارتا سی.نازبام، علمی تفسیر متون(دهخدا)، دورۀ4 (شمارۀ11) ص196-177.
فردید،قاسم، اکبری،احمد، و غفورینژاد،محمود.(1402). بسط نظریه وظیفه گرایی کانت در تحلیل تعارضات وظایف در گزارههای اخلاقی(مورد مطالعه اتانازی)، اخلاق در علوم و فناوری. سال هجدهم (شمارۀ یک) ص27-23.
کریمی،فرزاد، و واردی،زرینتاج.(1395).ایدهآلیسم در مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند،انجمن ترویج زبان و ادب فارسی.1151-1135.